וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת הביטחון גינתה את סוריה, אך בנוסח מרוכך

4.8.2011 / 0:01

כדי לשכנע את רוסיה וסין לחתום על המסמך, לא פורסמה הצהרת גינוי אלא הודעת גינוי בלבד - המטילה את האחריות על משבר הדמים גם על המפגינים עצמם. הנציגה הלבנונית לא השתתפה בהצבעה

בתום שלושה ימים של דיונים סוערים, פרסמה אמש (רביעי) מועצת הביטחון של האו"ם הודעת גינוי לסוריה, לאחר שנציגי רוסיה וסין הסכימו על ניסוחה?. ההודעה, שהיא למעשה הצהרה נשיאותית בלבד של מועצת הביטחון, אינה מהווה הצהרת גינוי ואינה שקולה לה בחומרתה, אך הובהר במסגרתה כי "כל מי שנוקט מעשי אלימות בסוריה יישא באחריות".

מועצת הביטחון נקראה לגנות את סוריה פעמים רבות, מאז החל הנשיא בשאר אסד לדכא באלימות את ההפגנות נגד משטרו ב-15 במרץ. נראה כי רק הטבח האלים בעיר חמה שערך צבא סוריה בימים האחרונים, שיכנע את רוסיה וסין להסכים לגינוי, שאינו כולל קריאה לאסד לוותר על כסאו.

כותרות אחרונות בנושא:
האו"ם מתלבט כיצד לגנות את סוריה
אסד טובח בתושבי העיר חמה גם היום
עדות מהעיר: הטנקים יורים ללא הרף

מועצת הביטחון של האו"ם מצביעה בעד גינוי הבנייה הישראלית בהתנחלויות, לפני שארה"ב הטילה וטו. The United Nations, Paulo Filgueiras, AP
הנוסח המרוכך נועד לרצות את רוסיה וסין, שאיימו בהטלת וטו/AP, The United Nations, Paulo Filgueiras

כאמור, עיקר הדיונים במועצה נסובו סביב ניסוחה הפתלתל של הודעת הגינוי, באופן שישכנע את כל 15 המדינות החברות בה לחתום עליה. נשיא המועצה התורן, השגריר ההודי הרדיפ סינג פורי, הקריא בפני השגרירים את ההודעה, שבה נכתב כי "המועצה מגנה את ההפרה הנרחבת של זכויות האדם בסוריה - ואת השימוש בכוח שנקטו הרשויות כלפי האזרחים הסורים".

הנוסח שאושר קורא לשים קץ לאלתר למעשי האלימות בסוריה, ומפציר "בכל הצדדים לנהוג באיפוק 'ולהימנע מפעולות תגמול הדדיות', כולל מתקפות על מוסדות ממשלתיים". הסיפא, הנוגעת למעורבותם של אזרחי סוריה במהומות, נועדה כאמור לשכנע את סוריה וסין לחתום על ההודעה, ולא להטיל עליה וטו. מוסקבה ובייג'ינג חוששות כי הטלת גינוי על סוריה תוביל ליציאה למבצע צבאי בינלאומי במזרח התיכון, בדומה למבצע הצבאי המתמשך בלוב. נציגיהן הבהירו כי לא יחתמו על הצהרת גינוי חריפה - אלא רק על הצהרת גינוי נשיאותית. אמש, הגדירו שני הנציגים את ההודעה המרוככת כ"מאוזנת", לאחר שהוקראה בפניהם.

גולים סורים מפגינים נגד בשאר אסד ושלטונות סוריה, טריפולי, לבנון, 24 ביוני 2011. רויטרס
ההודעה מטילה את האחריות לאלימות גם על המפגינים/רויטרס

באופן טבעי, הנציגה הלבנונית במועצה, לא התלהבה לחתום על הגינוי. לדבריה, הודעה שכזו "לא תסייע בדבר ולא תועיל במאום". בצעד נדיר, שכמוהו לא נראה במועצת הביטחון זה כמעט 30 שנים, הורתה הנציגה להשמיט את מדינתה מרשימת החותמות על ההודעה, כדי לא להטיל עליה וטו בעקיפין - שכן כל חברות המועצה חייבות להסכים פה אחד להצבעה.

בתוך כך, צבא סוריה ממשיך במתקפת הדמים בחמה, בתום שלושה ימים של טבח ביותר ממאה מתושבי העיר. פעילי זכויות אדם דיווחו כי טנקים של הצבא מפגיזים ללא הרף את בתי השכונות, וכבר השלימו את כיבוש מרכז העיר. לדבריהם, כלי שריון התמקמו בכיכר אורונטס המרכזית, שם נערכו רוב ההפגנות ההמוניות נגד השלטון. מניין ההרוגים בעיר ממשיך לעלות כל העת, ולפי דיווח של רשת "אל-ערבייה", עוד שמונה תושבים נהרגו רק אתמול - נוסף על ארבעה שנהרגו בערים אחרות. במקביל, דיווחה רשת "אל-ג'זירה" על עשרות פליטים הנמלטים מהעיר.

(עדכון ראשון: 22:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully