וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתת המחאה: מי באמת לא הלך לעבודה?

ענת עובדיה וגלעד גרוסמן

1.8.2011 / 13:26

לפי יוזמי השביתה, די להציץ במתחמי האוהלים הצפופים כדי לראות שרבים נענו ליוזמה. אלו שאכן נעדרו מהעבודה סיפרו כי לא זכו לתגובות זועמות, אולם האם הם עלולים לעמוד בפני פיטורים?

נועם אשל

(צילום: נועם אשל, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

קרוב ל-24 אלף בני אדם הצטרפו לעמוד הפייסבוק של היוזמה שקראה לשבות היום (שני), כחלק מהתרחבות המחאה על יוקר המחיה, אולם מי מהם באמת נעדר מהעבודה? "לפי איך שמתחם האוהלים בשדרות רוטשילד נראה היום, אני מעריך שאלפים נענו לקריאה", אמר צביקה בשור, יוזם השביתה. "המתחם פה באמת הרבה יותר עמוס מבדרך כלל בשעות האלה". שיא המחאה היום צפוי להיות ב"הייד פארק" שייערך בפארק הירקון, שם, על פי המארגנים, "יועלו הצעות ליצירת צדק חברתי".

מדינה במחאה - כותרות אחרונות:
מחאת האוהלים: השלטון המקומי נגד משרדי הממשלה
מארגני השביתה: ”קוראים לכל הציבור להישאר בבית"
המוחים התקפלו:"הכנסת מצלמות לפגישה עם רה"מ- טעות"
המאהל שלי: הכירו את אנשי המחאה באשדוד
מחאת הדיור בעיתוני ערב: ”האביב הערבי - בישראל"

מרכז השלטון המקומי הביע תמיכה במאבק, ונקט בעיצומים במסגרתם לא הייתה קבלת קהל בעיריות, הזבל לא נאסף מהרחובות ולא ניתנו שירותים למשרדי הממשלה המוצבים בערים השובתות. זאת, לדברי מרכז השלטון המקומי, משום ש "אם הממשלה הפסיקה לשרת את האזרח, השירותים שהיא מקבלת ייפגעו גם הם".

"שמעתי על ההפגנה בשבוע האחרון, ואתמול שלחתי מייל לכל הלקוחות והודעתי להם שאנחנו שובתים", סיפר שחר כותני, מעצב גרפי שהחליט להירתם ליוזמה. "רוב הלקוחות הביעו התעניינות ותמכו במאבק, ואני חושב שאולי חלק אפילו השתכנעו בעצמם לשבות. היו אחד או שניים שלא התלהבו ויותר דאגו לעיכוב בעבודה, אבל לא היו תגובות זועמות. בסך הכל אני חושב שכל אחד מתחבר למחאה הזאת", הוסיף.

הלכתם לעבודה היום או שאתם שובתים? בואו לספר לנו בפייסבוק

קבלים את השבת במאהל המחאה. דניאל בוק
היום החופשי הביא ליותר ביקורים? המאהל בשדרות רוטשילד ביום שגרתי/דניאל בוק

ישי מנוחין, מנהל הוועד הציבורי נגד עינויים, כינס ישיבה בה החליטו כל העובדים יחדיו להביע סולידריות ולשבות. "רציתי שנחליט כצוות מה אנחנו הולכים לעשות, והחלטנו ביחד להצטרף למחאה הזאת. הודענו על כך להנהלה הציבורית שלנו, היו שם כאלה שהביעו תמיכה, והיו כאלה שפשוט לא הגיבו – אבל לא קיבלנו שום תגובות שליליות", סיפר.

"אני חושב שהאקט של השביתה הוא עוד ביטוי נכון וטוב למחאה, כי אחת הבעיות היא שלמחאה יש אורך נשימה מוגבל, ומצד השלטון ברור שהכי נוח לדכא אותה עם כל מיני עילות ביטחוניות או מדיניות, והחשש הגדול שלי הוא שהם יצליחו בסוף לשכנע אותנו שהשינוי יגיע מהאוויר מבלי שהם יעשו כלום. לכן חשוב שהמחאה הזאת רק תתרחב ותתגדל".

ומה עם ההשלכות המשפטיות של היוזמה? "השביתה היום אינה מהווה 'שביתה' כהגדרתה בחוקי העבודה, מכיוון שזכות השביתה נתונה על פי חוק לארגון עובדים בלבד, כחלק ממאבקו הארגוני במעסיק בנושא תנאי עבודה וכדומה", הסבירו עורכי הדין נעמי לנדאו והרי מושקוביץ, ממשרד עורכי דין "נעמי לנדאו ושות'".

צעדת מחאת הדיור בקרית שמונה, יולי 2011. משה אסרף, ג'יליס
"למחאה יש אורך נשימה מוגבל". מפגינים בקריית שמונה, השבוע/ג'יליס, משה אסרף

לדבריהם, מבחינת החוק, יש להתייחס להיעדרות היום כהיעדרות רגילה מהעבודה. "מארגני המחאה ויושבי האוהלים אינם ארגון עובדים, וממילא אותם עובדים אשר נעדרים ממקום העבודה עקב המחאה, אינם עושים זאת כנגד המעסיק הספציפי שלהם", הסבירו. "המעסיק שעובדו החליט להיעדר מהעבודה אינו צד לסכסוך כלשהו בינו ובין ארגון עובדים כלשהו, ולכן היעדרות עובדים במקרה זה אינה מהווה שביתה כהגדרתה בחוק משום סוג, כולל לא שביתת הזדהות".

השניים הוסיפו כי "עובד שמבקש להיעדר ממקום העבודה לטובת המחאה, למעשה מבקש ממעסיקו יום חופשה. הזכות לקבוע את מועדי החופשה של העובד נתונה בידי המעסיק, אולם חובת תום הלב מחייבת את המעסיק לאשר לעובד לצאת לחופשה לפי בקשתו במידה והדבר אינו פוגע בעבודתו. "אם העובד הודיע כי הוא מעוניין להיעדר, רצוי כי המעסיק יאפשר לו היעדרות, במידה ואין בכך משום פגיעה בתפקודו של מקום העבודה".

"מנגד", מוסיפים עורכי הדין לנדאו ומושקוביץ, "במידה ועובד החליט להצטרף למחאה מבלי שביקש חופשה, מדובר למעשה בהפרת משמעת במקום העבודה. במקרה כזה יכול המעסיק לנכות את יום ההיעדרות משכרו של העובד, או להטיל על העובד סנקציות אחרות כגון נזיפה או התראה. במקרה כזה על המעסיק לערוך לעובד שימוע ולתת לו להשמיע את טענותיו בעניין".

במקרים קיצוניים, הם סבורים, ניתן להצדיק גם את פיטורי העובד. "היעדרות ללא אישור ממקום העבודה ככלל, ובמיוחד כזו אשר גרמה למעסיק נזקים משמעותיים, בהחלט מקנה למעסיק זכות לפטר את העובד מעבודתו", אמרו, "במקרה כזה יהיה על המעסיק לשלם פיצויי פיטורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully