וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעד אחר צעד: כך התגבשה תכנית הדיור של נתניהו

פנחס וולף

26.7.2011 / 19:38

כבר לפני כשבועיים, כשהבין שהמצוקה רצינית, כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו דיונים כדי להביא לפיתרונה. כעת הגיע הזמן לתוצאות, שלדברי גורמים המעורים בתכנית יגיעו במהרה

מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו היום (שלישי), היוותה את אקורד הסיום של דיונים שהתמשכו על פני כשבועיים. המחאה על מחירי הדיור התחילה לפני כעשרה ימים, וכמעט מיד הבין נתניהו כי מדובר במחאה רצינית. בישיבות שכינס ראש הממשלה השתתפו גם שר האוצר יובל שטייניץ ושר ההשיכון אריאל אטיאס, אליהם הצטרפו אנשיו הקרובים של נתניהו – מנכ"ל משרדו אייל גבאי, ראש המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל, ואחראי התקשורת גידי שמרלינג ורוני סופר.

עוד על מחאת הדיור:
ליברמן נגד מחאת הדיור: "בואו ניכנס לפרופורציה"
הסטודנטים: ”הצעת נתניהו טובה לנו, אך איננו לבד”
ענף הנדל”ן: ”נתניהו מציע מעט מדי מאוחר מדי”

ההצעות נזרקו לחלל האוויר כבר מהרגע הראשון, ביניהן גם הצעות שהוגדרו כפופוליסטיות, וירדו מהר מאוד מהפרק. "יש רעיון? אל תזרקו סתם לחלל האוויר", נתניהו דרש מהנוכחים, "תראו איך הוא יוכל להתבצע בפועל". הצעות שלא התייחסו נקודתית לסוגיית הדיור נדחו, בהנחיית ראש הממשלה שביקש פתרונות ממוקדים בלבד.

אחד הנושאים שהמשתתפים בדיונים התווכחו עליהם נגע להנחה בתחבורה ציבורית לסטודנטים. חלק מהנוכחים הציעו לראש הממשלה: "תן לסטודנטים כרטיס חופשי-חודשי חינם. כך תוכל לומר להם: 'אתם לא יכולים לגור בתל אביב? תגורו במקום אחר, תעלו על רכבת או על אוטובוס, והנסיעות – עלינו'". בסופו של דבר, הנוכחים התפשרו על מתן הנחה בגובה של 50% בתחבורה הציבורית לסטודנטים.

בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים על מחאת הדיור, יולי 2011. עומר מירון
ביקש פתרונות ממוקדים לבעיית הדיור. נתניהו, היום/עומר מירון

בשלב מסוים בדיונים, עלה נושא הקרקעות המוחזקות בידי מנהל מקרקעי ישראל, אחד מהגורמים המרכזיים לעליית המחירים. "המנהל מתנהל כמונופול, מנסה להשיג מקסימום רווח, מתקמצן בשחרור קרקעות, והנה הדרך היעילה ביותר לעליות מחירים דרמטיות", הסביר נתניהו במסיבת העיתונאים. נוצר מצב אבסורדי שבו מנהל מקרקעי ישראל וקופת האוצר מרוויחים מדי שנה עשרה מיליארד שקלים מספסור בקרקעות. "אני לא רוצה הכנסות מהקרקעות, תפסיקו לתמחר. אני רוצה פיתרונות", פסק ראש הממשלה.

השר אטיאס היה מרוצה: הוא הציע בעבר הצעות ברוח דומה, אך הן נדחו על ידי משרד האוצר. אך מדוייק יותר לומר כי ההחלטה שהתקבלה היוותה פשרה בין עמדתו של אטיאס לזו של שר האוצר שטייניץ: הורדת מחירי הקרקעות ב-50%, מה שצפוי להוזיל את מחירי הדירות במאות אלפי שקלים.

אתמול הגיע רגע ההכרעה. נתניהו שלח את סגנית השר, גילה גמליאל, להיפגש עם אנשי מאהל המחאה בחולון. לקראת ערב, הוא זימן אליו חמישה ראשי ערים וביקש לשמוע מהם, כאנשי שטח, איך התוכנית תעבוד. אחרי שהשטח הביע את דעתו, הקצוות האחרונים נסגרו, והבוקר עוד נערכה פגישת סימולציה אחרונה בין השרים וראש הממשלה, והם ירדו יחד לבשר על התכנית במסיבת העיתונאים.

מאהל המחאה בגינת לוינסקי תל אביב, יולי 2011. קובי אליהו
מאהל המחאה בגינת לוינסקי/קובי אליהו

אטיאס הבליע בדבריו במסיבת העיתונאים אמירה חשובה, שלא קיבלה את תשומת הלב הראויה: "בתוך מספר שבועות משרדי המשפטים והשיכון יקבעו קריטריונים להגדרה של 'דיור בר השגה', כך ניתן יהיה לדרוש מהקבלנים לעמוד בסטנדרטים החדשים".

מספר מכרזים צפויים להשתנות בהתאם לתוכנית החדשה. כך למשל, מכרז של 1,022 יחידות דיור בבאר שבע ובראש העין יהפוך להיות מכרז של דירות להשכרה. הקבלנים ירוויחו קרקע זולה, אך ייאלצו להציע הצעה זולה יותר לשוכרים.

תנאי מכרזים של כמעט 1,000 דירות באשקלון, בקריית מלאכי, ביוקנעם ובביתר עלית ישונו בהתאם לתכנית החדשה של "מחיר למשתכן". בחודשים הקרובים עתידים לצאת מכרזים נוספים לדיור למכירה לפי התוכנית החדשה גם במודיעין ובראש העין. כאמור, הסטודנטים קיבלו הטבות גדולות יותר וכבר בימים הקרובים האוניברסיטאות יוכלו להוציא מכרזים לבניית מעונות סטודנטים. את הקרקע הן יקבלו חינם, אבל יצטרכו לדרוש את מחיר השכירות הזול ביותר.

כעת, לאחר ההצהרות, ממתינים לתוצאות. ואלה, מבטיחים הגורמים המטפלים בנושא, יתחילו להגיע כבר בזמן הקרוב. בניגוד לטענות ראשי המחאה, אומרים גורמים המעורים בנושא, הפיתרונות לא נוגעים לסטודנטים בלבד. נושא הדירות במחיר למשתכן רלוונטי לזוגות צעירים וחסרי דיור בדיוק כפי שהוא רלוונטי לסטודנטים. זה נכון שלסטודנטים ניתנו הטבות נוספות כדי להוציא מהם את רוח המאבק, אך גם יתר חסרי הדיור והצעירים אמורים ליהנות מהתוכנית.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully