וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענף הנדל"ן: "נתניהו מציע מעט מדי מאוחר מדי"

שלומית צור

26.7.2011 / 14:05

שמאים ועורכי דין בתחום הנדלן מתחו ביקורת על תכנית נתניהו לפתרון מצוקת הדיור. "מחירי השכירות והמכירה לציבור צריכים להיות מוכתבים על ידי הממשלה ולא על ידי היזמים"

"תוכנית נתניהו הינה מעט מדי ומאוחר מדי. למה בניה להשכרה מוזלת רק לסטודנטים? למה רק בשטחים חומים? מה עם אלו שידם אינה משגת לקנות דירה?" - כך אמר אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, בתגובה לתוכנית שהציג היום ראש הממשלה.

"חסרות שתי התחייבויות מרכזיות: האחת - ההנחות על הקרקע צריכות לרדת למחיר אפס; השנייה - מחירי השכירות והמכירה לציבור צריכים להיות מוכתבים על ידי הממשלה ולא על ידי היזמים בשיטת המכרז ההפוך". דנוס מציע, כי בינתיים יש למצות את הפוטנציאל של הבניינים הפנויים במרכזי הערים הגדולות ולהסב אותם למגורים, הן למכירה והן להשכרה.

"פיתרון מיידי ואמיתי הוא הזרמת כספים לוועדות התכנון"

עו"ד ענת בירן, לשעבר יו"ר ועדת ערר של מחוז תל אביב, טוענת כי "כל התוכניות החדשות אותם מבקש ראש הממשלה ליזום יצטרפו לפקק בוועדות התכנון ולא יתנו מענה מהיר למצוקה המיידית הקיימת. הרי דיור בר השגה, דיור להשכרה ומעונות סטודנטים כולם כרוכים בהליכים תכנוניים, שיסבלו מאותם תחלואים בירוקרטים של עבודה איטית בוועדות, התנגדויות, סחבת ואישורים משרדי ממשלה שונים"

"פיתרון מיידי ואמיתי נמצא מתחת לפנס והוא הזרמת כספים לוועדות התכנון הקיימות לצורך הגדלת תקנים והעלאת משכורות, איוש המשרות החסרות, גיוס של עובדים נוספים והוראת מדיניות של עמידה בלוחות זמנים, הסרת חסמים ועידוד יזמים שיפעלו במהירות. פתרון נוסף הוא עידוד חלוקת דירות לדירות קטנות בגדלים סבירים והפיכת מבני תעשייה ואחרים לשימוש למגורים - בהליך רישוי קצר".

"יש צורך דחוף בהפשרת קרקעות לבנייה"

נחמה בוגין, שמאית מקרקעין ומשפטנית, מדגישה כי "הממשלה נמנעת מלטפל בעיקר ונצמדת לטפל, שינויי צריך לבוא משורש הבעיה ולא פתרון קוסמטי של שיווק הקיים. אותן 50,000 דירות תוך שנה וחצי צריכות לבוא ממאגר קרקעות שיוכל לספק דירות אלה, טיפול במאגר קרקעות זמינות למגורים והפניה לפריפריה בעיתית ולא תפתור את שורש הבעיה. ליבת הבעיה ומה שיצר את צוואר הבקבוק הוא שאין היצע מספיק של קרקעות לבנייה

"הפתרון היחידי טמון בהפשרת קרקעות חקלאיות ושינויי הייעוד למגורים. ולשם כך יש לתת פיצויי ראוי למחזיקים בקרקעות חקלאיות שיוכלו להשיבן למנהל לתכנון מחודש ולקדם את חוק הווד"לים ומסלול תכנוני קצר יחסית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully