וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח האו"ם על המשט נדחה שוב - יפורסם רק באוגוסט

פנחס וולף

25.7.2011 / 8:34

באו"ם עדיין מאפשרים לישראל ולטורקיה להגיע להבנות ביניהן, לפני פרסום דו"ח פאלמר, שבחן את אירועי המשט שעשה דרכו לעזה. לפי גורמים מדיניים, הדו"ח יפורסם ב-28 באוגוסט

גורמים מדיניים בירושלים טענו אמש (ראשון) כי דו"ח פאלמר לבדיקת התנהלות הגורמים השונים במשט לעזה והשתלטות של לוחמי השייטת על ספינת המרמרה במאי 2010, יפורסם רק ב-28 באוגוסט. מדובר בדחייה שנייה של הגשת הדו"ח. במקור היה אמור מזכ"ל האו"ם באן קי-מון לקבל לידיו את המסמך בשבעה ביולי.

לפני שנודע על ההחלטה לדחות את הגשת הדו"ח, התייחס שר הביטחון אהוד ברק לנושא. ברק אמר אתמול כי "אני מקווה שלא נצטרך לענות על הדו"ח הזה השבוע ונידרש לבחון את זה. יש לנו עניין ממדרגה ראשונה להגן על לוחמים וקצינים מתביעות בחו"ל ועל פי זה נשקול את צעדינו".

בתחילת החודש טענו גורמים מדיניים בירושלים כי הדו"ח שבחן את אירועי המשט שעשה דרכו לעזה מטיל אצבע מאשימה הן על ישראל והן על טורקיה. מהנוסח שהגיע לידי גורמים מדיניים בישראל עולה כי הדו"ח קובע שהסגר הימי שהטילה ישראל על עזה הוא חוקי לפי הקריטריונים של החוק הבינלאומי והאמנות הבינלאומיות. לפי החוק הבינלאומי, למדינה שמטילה סגר מותר ליירט כלי שיט שמפרים אותו.

הדו"ח מותח ביקורת נוקבת על ארגון ה-IHH וביקורת עקיפה כלפי הממשלה באנקרה שסייעה למשט. הוועדה שיבחה את ישראל על כך שמינתה ועדה חיצונית בלתי תלויה לעומת הטורקים, שמינו ועדה ממשלתית. עם זאת, הוועדה מציינת בדו"ח כי הכוח שישראל הפעילה היה מופרז, אולם בתגובה ישראל השיבה שהיא יכולה לספק הסברים לכל מקרה.

התשובה הישראלית קובעת כי הכוח הצבאי פעל מתוך הגנה עצמית באמצעות כוח סביר לאחר שחיילי צה"ל הותקפו.
בדו"ח מופיעה גם הערה על טווח היירוט של ספינת ה"מרמרה" ומצוין בו כי למרות שלפי החוק מותר ליירט ספינה שמפרה סגר בכל טווח, ייתכן שהיה נכון לבצע את היירוט כאשר הספינה הייתה מפרה בפועל של הסגר. ישראל אמרה בתגובה כי מדובר בעניין מבצעי. למרות שלפי הגורמים המדיניים הדו"ח לא דורש התנצלות מישראל, הוא קובע כי אם ישראל תמצא לנכון היא יכולה לפצות באופן עקיף באמצעות קרן של ממשלת טורקיה שאליה ישראל תעביר את הכספים.

עוד בנושא:

דו"ח המשט לעזה: "צה"ל השתמש בכוח מופרז"
ארדואן: "בלי התנצלות לא נפשיר היחסים עם ישראל"
ליברמן: "התנצלות בפני טורקיה - הפקרת חיילי צה"ל"

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully