וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר יעלון: "אין דרך לגשר על הפערים עם טורקיה"

פנחס וולף

21.7.2011 / 17:03

המשנה לראש הממשלה התייחס בתדרוך לכתבים זרים בניו יורק, למשבר עם טורקיה לאחר ההשתלטות על המרמרה במשט הקודם לעזה. "חיילינו הגנו על עצמם, לא מוכן להשתמש במילה התנצלות"

"עם עמדה כמו שהטורקים מציגים אני לא מוצא אפשרות לגשר על הפערים", כך אמר היום (חמישי) המשנה לראש הממשלה משה (בוגי) יעלון בתדרוך לכתבים זרים. יעלון, שיצא לפני מספר שבועות לניו יורק בניסיון להגיע להסדר עם הטורקים, סיפר לכתבים הזרים כי "פורסם שדו"ח פאלמר, שבחן את אירועי המשט הטורקי מאווי מרמרה, תומך בעמדת ישראל בנוגע ללגיטימיות של הסגר ושל ההתערבות הצבאית ומבקר אותה בנוגע להפעלת הכוח. ברור שהממשלה הטורקית אינה מקבלת את דו"ח פאלמר בנוגע לסגר ולהתערבות הצבאית, והיא מתעקשת להתנצלות, תשלום פיצויים והסרת הסגר".

עוד בנושא יחסי ישראל טורקיה:
"צוות המו"מ יקיים את פגישותיו בניו-יורק"
ארדואן: נורמליזציה עם ישראל - רק לאחר התנצלות
דו"ח המשט לעזה: "צה"ל השתמש בכוח מופרז"

"אני לא יכול להוביל הסכם כשהעמדה הטורקית היא כזו", הבהיר יעלון, "והתעקשותם של הטורקים לא יכולה להוביל להסכם. חשבתי שיהיה שיקול טורקי חדש בכל הנוגע לישראל ולאזור, אך זה לא המצב. אין שינוי בעמדה הטורקית כלפי ישראל, וזה לא החל עם המשט, אלא לפני כן".

יעלון סיפר כי ישראל ניסתה להגיע להסכם עם הטורקים, תוך ניסיון להגיע לפשרה שישראל תביע צער ותשתתף ב"קרן הומניטרית", שתעניק פיצויים בדרך עקיפה למשפחות של פעילי המשט שנהרגו, אלא שהטורקים, לטענתו, לא הסתפקו בכך.

"מעדיף שיוגשו נגדי תביעות ולא להתנצל"

"חיילינו הגנו על עצמם על המרמרה, זו הייתה הגנה עצמית", אמר יעלון, "עובדה היא שבספינות אחרות הם לא היו צריכים להגן על חייהם, פשוט כי הם לא הותקפו. לכן אין שום מקום להתנצלות. שלא לדבר על התביעה הטורקית להסיר את הסגר - הסגר הוא חוקי על פי כל ההסכמים הבינלאומיים ועל פי דו"ח פאלמר".

יעלון הביע ספקנות באשר ליכולת להגיע להסכם עם הטורקים. לדבריו, "עם עמדה טורקית כזו, אני לא מוצא אפשר לגשר על הפערים. אני לא מוכן להשתמש במילה התנצלות, בעוד ראש הממשלה הטורקי מתעקש על כך".

הוא הוסיף והתייחס ליחסי ישראל עם מדינות אחרות באירופה ואמר כי "הסכם עם טורקיה לא יסיר תביעות בספרד, אנגליה או בכל מקום אחר. אם נשתמש במילה התנצלות זו תהיה הודאה באחריות, ואז יש אפשרות שיעשה בכך שימוש בתביעות פליליות ואזרחיות בבתי משפט ברחבי העולם".

תביעות כבר הוגשו נגד יעלון, נגד ראש הממשלה, נגד שר הביטחון, הרמטכ"ל, מפקד חיל הים ואחרים. לפי יעלון, הלוחמים שהשתתפו במבצע הם אנונימיים, ולכן גל התביעות מופנה כלפי הבכירים. "אני מוכן לחיות עם זה שמוגשות נגדי תביעות במדינות שונות גם אם זה אומר לא להתנצל ובכך לקחת סיכון שיוגשו נגדי תביעות", סיכם.

המשנה לראש הממשלה אמר גם כי לוב הפכה למוקד הברחות נשק לרצועת עזה, דרך מצרים. "כלי נשק זמינים בלוב כתוצאה מהמצב הביטחוני הלא יציב בה, וחמאס מנצל את זה כדי לקנות נשק ממבריחים לובים", אמר.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully