וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: שבוע דמים בחומס - בדרך למלחמת אזרחים?

ניר יהב

20.7.2011 / 18:32

קרוב ל-60 הרוגים נמנו השבוע בעיר שבמרכז המדינה, רבים מהם בעימותים בין הרוב הסוני למיעוט העלאווי השליט שאליו משתייך אסד. "אנחנו מתפללים כל לילה שהוא יחלוף בלי עוד הרוגים"

רויטרס

(צילום: רויטרס, סרטוני חובבים מיוטיוב; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

שבוע עקוב מדם עובר על העיר חומס שבמרכז סוריה, אחד המוקדים העיקריים של ההתקוממות העממית נגד שלטונו של הנשיא בשאר אסד, בה נספרו מאז סוף השבוע לפחות 56 בני אדם. לנוכח אופי העימותים האלימים בעיר, בין התושבים הסונים, המהווים את הרוב המוחץ בעיר, לנאמני השלטון בני העדה העלאווית, אליה משתייכת משפחת אסד, הולכים וגוברים החששות מפני התפרצות של עימות פנימי על רקע עדתי, כדוגמת הסכסוכים ארוכי השנים בשתי שכנותיה של סוריה - לבנון ממערב ועירק ממזרח. סרטוני חובבים שממשיכים לעלות מדי יום ברשת ממחישים היטב את עוצמת קרבות הרחוב המתחוללים בעיר.

עוד כותרות מסוריה:
קלינטון: העולם לא יוכל להשפיע על הנעשה בסוריה
דיווח: סוריה האיצה את משלוחי הנשק לחיזבאללה
סוף השבוע: הפגנות ענק ברחבי סוריה, עשרות נהרגו

הפגנה נגד שלטונות של בשאר אסד, חומס, סוריה, מאי 2011. AP
מפגינים נגד השלטון בחומס. "לא נשתוק מול הדם החללים הנשפך", נכתב בשלט. "דמנו אינו אדום יותר מדם אחינו. צעירי חומס"/AP

האירועים בחומס - העיר השלישית בגודלה בסוריה, שבה כ-1.5 מיליון תושבים - ידעו עליות ומורדות במהלך ארבעת חודשי ההתקוממות, וכבר נספרו בה מאות הרוגים מאז חודש מרץ - רובם מפגינים שנורו על ידי המשטרה והצבא, שאף פשט על העיר עם טנקים בחודש מאי. אולם השבוע, לבשו האירועים בעיר צורה שונה.

המתיחות בעיר התפרצה ביום שישי האחרון, שעה שתשומת הלב הייתה מופנית לעבר הפגנות ענק שנערכו בערים אחרות בסוריה. חבורת עלאווים חמושים במקלות הקיפה מסגד בשכונה סונית, מעט לפני תפילת יום השישי, וקראו נגדם סיסמאות. הסונים הגיבו בכעס: הם חטפו שלושה עלאווים ורצחו אותם. העלאווים נתקפו זעם והציתו חנויות של סונים. במהלך המהומה נהרגו שלושה סונים, ביניהם צעירה בת 27.

"עיר אחוזת פחד"

ביום ראשון כבר דיווחו ארגוני זכויות אדם כי במהלך סוף השבוע נמנו 30 הרוגים בעיר, שגופותיהם המחוללות של חלקם התגלו מוטלות ברחובות. ביום שני דווח על עוד עשרה הרוגים, מאש כוחות הביטחון שפשטו על העיר בניסיון לדכא את המהומות. אתמול, נמנו 16 הרוגים נוספים - בהם עשרה שנורו למוות במהלך הפגנה של עשרת ההרוגים מהיום הקודם. "לא יכולנו לקבור את ההרוגים בבית הקברות המרכזי אז עברנו לבית קברות קטן ליד המסגד", סיפר לרויטרס אחד ממשתתפי ההלוויה. "לפתע, החלו כוחות צבא לירות עלינו מתוך כלי רכב".

הפגנות נגד שלטונות סוריה בעיר חומס, 18 באפריל 2011. רויטרס
אחת מהפגנות הענק בחומס, באפריל/רויטרס

רוב רובם של מובילי המחאה בעיר הם בני העדה הסונית, אשר מביעים את מחאתם לא רק כלפי משטרו של אסד אלא גם כלפי העדה העלאווית השלטת. החשש מאלימות של הסונים כלפי העלאווים הוא ככל הנראה הסיבה שבגללה מסלימים כוחות הביטחון הנאמנים לאסד את פעילותם נגד המפגינים בעיר, והורגים בהם ללא רחם.

בשורה של דיווחים מחומס השבוע, תיארו תושביה עיר "אחוזת פחד", שרוב החנויות בה סגורות והתושבים נמלטים מבתיהם. "אנו על סף מלחמת אזרחים", אמר השבוע איש עסקים נוצרי מקומי לעיתון "וושינגטון פוסט". אחד מפעילי האופוזיציה הוסיף, כי "האוויר בעיר איומה. אנשים חוששים מרצח-עם, ומתפללים כל לילה שהוא יחלוף בלי עוד הרוגים".

הפגנה נגד שלטונות של בשאר אסד, חומס, סוריה, מאי 2011. AP
הפגנת ענק נגד השלטון בחומס, מאי/AP

עדות נוספת למתח העדתי בעיר ניתן למצוא בעמוד פייסבוק שעלה השבוע, שנקרא "מהפכת חומס", ובו קריאות לסונים לקחת נשק לידיהם וללחום נגד השלטון. "סוריה לסונים", נכתב בפוסטים בעמוד, בו מכונים העלאווים "חזירים". לא ברור מי עומד מאחורי העמוד, שצבר כבר יותר מ-2,000 "לייקים".

מנגד, יש מי שסבור כי אין כלל עניין עדתי באירועים בעיר. איש האופוזיציה הסורי, ד"ר עימאר קרבי, האשים היום את המשטר הסורי בניסיון להצית מלחמת אזרחים "כדי להשכיח את המחאה נגד המשטר". בראיון לרשת הטלוויזיה "אל-ערבייה", טען קרבי כי אין שום עימות על רקע עדתי במדינה, ומי שמדווח על עימותים עדתיים בחומס הם רק ערוצי הטלוויזיה הסוריים והאירניים. "זו הדרך שלהם להיפטר מהמהפכה, שכן היא מתהדקת על צווארו של המשטר", הסביר.

היום: כוחות של מאהר אסד פשטו על פרבר של דמשק

במקביל לאירועים בחומס, נמשכים העימותים בעוד מוקדים במדינה. כוחות של צבא סוריה, בפיקודו של מאהר אסד, אחיו של הנשיא, פשטו היום על חרסטה, פרבר של הבירה דמשק, בניסיון לדכא גילויי מחאה יומיומיים שהתגלעו בו נגד השלטון. "מאות חיילים חמושים בכבדות מהדיביזיה הרביעית סגרו את כל 12 היציאות מהשכונה", מסר תושב הפרבר לרויטרס. "כמו כן, ניתקו לנו את החשמל, זרם המים וקווי התקשורת".

מוקדם יותר השבוע, פשט כוחות של צבא סוריה, בגיבוי טנקים, על העיר זבדאני הסמוכה לגבול לבנון, וערכו בה למעלה מ-500 מעצרים - כך דיווחו פעילי זכויות אדם סוריים לכלי התקשורת. בעיר נערכו בשבועות האחרונים הפגנות נגד השלטון. כמו כן, עצרו הרשויות ביום ראשון את אחת מדמויות האופוזיציה הבולטות, עלי עבדאללה, בפשיטה על ביתו שבדמשק. עבדאללה שוחרר רק לפני כחודש וחצי מהכלא, כשקיבל חנינה לאחר ארבע שנות מאסר.

מנגד, דווקא בעיר חמה, שהייתה מוקד המהומות בתחילת החודש, דווח השבוע על רגיעה מסוימת. תושבים בעיר דיווחו לכלי התקשורת כי משרדי הממשלה בה נפתחו מחדש לאחר תקופה בה היו סגורים, וכ-50 מפגינים שנעצרו במהלך מהומות הענק שוחררו לבתיהם.

היום הזהירו השלטונות את שגרירי ארה"ב וצרפת בדמשק לבל ייצאו עוד מהעיר. זאת כשבועיים אחרי ביקורם בעיר חמה, שהוביל להתקפה האלימה של נאמני אסד על השגרירויות. שר החוץ וואליד אל-מועלם הזהיר בהרצאה שנשא באוניברסיטת דמשק כי אם לא יצייתו להוראה, יאסרו השלטונות על כל השגרירים לעזוב את העיר.

בהתפתחות נוספת השבוע, הכריזו ביום ראשון ארגוני גולים סוריים בטורקיה, בכינוס בו השתתפו כ-350 בני אדם, על הקמת מועצה בת 25 חברים, שתיקרא "מועצת הישועה הלאומית", ותכלול נציגים איסלמיים, ליברליים ועצמאיים, שמטרתה תהיה מלחמה במשטרו של הנשיא אסד, באמצעות אי-ציות אזרחי. "אנחנו נפעל יחד לקראת השגת החזון הדמוקרטי שלנו", אמר לרויטרס הייתם אל-מהאר, אחד הפעילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully