וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יומני מנגלה עומדים למכירה: "מקומם במוזיאון"

אלמוני מציע למכירה פומבית לפחות 31 מחברות וכתבי יד של "מלאך המוות מאושוויץ". בעל בית המכירות מקונטיקט: "מקווה שמוסד היסטורי או מחקרי יגייס את 400 אלף הדולרים הנחוצים"

לפחות 31 יומנים, מחברות ושאר כתבי יד, פרי עטו של ד"ר יוזף מנגלה, יעמדו ביום חמישי השבוע למכירה פומבית בקונטיקט שבארה"ב, כך פורסם בשבועות האחרונים בתקשורת האמריקאית. החומרים המתפרשים על פני 3,380 עמודים נכתבו על ידי מנגלה בערוב ימיו, בשנות ה-60 וה-70 בארגנטינה. כמקובל במכירות פומביות, זהותו של המוכר לא פורסמה, אם כי ניתן להעריך שהוא נמנה על יורשיו של "מלאך המוות מאושוויץ", הידוע בין היתר בניסויים הרפואיים האכזריים שביצע במאות יהודים במחנה ההשמדה, בהם זוגות רבים של תאומים.

ביל פנגופולוס, נשיא בית המכירות "אלכסנדר מכירות פומביות היסטוריות" המתמחה בפריטים היסטוריים וצבאיים, העריך את שווי המסמכים בכ-300,000-400,000 דולרים. לדבריו, חלקים מהאוסף כבר זכו לפרסום בעבר, והביוגרפים הרבים שכתבו ספרים על מנגלה עשו בהם שימוש. אך רוב האוסף, לדבריו, מעולם לא פורסם.

פנגופולוס מוסיף כי רוב המסמכים, הכתובים בכתב יד בגרמנית, טרם תורגמו. מבין אלו שתורגמו, המעניינים נוגעים לבריחתו של מנגלה מגרמניה והדרכים בהן השתמש כדי לחמוק במשך השנים מ"ציידי הנאצים". באחרים, הוא מתייחס בהם למשפטי נירנברג, מצדיק את מחנות ההשמדה וטוען כי התנאים בהם היו טובים. הוא חתום עליהם בשם העט "אנדריאס".

בראיונות שהעניק לתקשורת, הביע פנגופולוס את תקוותו שהאוסף ימצא את דרכו למוזיאון, שיצליח לגייס את הכסף הנחוץ כדי לקנות אותו: "כדאי שהכתבים הללו יגיעו לידי גוף המחזיק באוספים היסטוריים או מוסד מחקרי, לא רק כ'מזכרת' מהתקופה האפלה בהיסטוריה, אלא גם ככלי ללמוד וללמד את הדורות הבאים על המנטליות הפסיכופתית שיצרה את השואה - רצח עם שטרם נראה דומה לו". הוא אף הביע חשש כי אם לא יימצא קונה מוסדי, יתפזרו הפריטים (שכל אחד מהם נמכר בנפרד) בידי קונים פרטיים ברחבי העולם, ואף יגיעו לידי גורמים ניאו-נאציים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בין המסמכים - גם ציור שצייר מנגלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אגב, לצד כתבי מנגלה, יימכרו באותה מכירה, בין היתר, גם כתבי יד פרי עטם של נפוליאון בונפרטה, קארל מרקס, ולדימיר לנין, וירג'יניה וולף, אייברהם לינקולן, ג'ון פ. קנדי ועוד. כמו כן, מוצעים בה למכירה עוד מגוון פריטים צבאיים נאציים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully