וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: "נדרוש משמעת קואליציונית לוועדות החקירה"

פנחס וולף

13.7.2011 / 10:59

אחרי אישורו של חוק החרם במליאת הכנסת, סימן שר החוץ את המטרה הבאה שלו. "מרגע שחוק החרם עבר, אין סיבה שנעכב את ההצבעה", אמר. "פעם היינו לבד, היום כולם מבצעים את עמדותינו"

"מרגע שחוק החרם עבר, אין סיבה שנעכב את ההצבעה על ועדת החקירה, ונעלה זאת בשבוע הבא" – כך אמר היום (רביעי) שר החוץ, אביגדור ליברמן. בתדרוך לעיתונאים ציין ליברמן כי "אני לא בטוח שכולם אצלנו אוהבים להתעמק בדברים. מעדיפים להידבק לסיסמה או לדעה קדומה. נושא החרמות מלווה אותנו הרבה שנים: מהחרם הערבי אחרי מלחמת יום הכיפורים, ישראל סבלה ונלחמה נגד זה. גם בשנים האחרונות נלחמנו נגד חרם אקדמי ומסחרי שגורמים מסוימים ניסו. אני לא מקבל חרם לא על אריאל ולא על הגבינה בנוקדים".

חוק החרם - כותרות אחרונות:
ברוב של 47 מול 38: הכנסת אישרה את חוק החרם
הפגנה בת”א: ”אני מחרים התנחלויות, תעצרו אותי”
דן מרידור נגד חוק החרם: ”עוזר לדה-לגיטימציה”

ליברמן הוסיף כי "לנושא החרם השלכות כלכליות ולאומיות, זה לא ילך. אי אפשר שנפגע ביישובים ובאוכלוסייה, וחוק החרם בא לתת שוויון הזדמנויות לכולם. לא יכול להיות שרשויות יאבדו מקומות תעסוקה וירגישו אזרחים סוג ב'. כל אזורי התעשייה הוקמו בהתאם לחוק הישראלי על ידי כל הממשלות. אנשים השקיעו ממיטב כספם ולא נוכל לבוא לאחרים לדרוש להילחם בחרמות מבלי שאנחנו נעשה זאת בעצמנו". ליברמן הביע סיפוק מכך שהליכוד אימץ את גישת מפלגתו, ואמר "כשהתחלנו את הנושא היינו בודדים. היום כולם מתחרים בנו, ואני שמח שמבצעים את העמדות שלנו".

"הקואליציה מחליטה, ועצמאות לא עושה"

בהמשך התייחס שר החוץ גם להיעדרות חברי הכנסת של סיעת עצמאות, ואמר כי "מפריע לי שהקואליציה מחליטה משהו, ועצמאות לא עושה זאת. יש לכך השלכות רחבות. לא יוכלו לדרוש מאתנו למשמעת קואליציונית בנושאים אחרים, כל אחד יכול לבחור לעצמו נושא שלא יהיה נוח לו. אסור היה לעבור על כך לסדר היום". ליברמן הזהיר את בג"ץ מהתערבות בהליך החקיקה, ואמר כי "הפרדת רשויות היא חשובה, ואני מקווה שבית המשפט העליון לא יתערב בהליך החקיקה בכנסת".

כידוע, בקואליציה לא מתכוונים להסתפק בחוק אחד שעומד במחלוקת, ומתכוונים לנסות ולהסיר את האבק מעל חוק ועדות החקירה. "ברגע שחוק החרם עבר, אין סיבה לעכב את ההצבעה על ועדת החקירה, ונעלה זאת בשבוע הבא", אמר ליברמן, "אני מקווה שכמו בחוק החרם, הממשלה תחליט על משמעת קואליציונית גם בחוק ועדות החקירה. אם לא יהיה כך, נראה בזה פגיעה בישראל ביתנו. חייב להיות אותו דין כמו שהיה בחוק החרם".

שלשום אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את "חוק החרם", הקובע כי אדם שייזום חרם על גוף ישראלי בשל מיקומו הגיאוגרפי יהיה צפוי לתביעה על ידי מי שרואה את עצמו כנפגע מכך, ללא צורך להוכיח נזק. בהצבעה בקריאה השלישית תמכו 47 חברי כנסת מול 38 חברי כנסת שהתנגדו לה. ללפי הצעת החוק, יוזמה לחרם כלכלי, אקדמי או תרבותי על המדינה או גופים המצויים בשטחה ובהתנחלויות תוגדר כעוולה אזרחית. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהביע את הסכמתו לחוק, נעדר מההצבעה. יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין, נכח בדיון אך לא השתתף בהצבעה, וגם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, אהוד ברק, נעדרו מההצבעה. יצוין כי היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, פרסם חוות דעת נוקבת נגד החוק, וגם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אמר שיש בו "קשיים חוקתיים משמעותיים".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully