וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגוני זכויות אדם יעתרו: חוק החרם - צעד בדרך לגיהנום

פנחס וולף ויהושע בריינר

12.7.2011 / 8:00

יממה לאחר שעבר ברוב של 47 קולות בעד, הודיעו ארגוני זכויות אדם שיעתרו לבג"ץ נגד החוק המאפשר להטיל קנסות ולהעמיד לדין כל אדם או ארגון הקורא לחרם על התנחלויות

שורה של ארגוני זכויות אדם בישראל, בהם רופאים לזכויות אדם, עדאלה, הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל וקואליציית נשים לשלום, הודיעו כי בכוונתם לעתור לבג"ץ נגד "חוק החרם" שאושר אמש (שני) בכנסת ברוב של 47 ח"כים שתמכו בהצעה מול 38 שהתנגדו לה, ולבקש את ביטולו המיידי. החוק קובע כי אדם שייזום חרם על גוף ישראלי בגלל מיקומו הגיאוגרפי יהיה צפוי לתביעה על ידי מי שרואה את עצמו כנפגע מכך, ללא צורך להוכיח נזק.

העותרים יטענו כי מדובר בחוק בלתי חוקתי המגביל את חופש הביטוי הפוליטי ומנוגד למשפט הבינלאומי, מכיוון שהוא מחייב גם את תושבי מזרח ירושלים לשתף פעולה עם המדיניות הישראלית וגם פוגע בעיקרון השוויון, מפני שהוא מנסה להגן על עמדה פוליטית אחת בעודו מגביל עמדות אחרות. עוד יטענו הארגונים כי החוק מנוגד לעקרונות חוקי הנזיקין.

עוד על חוק החרם:
ברוב של 47 מול 38: הכנסת אישרה את חוק החרם
הכנסת דנה בחוק החרם: "כתם שחור וחרפה לספר החוקים"
נפגעי החרם אופטימיים: "נוקטים עכשיו בצעד הגיוני"

"מנסים להשתיק את המחאה נגד הכיבוש"

מנכ"ל ארגון עדאלה, עורך הדין חסן ג'בארין, אמר אמש לאחר אישור החוק, כי "אנו רואים שוב כיצד כנסת ישראל מנסה לקדם חוקים שלא עומדים בקנה אחד עם הדין והתקנות הבינלאומיות. לא רק שהיא מנסה להשתיק את המחאה נגד הכיבוש – היא גם מנסה לכפות על קורבנות ומתנגדי הכיבוש לשתף איתו פעולה ואף לתמוך בו אקטיבית. זה לא עומד בשום קריטריון של משפט בינלאומי ואנו מאמינים שזה גם לא יקבל את אישורו של בית המשפט העליון".

ד"ר ישי מנוחין, מנכ"ל הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, אמר כי מטרת החוק היא לפגוע בדמוקרטיה הישראלית: "הדרך לגיהינום האנטי-דמוקרטי לעיתים רצופה כוונות טובות, אך לא בפעם זו. הכנסת מלאה במחוקקים שרואים לעצמם מטרה לפגוע בדמוקרטיה הישראלית יותר ויותר פעם אחר פעם. קריאות האזהרה של ארגוני זכויות האדם ושל רבים בחברה הישראלית לא עזרו הפעם והכנסת מובילה את חברה הישראלית צעד נוסף בדרך לגיהנום".

אילת מעוז, רכזת קואליציית נשים לשלום, הוסיפה כי "יד אחת של המדינה כובשת עם אחר והיד השנייה מנסה לחסום בכוח את פי המתנגדים. כדאי לחברי הכנסת התומכים בהצעה הזאת להפנים – יש רק דרך אחת להתמודד עם איום החרם על ישראל והיא לסיים את הכיבוש".

מנגד, פנה אמש יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, לשר האוצר, יובל שטייניץ, וביקש ממנו לפרסם כבר בימים הקרובים תקנות על פי החוק שאושר במליאה. לדברי דיין, מטרת התקנות שהוא מבקש לפרסם, היא למנוע מחברות ישראליות שנכנעו לחרם מלהשתתף במכרזים ממשלתיים. "מי שמעדיף להתנכר לישראלים כדי להרוויח כמה שקלים מן הערבים אסור שממשלת ישראל תפרנס אותו", אמר דיין, והוסיף כי "עלייך, שר האוצר, להפעיל את הסעיף בחוק החרם המאפשר לך לפעול כך".

לפניות לכתבים: יהושע - joshjosh@walla.com, פנחס - pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully