וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גלעד ארדן - אחראי ישיר לסכנת מתקן האמוניה בחיפה"

אריאל נוי

7.7.2011 / 1:50

העמותה הירוקה "צלול" פנתה לשר להגנת הסביבה ולראש עיריית חיפה בדרישה לסגור באופן מיידי את מתקן האמוניה במפעל "חיפה כימיקלים". "המתקן מאיים על חייהם של תושבי האזור"

העמותה הירוקה "צלול" פנתה אתמול (רביעי) לשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, ולראש עיריית חיפה, יונה יהב, בדרישה לסגור לאלתר את מתקן האמוניה של חברת "חיפה כימיקלים". העמותה טוענת כי המתקן מאיים על חייהם של תושבי חיפה והאזור מזה 25 שנים, וכי עיריית חיפה והמשרד להגנת הסביבה לא עושים די על מנת להביא לסגירתו. עוד טוענת העמותה כי מכיוון שהמתקן נמצא בשביתה יותר מחודשיים, הסכנה לתושבי חמורה עוד יותר.

בישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, שנערכה לאחרונה, דנו חבריה בשביתת המפעל ונחשפו ממצאים קשים, המעידים על הזנחה מתמשכת של המתקן המסוכן, מחסור בעובדי תחזוקה מיומנים ומחסור בצוותי חירום שתפקידם לתת מענה במקרה של סכנה. עובדי המפעל בעצמם העידו במהלך הישיבה על ההזנחה, על חסכון בהוצאות בנושא בטיחות, וכן הביעו חשש לביטחונם ולביטחון תושבי האזור.

עוד טוענת העמותה כי למתקן האמוניה אין היתר בניה וגם לא רישיון עסק, ולמרות זאת הוא פועל ללא מפריע מזה שנים. על כן, לדעת העמותה, השר להגנת הסביבה, וראש עיריית חיפה, אשר בסמכותם להביא לסגירת המפעל באמצעות שלילת היתר רעלים ובאמצעות אמצעי אכיפה אחרים העומדים לרשותם, הם למעשה אחראים ישירים להשלכות חמורות של אסון, במידה ויתרחש. העמותה הצהירה כי מנתונים שהגיעו לידיה עולה כי מספר הנפגעים הצפויים מהתפרצות אמוניה בעקבות פגיעת טיל, תקלה, או רעידת אדמה הם 17,150 הרוגים, 25 אלף פצועים וכ-40 פצועים קל.

"פצצה מתקתקת"

ח"כ דב חנין חשף נתונים אודות היקף צוות החירום הדרוש במפעל, מהם עולה כי בכל רגע נתון יש הכרח כי במפעל "חיפה כימיקלים" ישהה צוות חירום המונה 22 אנשים שהוכשרו להתמודד עם אמוניה ואש. בשטח, לעומת זאת, צוות זה מונה מחצית מכוח האדם האמור.

אלי לוטטי, ממנהיגי ועד העובדים של "חיפה כימיקלים" העביר ביקורת חריפה על מנכ"ל המפעל ואמר כי "מנכ"ל 'חיפה כימיקלים', נדב שחר, מחפש כל דרך לשבור את רוחם של העובדים שבסך הכל מבקשים להתפרנס בכבוד", והוסיף כי "שחר מחזיק את תושבי חיפה שבויים ומסכן את חייהם כי הוא לא מוכן לחתום עימנו על הסכם קיבוצי. התנהלותו מסכנת את הציבור וחובה על מדינת ישראל לחקור אותה".

אייל סבג, המתפקד כמנהל משמרת במתקן האמוניה, גינה אף הוא את המצב במתקן ואמר כי "במצב שהצוות מורכב מפחות משלושה אנשים הוא לא יוכל לתפקד ולטפל בדליפת אמוניה, אם תתרחש חלילה, כך שצוות של שני אנשים משמעו כאילו אין צוות חירום כלל. הנהלת החברה מנסה לפגוע בשביתת העובדים וכדי שכמה שפחות עובדים יקבלו שכר בזמן השביתה, הנהלת החברה מפקירה ומסכנת את עובדי החברה ואת תושבי מפרץ חיפה".

מנגד, טענה בדיון בוועדה כי מנהלת המחלקה לתכנון לטווח ארוך בעיריית חיפה, אורנה הראל פלג, כי העירייה עושה כל שביכולתה להביא להפסקת פעולת מתקן האמוניה, אותו כינתה "פצצה מתקתקת".

בתוך כך, בית המשפט המחוזי בחיפה הביע כבר לפני כחצי שנה את דאגתו ממתקן האמוניה: השופט ברכה בר-זיו דחתה אז את בקשת "חיפה כימיקלים" לאשר היתר בנייה רטרואקטיבי למיכל האמוניה הממוקם על גדות הקישון. בר-זיו טענה אז כי הבקשה אינה תואמת את התוכניות התקפות שחלות על המקרקעין. כמו כן, השופטת גם ביקרה את התנהלותה של עיריית חיפה והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה שאיפשרו את קיומו של המיכל במשך 24 שנה למרות שלא היה לו היתר בנייה סופי.

עוד באותו נושא:
ביהמ"ש חושש מהסכנה שבמיכל האמוניה בחיפה
"פגיעה במכל האמוניה תביא אסון הירושימה לחיפה"

לפניות לכתב: arielnews@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully