וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלף פעילים בכרם שלום: "לשחרר את גלעד"

רמי שני

25.6.2011 / 12:11

הפעילים הגיעו סמוך למקום החטיפה לציון יום השנה החמישי להחזקתו של גלעד שליט בשבי חמאס. ח"כ הרצוג, חבר לשעבר בקבינט המדיני-ביטחוני: "סוגיית שליט מעולם לא הובאה לדיון בקבינט"

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכה: יותם בן-דוד)

כאלף פעילים התכנסו בצהריים (שבת) באנדרטת אוגדת הפלדה, סמוך לקיבוץ כרם שלום, לציון חמש שנים לחטיפתו של גלעד שליט בידי חמאס. בני משפחת שליט לא נמצאים באירוע, שמתקיים סמוך מאוד למקום החטיפה. אזרחים רבים פקדו היום את מאהל המשפחה בירושלים, אף שהמשפחה החליטה שלא תציין את היום באירוע מיוחד, והיוזמות השונות הן תוצאה של התארגנויות פרטיות.

חמש שנים לחטיפה - סיקור מיוחד:
מכרם שלום ועד המאהל: חמש שנים לחטיפת שליט
תושבי רמאללה: "לנו אלפי אסירים, לכם רק שליט"
איך נכשלה התרבות במאבק להשבת שליט?
חמש שנים לחטיפת גלעד שליט: איפה טעינו?
חמש שנים לחטיפה: רוצים לשלוח מסר לגלעד?
במלאת 5 שנים לחטיפה: הבית הלבן קרא לשחרור שליט
הכתבים שמלווים את משפחת שליט מספרים

טקס לציון חמש שנים לחטיפת גלעד שליט בכרם שלום. שי מכלוף
המפגינים לא חסכו במלים קשות נגד ראש הממשלה, שלטענתם מסכל את העסקה/שי מכלוף

ישראל פיין, בן דודו של נועם שליט הקריא בטקס מכתב שכתב סבו של גלעד, צבי שליט. במכתב כתב צבי כי "שר הביטחון אהוד ברק עמו נפגשתי לאחרונה אמר שהוא בעד שחרור המחבלים אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו מתנגד ואין להזיזו מדעתו. אמירה זו לא מבטלת את אחריות שר הביטחון להחזרת נכדי. בהיותו אחראי על הצבא הוא אחראי על החזרת שליט כאשר בארבע מתוך חמש השנים מאז נחטף הוא מכהן כשר ביטחון. הנזק שנתניהו גורם למדינה באי החזרת גלעד שליט גדול בהרבה בפגיעה במורל העם, בחיילי צהל ובצעירים לפני גיוס מאשר הנזק שייגרם משחרור אסירים".

פיין הקריא גם מכתב משלו בטקס. "מהמקום הכי קרוב שאפשר אני רוצה לדבר אליך גלעד, לא על האופי הכושל של ניהול המו"מ. אני לא אדבר על ראש הממשלה שמראה הוריך על המדרכה ליד ביתו אינו חודר את אטימותו והוא לא מסוגל להחליט את ההחלטה היחידה המתבקשת ולסיים את שבייך שהחל לפני חמש שנים", כתב פיין. "אני רוצה לספר לך על הוריך, על המשפחה. אני רוצה שתדע שהוריך הופכים עולמות, תרתי משמע, וזכו לכך ששמך זכור בפיהם של ראשי מעצמות. שלמשפחה אין חג ומועד ושסדר היום נקבע על פי צרכי המאבק והידיעות על מצבך. שזעקת ה'הצילו' שלך מעירה אותנו בבוקר ומלווה אותנו ביום. אנחנו מרגישים תסכול נורא על כך שמאמצינו לא מצליחים להביא לשחרורך ומתייסרים במחשבה שאפילו אינך יודע על מאמצים אלו".

טקס לציון חמש שנים לחטיפת גלעד שליט בכרם שלום. שי מכלוף
"מראם של נועם ואביבה אינו חודר את אטימותו של ראש הממשלה", אמר בן דודו של שליט/שי מכלוף

"קיבעון מחשבתי"

ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, המתמודד על ראשות העבודה, אמר היום כי "סוגיית שחרורו של שליט, הנמצא כבר חמש שנים בשבי, סובלת מקיבעון מחשבתי. ברור שהמדיניות הנוכחית נכשלה. העובדה שראש הממשלה ומספר מצומצם ביותר של שותפי סוד הינם הגוף הבלעדי שדן בנושא, לא הוכיחה את עצמה עד כה".

באירוע שבתרבות במודיעין אמר הרצוג כי "כמי שכיהן תקופה ארוכה כחבר בקבינט המדיני-ביטחוני אני יכול לומר כי סוגיית שליט לא הובאה כלל לדיון ובוודאי שלא נדרשנו לאשר צעדים או החלטות קונקרטיות בנושא רגיש ומורכב זה, היות והנושא מופקד בידי ראש הממשלה בלבד עם צוות מצומצם ביותר של שותפי סוד. אחרי חמש שנים לחטיפתו של גלעד, אין מנוס מהרחבת שולחן שותפי הסוד שידונו בנושא, ויאפשרו מרחב מחשבתי רחב יותר ובחינת חלופות והצעות חדשות".

אמש קרא הבית הלבן לשחרר באופן מידי את שליט, בהודעה שפרסם במלאת חמש שנים לחטיפתו. "חמש שנים עברו מאז הטרוריסטים מארגון חמאס חצו את הגבול לעבר ישראל וחטפו את גלעד שליט. במהלך הזמן הזה, הוא מוחזק בשבי החמאס, ולא מתאפשרת גישה של הצלב האדום אליו, תוך הפרה של הסטנדרטים הבסיסיים של הגינות ועל פי הדרישות ההומניטריות הבינלאומיות". עוד נכתב בהודעה כי "עם הגעתו של יום השנה לשבי, ארצות הברית מגנה באופן החריף ביותר את מאסרו של גלעד, ומצטרפת לממשלות וארגונים עולמיים אחרים ברחבי העולם בקריאה לחמאס לשחררו - מידית".

מוקדם יותר אתמול קרא גם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, פעם נוספת לשחרורו המידי של החייל החטוף. באן הבהיר כי האו"ם ימשיך לעשות מאמצים להביא לשחרורו של שליט. "המזכ"ל משוכנע שהסוגיה הזו חייבת להיפתר עכשיו", נאמר בהצהרת דוברו של באן, "הוא מצטרף לבקשת הצלב האדום הקוראת לחמאס להגן על חיי החייל, להתייחס אליו באנושיות, להוכיח שהוא בחיים ולאפשר למשפחתו להיות בקשר עם בנם".

התייחסות נוספת מהעולם לקראת ציון יום השנה לחטיפתו של גלעד שליט הגיעה אתמול מצרפת: שר החוץ הצרפתי, אלן ז'ופה, פרסם הודעה מיוחדת בה הוא מדגיש כי ארצו לא שכחה את גלעד ותמשיך לפעול על מנת לשחררו. "בערבו של יום שנה עצוב זה", כתב ז'ופה, "יום השנה החמישי לשביו של גלעד, ברצוני לחזור ולומר כי המצב בו נמצא אזרח צרפתי זה, המוחזק בשבי בניגוד לעקרונות הבסיסיים ביותר של החוק הבינלאומי, הוא בלתי מתקבל על הדעת. זהו גם מצב חסר תקדים: גלעד הוא בן הערובה הצרפתי שתקופת שביו היא הארוכה ביותר", נכתב בהודעתו. לדבריו, "צרפת אינה שוכחת את גלעד שליט. אנו מפעילים את שותפינו וממשיכים לפעול ללא לאות למען שחרורו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully