וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ ישקול אם לשנות את נוסח תפילת "יזכור"

יהושע בריינר

21.6.2011 / 12:58

בכירים בצה"ל הבהירו כי בניגוד לפרסומים, הרמטכ"ל לא שינה או החליט דבר השונה מנוסח תפילת "יזכור" בטקסים הצבאיים. עקב דרישת משפחות שכולות, גנץ צפוי לשקול את שינוי הנוסח הקיים

על רקע הסערה הציבורית סביב נוסח תפילת "יזכור" בטקסים הצבאיים, צפוי הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, לשקול בימים הקרובים האם לשנות את נוסח התפילה הקיים. זאת בעקבות דרישת משפחות שכולות רבות, שטענו כי הנוסח הנוכחי שבו נאמר "יזכור אלוהים", פוגע בהן. עם זאת, גורמים בכירים בצה"ל הבהירו היום (שלישי) כי הרמטכ"ל עצמו לא נדרש לנושא עד כה וכי בניגוד לפרסומים, לא שינה או החליט דבר השונה מהנוסח הקבוע בפקודות מטכ"ל הנוגעות ליום הזיכרון.

"לא היה כל דיון בנושא והרמטכ"ל לא הורה לשנות משהו שקיים כבר למעלה מ-40 שנה", אמרו הגורמים. לדבריהם, צה"ל התבקש להשיב בשאילתא שהופנתה אליו מהו הנוסח הקבוע בפקודות מטכ"ל, אולם הוא עצמו לא הורה על שינוי כלשהו. גנץ הנמצא בקשר הדוק עם משפחות שכולות רבות, מצא עצמו בעיצומה של הסערה הציבורית והוא צפוי לשקול את שינוי הנוסח הקיים, אולם עד כה הנושא לא נדון במטה הכללי. כעת נראה, כי הלחץ הציבורי והרגישות למשפחות השכולות יובילו לבחינת האפשרות בצה"ל לשנות את הטקסט הקיים.

בפקודות מטכ"ל המתייחסות לטקסי יום הזיכרון, מצורף כנספח נוסח תפילת היזכור הכולל את המילים "יזכור אלוהים", נוסח שנקבע על ידי הרב שלמה גורן לאחר מלחמת ששת הימים, במקום הנוסח המקורי אותו כתב ברל כצנלסון הכולל את המילים "יזכור עם ישראל". יש לציין כי בנוסח הרשמי של תפילת היזכור באתר הכנסת מופיעה גרסה הכוללת את המילים "יזכור עם ישראל" ולא כמו בנוסח הצה"לי.

הרב הצבאי לשעבר אביחי רונצקי, שמביע תמיכה בהוספת המילים "עם ישראל" לתפילת היזכור, מציע פתרון אחר לסוגיה. לדבריו, "אפשר לעשות ריענון לנוסח הקיים ולהוסיף פסקה נוספת שתכלול לצד המילים 'יזכור אלוהים', גם את המילים 'יזכור עם ישראל'. פסקה שכזו יכולה להוות פתרון הולם. מדובר בנושא רגיש וחשוב להיות קשוב לכלל המשפחות השכולות בעניין הזה על מנת שאיש מהם לא ייפגע". עם זאת, רונצקי שולל את האפשרות שהמילה "אלוהים" תוצא מהנוסח לחלוטין. "זו תפילה ישנה שהרב גורן ניסח. הורדת המילה אלוהים תפגע במשפחות השכולות הדתיות. בצבא שלנו שומרים על כשרות, על השבת וחשוב שגם נוסח התפילות יישאר, אולם חשוב גם שכלל המשפחות לא ייפגעו".

רב השומרון ואחד מפוסקי ההלכה בציונות הדתית, הרב אליקים לבנון, התייחס אף הוא לסוגיה ואמר כי "מי שלא מתחבר לאלוהים יכול לומר 'יזכור עם ישראל' ביום הזיכרון. אין בכך משום פגיעה בדברי חכמים". הרב לבנון הוסיף כי אין בעיה הלכתית בחזרה לנוסח המקורי של התפילה. "מי שחשוב לו ברל כצנלסון שיאמר את התפילה על פי הנוסח שלו ומי שהרב שלמה גורן חשוב לו שיאמר את הנוסח של 'יזכור אלוקים'. תפילת יזכור היא תפילה שבה אנו מעלים לפני ריבונו של עולם את הנופלים, אבל מי שזה לא מדבר אליו שיאמר באיזה נוסח שהוא רואה לנכון. לא מדובר כאן בתפילה שקבע אותה משה רבנו אלא בתפילה שנוסחה במהלך הדורות ועל כן אין בשינוי הנוסח משום פגיעה בציפור הנפש או בדברי חכמים".

עוד בסערת תפילת היזכור:

אם שכולה: "שינוי היזכור - השתלטות הדת על האבל"
אלעזר שטרן ו"יד לבנים": לא לשנות נוסח ה"יזכור"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully