וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בצה"ל: מתרגלים התמודדות עם גז אמוניה

יהושע בריינר

21.6.2011 / 11:48

בפיקוד העורף חוששים כי בשעת חירום, פגיעה במפעל המחזיק גז אמוניה תגרום להתפשטות החומר הרעיל ולפגיעה באוכלוסייה המתגוררת בסמוך. בשל כך יתקיימו תרגילי התמודדות עם התרכובת

גורמי חירום והצלה יבחנו בפעם הראשונה מניעת התפשטות של חומרים מסוכנים, תוך כדי נגיעה ישירה בגז רעיל. במסגרת תרגיל העורף הלאומי, יקיימו יחידות המיגון בפיקוד העורף וגורמים מהמשרד להגנת הסביבה שני תרגילים במפעלים בצפון ובדרום המחזיקים תרכובת אמוניה בכמויות גדולות. במסגרת התרגילים, הכוחות יפעלו להחדרת מים מלוחים אל צינורות הגז הרעיל, על מנת לשנות את המבנה הכימי שלו ולהפוך אותו לגז שאינו גורם נזק.

בפיקוד העורף חוששים במיוחד כי בשעת חירום, פגיעה במפעל המחזיק אמוניה תגרום להתפשטות החומר הרעיל – דבר העלול להוביל לפגיעה קשה באוכלוסייה המתגוררת בסמוך למפעל. כעת, הכוחות יתרגלו בפעם הראשונה ביחד עם המפעלים את הפיכת האמוניה לגז שאינו רעיל, על מנת שבתוך מספר חודשים האחריות לבצע את השינויים הכימיים באמוניה תונח על כתפי בעלי המפעלים.

"עד היום ההתעסקות באמוניה הייתה תיאורטית ולא היה ברור מה עושים איתה בשעת חירום", הסביר ראש מחלקת מיגון בפיקוד העורף אלוף-משנה בני שיק. לדבריו, "האמוניה הוא חומר מסוכן מאוד שגורם לבעיות קשות בדרכי הנשימה ומפעלים רבים בארץ מחזיקים אותו בכמויות גדולות. התפתחות הבנייה בארץ הביאה לכך שחלק גדול מהמפעלים הללו מוקפים באוכלוסייה, שפעמים רבות נמצאת בסיכון מבלי שהיא מודעת לכך בכלל".

מטרת התרגיל, לדברי אל"מ שיק, היא לבטל את הסיכון שקיים לאוכלוסייה על ידי דילול הגז הרעיל. בפיקוד העורף מתכוונים להטיל את האחריות על הפיכת האמוניה ללא מסוכנת באמצעות הנחיית חירום למפעלים, כך שמפעל שלא יטפל בנושא ייסגר בצו מיוחד. "המטרה היא למצוא פתרון אמיתי לסיכון שקיים", אמר שיק. התרגיל יתקיים בשני מפעלים, ברמת ישי ובקרית מלאכי, יבוצע על ידי החדרת המים לצינורות הגז ואינו צפוי להוות סיכון לכוחות".
במקביל נמשך התרגיל הלאומי, כאשר היום (שלישי) מתמקדים בצה"ל ובמערכת הביטחון ברשויות המקומיות. בין היתר מתקיים תרגול המדמה פינוי של עשרות אלפי תושבי מרכז הארץ אל התנחלויות באזור בנימין והשומרון, שאמורות לקלוט את האזרחים בשעת חירום.


עוד בנושא תרגיל העורף הלאומי:

תרגיל העורף החל: "נתרגל התסריט החריף ביותר"
כל מה שצריך לדעת לקראת תרגיל העורף הלאומי

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully