וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש הממשלה הודיע: שוק החלב ייפתח לייבוא

ראש הממשלה הסביר כי מוצרים שלא היו פתוחים לתחרות התייקרו, בעוד אלה שהיו חשופים לייבוא הוזלו. גם מבקר המדינה התייחס לנושא והודיע כי יחקור את העלייה במחירים בשוק החלב

ערוץ הכנסת

(צילום: ערוץ הכנסת)

החרם נשא פרי: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס היום (שני) להתייקרות מוצרי החלב ולסערה הציבורית שעוררה, והודיע כי בכוונתו לפתוח את השוק לייבוא. בישיבת סיעת הליכוד הסביר נתניהו כי "מחיר המוצרים שהיו חשופים לייבוא ירד באופן משמעותי, ואלה שלא היו חשופים לייבוא - מחירם עלה". נתניהו הסביר כי מנתונים שהובאו בפניו, עולה כי מחיר מוצרי החלב עלה ב-25.3% בחמש השנים האחרונות.

נתניהו הוסיף כי "ביקשתי משר האוצר להיוועד עם שר התמ"ת והחקלאות, ולבחון פתיחה של שוק החלב לתחרות. ביקשתי שיביאו המלצות עוד השבוע, ואני מצפה לראות את המלצותיהם".

מחאת הקוטג'- כותרות אחרונות:
ועדת הכלכלה: להחזיר הקוטג' לפיקוח
פירות המאבק: ירידה של 25%-35% במכירות הקוטג’
שר האוצר שטייניץ: ”לא יוסרו מוצרים נוספים מפיקוח"

בתוך כך, מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, הודיע בתום דיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה כי יחקור את ההתייקרות של מוצרי החלב ויגבש חוות דעת בנושא. חוות הדעת תכלול גם בדיקה של ועדת המחירים, תפקודה, החלטותיה בזמן אמת, המינויים הנעשים בה ולהשפעות החלטותיה על המשק. "אנו נעתרים לפניית הוועדה בנושא התייקרות מוצרי החלב", אמר לינדנשטראוס בדיון. "העלאת מחירי מוצרי היסוד שהציבור הרחב נזקק להם פוגעת פגיעה משמעותית בשכבות החלשות בחברה הישראלית. העמדה של המבקר היא שצריך לעשות ככל שניתן על מנת להימנע מפגיעה זו".

לינדנשטראוס אמר עוד כי "מבחינת ההיסטוריה, באוגוסט 2005 הממשלה אישרה שינוי פיקוח על מוצרי החלב ומספר המוצרים ירדו מ-20 לארבעה". לינדנשטראוס הוסיף כי בדו"ח המבקר שהוגש בנושא בשנת 2007 נכתב כי על "תהליך קבלת ההחלטות השגוי בוועדה הציבורית לבחינת הפיקוח למוצרי החלב".

גבינת קוטג'. עומר מירון
גבינת קוטג'/עומר מירון

בדיון בוועדה לביקורת המדינה, ראש תחום המחירים במשרד החקלאות, אורי צוק קם שנכח בדיון, הגיב לטענות שהופנו כלפיו, ואמר כי "רשתות השיווק הן אלו שהחליטו בחודשים האחרונים להעלות את מחיר הקוטג' לצרכן בכ-30% - מבלי ש'תנובה' העלתה את המחיר". הוא הדגיש עוד כי "בהחלט יש מקום לבחון החזרה של מחיר הקוטג' לפיקוח. אם היה מוטל פיקוח על המחירים, המחיר הגבוה ביותר בו היה נמכר הקוטג' היה שבעה שקלים".

צוק רם הסביר כי "בשנת 2009 הורדנו את המחיר במוצרים ולא עלה לדיון נושא ההכנסה או הוצאת מוצרים מפיקוח. מ-2009 עד 2010 ראינו שהקוטג' לא ירד אלא רק עלה".

יו"ר הוועדה, ח"כ יואל חסון (קדימה) פנה אל צוק רם ושאל אותו כיצד ייתכן שהוועדה הייתה עדה לכך שישנה השתוללות מחירים, אולם לא התכנסה ודנה בבעיה עד שהחלה המחאה הציבורית. "פיקוח על המחירים הוא לא דבר של חודש לפה או חודש לשם - מדובר בפיקוח שמתפרס על טווח של 10-15 שנים. מה שאנחנו ראינו ואיתרנו הוא שאכן העלייה ב-2010 הייתה חריגה מעבר לרמה הממוצעת של המוצר הזה. אבל ברגע שמוצר הוא לא בפיקוח מותר להם להעלות את המחיר ואנחנו לא בודקים בכל רגע, אלא מדי שלוש-ארבע שנים".

"פער של 200% מול אירופה"

"כשראינו שהעלייה גבוהה פנינו לתנובה, ושם אמרו שאין צורך בהפחתת המחיר. לכן אמרנו להם כי אם המחיר יוותר בעינו לא נשקול החזרה לפיקוח", הוסיף צור רם. חסון הדגיש בדיון יש לבדוק היטב על אילו נתונים מתבססת הוועדה בהחלטותיה.

נציג אמון הציבור בדיון, יגאל אכטנברג, אמר כי הוא מאמין שיש לכול בבדיקה גם את הרשות להגבלים עסקיים. "לא ייתכן שבמדינה בה תנובת הפרות היא הגדולה ביותר בעולם מישהו גוזר קופון, וישנו פער של 200% במחירים כאן לבין שאר מדינות העולם", אמר אכטנברג. מנכ"ל המועצה לצרכנות, אוהד פלג, הוסיף כי "בשנת 2005 הייתה המלצה בועדת המחירים להוציא מהפיקוח אך ורק סוג אחד של קוטג' - 9%, על מנת שיישאר עוגן ותחליף זול שישאיר את המחיר נמוך. בפועל שני סוגי הקוטג' יצאו מפיקוח".

עוד על חרם הקוטג':
הקוטג’ כדוגמא: מוצרי החלב התייקרו בעשרות אחוזים
מחאה במליאה: צפו בתירוש מגישה קוטג’ לנתניהו
כך הפך הקוטג’ לכוכב כלכלי נולד
הח”כים תומכים: ”לא ייתכן שקוטג’ יעלה כמו בנזין"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully