וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון הקוטג' בכנסת: "יש להחזיר הפיקוח"

פנחס וולף

19.6.2011 / 16:03

בדיון בועדת הכלכלה האשימו נציגי חברות החלב את רשתות השיווק בהעלאת המחירים, אולם כל נציגי הרשתות נעדרו מהדיון, למעט רמי לוי. הומלץ גם על הקמת ועדה שתחקור את הריכוזיות במשק

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר. עריכה: טל רזניק)

"הוועדה ממליצה להחזיר את הקוטג' לפיקוח על מנת לתת מענה מיידי לסערה המתחוללת", כך אמר היום יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) בתום דיון סוער שנערך בעקבות מחאת הצרכנים.

ח"כ שאמה-הכהן, הוסיף בהצגת המסקנות כי הוועדה מבקשת מחברות החלב לנקוט בצעדים מיידים להוזלת מחיר הקוטג', וכן המליץ על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן את מחירי מוצרי היסוד בכלל ומוצרי החלב בפרט, וכן את הריכוזיות במשק.

עוד על המאבק להורדת מחירי מוצרי החלב:
נתניהו על הקוטג': "תמצאו פתרונות כמו כחלון"
הח"כים תומכים: "לא ייתכן שקוטג' יעלה כמו בנזין"
פירות המאבק: ירידה של 25%-35% במכירות הקוטג’
מחאה במליאה: צפו בתירוש מגישה קוטג’ לנתניהו

נציגי רשתות השיווק נעדרו מהדיון, למעט רמי לוי - ועל כך אמר ח"כ שאמה-הכהן כי "הוועדה רואה זאת בחומרה רבה ותבחן את התגובה הראויה גם לכך". שאמה-הכהן פנה לחברות החלב והמליץ להן "להיזהר מזעמו של הציבור", ונימק ש"הנזק המצטבר שיבוא לידי ביטוי בסופו של דבר בתוך הכנסת, כמו שקרה עם חברות הסלולר".

"תנובה הייתה קשובה לצרכנים"

במהלך הדיון סירב מנכ"ל תשלובת החלב בתנועה, אייל מאליס, לבקשתו של ח"כ עמיר פרץ (עבודה) לחשוף את היקף הרווח שלהם מהמוצר, בטענה כי מדובר בחברה פרטית. בהמשך הדיון מאליס הצהיר כי"תנובה תשתף פעולה בכל בדיקה של המדינה, תהיה פתוחה לכל שאלה ותגלה שקיפות".

בדבריו הסביר מאליס כי "המחיר משקף את מכלול התשומות של המוצר". בתשובה לשאלה מדוע תנובה "שתקה עד היום" ענה מאליס כי "ידענו כי מחיר הקוטג' הוא רק חלק מהתמונה ומהסיבה למחאה". מאליס התייחס גם לטענות שנשמעו בנוגע לפערי המחירים בחו"ל ואמר כי הוא " אני מכיר השוואות שונות לחלוטין, ולא אלו שראינו בימים האחרונים".

בתשובה לשאלה מדוע המחיר נסק מאז הוסר הפיקוח, ענה מאליס כי "מאז שנת 2007 עלה מחיר החלב הגולמי ב-30, ומחיר הקוטג' ב-40%. עלויות היצרנים כוללים את מחיר החלב, האנרגיה, שכר עבודה, המים, וכל הרכיבים שחלקם עלו בעשרות אחוזים. אני חייב לציין שתנובה הייתה וקשובה לצרכנים ולא העלתה את מחיר הקוטג' מאז נובמבר האחרון. זה חלק מהרגישות ומהמאמץ שאנו מגלים".

במהלך הדיון הביעה גם שרת החקלאות, אורית נוקד, תמיכה בהחזרת הקוטג' לפיקוח, ונימקה שהסרתו "לא הוכיחה את עצמה". "ביקשתי מיחידת המחקר לערוך מחקר בנושא, וממצאיו מצביעים על כך שיש ריכוזיות בתחום החלב", אמרה נוקד. "הוצאת מוצרי חלב מפיקוח, גרמה לכך שתהיה עלייה במחיר מוצרים לא מפוקחים וכך מצאנו עצמנו עם קוטג' שעולה למעלה משבעה שקלים. הצעתי לבעלי המחלבות שינקטו בריסון מחירים. יש כאן תגובה מאוד אמיתית של ציבור הצרכנים בארץ. מוצרי חלב מאוד בריאותיים וחשוב שכל משפחה תוכל לרכוש אותם בצורה סבירה".

נוקד הוסיפה כי "כדי להשיב את אמון הציבור יש להשיב את הקוטג' לפיקוח לתקופה מסוימת. בכוונתי לחתום על צו שיחייב דיווח רווחיות על כל אותם מוצרים שלא בפיקוח משנת 1999. שוחחתי הבוקר עם שר האוצר. סיכמנו שנשב באמצע השבוע עם שר התמ"ת ונקיים פגישה בה נדון בפתרונות ודרכים לריסון מחירים בתחום מחירי החלב הבסיסיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
גבינת קוטג'. עומר מירון
"עברנו לשוק חופשי מתחרות"/עומר מירון

יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), אמר בנושא כי "מאחר שמוצרי החלב מסמלים את הסערה הציבורית, העניין דרש מענה מידי ודחוף ואין מקום מתאים מוועדת הכלכלה להפעיל את הדיון על זה. יש שלושה גורמים מבחינתי שעשויים להיות אחראים לניפוח הזה: המדינה, המחיר של היצרנים שמוכרים לרשתות השיווק ומרווח השיווק של רשתות השיווק. הולך ונדמה שעברנו לשוק חופשי בעיקר מתחרות, ועברנו למסלול של עליית מחירים מרגע שהסתיים הפיקוח. אין סיבה שאזרחי ישראל ישלמו מחיר מופקע על הקוטג'. הוויכוח פה הוא על מוצר יסוד".

רמי לוי, שייצג את רשת השיווק הנושאת את שמו וכאמור היה היחיד שהתייצב לדיון מבין רשתות השיווק, אמר כי "הקוטג' רק מסמל את המאבק, יש עוד הרבה מוצרים שלדעתי יקרים. מי שמייצר תחרות זה הצרכן, הוא צריך לעזור לנו במלחמה. אם יקר – שלא יקנה, ושיקנה זול".

לוי התעקש כי מקורה של עליית המחירים היא ביצרן: "הם מעלים את המחיר. אנחנו מתמקדים בלמכור הרבה ולהרוויח קצת". יפתח שקד, ממובילי המאבק, אמר כי "אנשים אומרים לנו שהם חושבים לעזוב את הארץ, שלא ישלחו את ילדיהם לקרבי. מבחינתי זה לאבד את הבית. אנחנו מנהלים מאבק שקול. לא קראנו לחרם על חברה, אלא על מוצר ספציפי. אנחנו מבקשים שיורידו את מחיר הקוטג' למחיר שפוי".

גבינת קוטג'. עומר מירון
"אין סיבה שאזרחי ישראל ישלמו מחיר מופקע על הקוטג'"/עומר מירון

מוקדם יותר היום התייחס למחירי מוצרי החלב גם שר האוצר, יובל שטייניץ. "איננו יכולים להסכים לכך שהאינטרס של המדינה ושל אזרחיה לא יבוא לידי ביטוי או יירמס על ידי קבוצות כוח וריכוזיות", אמר שטייניץ בנאום שנשא בכנס קיסריה. "אם לאחר בדיקה מעמיקה יתגלה כי מחירי הגבינות בארץ אכן כפולים מהמחירים באירופה ובמערב, הרי ברור שהמצב הינו בלתי נסבל ומוכרחים לתקנו. אם נגלה שכך הדבר, יישקלו בשבוע הקרוב צעדים בנוגע לייבוא חלב, וליצירת תחרות אמיתית - כולל הסוגיה של פיקוח מחירים". שטייניץ הוסיף כי צעד שכבר הוחלט אך טרם הושלם הוא החלת חוק ההגבלים העסקיים על שיווק התוצרת החקלאית - "אין סיבה שהתחום הזה יוחרג מהחוק, וגם כאן צריך תחרות".

בשל הודעת יצרני גבינת הקוטג' בישראל על עליית מחירים, שתביא את מחיר מוצר הגבינה הפופולרי לשמונה שקלים, הוקמה בשבוע שעבר קבוצה בפייסבוק הקוראת להחרים את המוצר עד שיוזלו המחירים. עד כה הצטרפו כמעט 90 אלף חברים לקבוצה, ובמקביל התעורר הד תקשורתי ופוליטי לעניין. בין היתר, התבטא גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעניין. במהלך ישיבת הממשלה אמר נתניהו לשרים כי עליהם לשאוב השראה משרד הרווחה והתקשורת, משה, כחלון, ומהרפורמות שלו בשוק הסלולר. "כחלון עשה דברים גדולים", אמר נתניהו, "תהיו 'כחלונים' ותמצאו פתרונות לנושא".

(עדכון ראשון: 14:49)

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully