וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לבג"ץ עמנואל: הפרשה שהסעירה הציבור החרדי

מוטי לוי

17.6.2011 / 20:10

ביה"ס לבנות בעמנואל שהפריד בין תלמידות אשכנזיות וספרדיות, עורר סערה ציבורית שהגיעה עד בג"ץ. ההורים שנאסרו רוצים לשכוח מהפרשה: "חבר'ה תנו לנו את השקט. היה, איננו, ונגמר"

חדשות 24

(צילום: גדעון צנטנר, קריינות: אביב אברמוביץ')

לפני שנה בדיוק הגיעה לשיאה פרשת האפלייה החמורה בבית הספר החרדי "בית יעקב" לבנות בעמנואל, כאשר לפי הוראת בג"ץ נאסרו הורי הבנות האשכנזיות שסירבו לאפשר לבנותיהן ללמוד יחד עם בנות ממוצא מזרחי. פרשה זו העלתה לראשונה לסדר היום הציבורי בישראל את אפליית הספרדים במוסדות הלימוד החרדיים.

הפרשה החלה בשנת 2007, כשבבית הספר היסודי לבנות בהתנחלות עמנואל, המשתייך לחינוך העצמאי החרדי, הוקמו קירות של גבס ומחיצות שונות, ובכך חולק למעשה בית הספר לשני בתי ספר, האחד אשכנזי, שבמרביתו תלמידות מחסידות סלונים בעמנואל, והשני ספרדי. באותה השנה התלוננו כמה מהורי התלמידות הספרדיות למשרד החינוך על ההפרדה והאפליה. בעקבות כך הורה המשרד לבטל את ההפרדה, הוראה ממנה התעלם בית הספר.

רבבות חרדים מפגינים בירושלים כנגד החלטה לאסור את הורי התלמידות מעמנואל- יוני 2010. עומר מירון
פרשה זו העלתה לראשונה לסדר היום הציבורי בישראל את אפליית הספרדים במוסדות הלימוד החרדיים/עומר מירון

בתחילת 2008, עם סירובו של בית הספר לבטל את ההפרדה הגזענית, עתרה עמותת "נוער כהלכה" והעומד בראשה, יואב ללום, לבג"ץ, בדרישה לחייב את בית הספר לבטל את ההפרדה. באוגוסט 2009 קיבל בג"ץ החלטה פה-אחד המורה על ביטולה. בעקבות כך, החליטו 74 הורים לבנות שלמדו במגמה האשכנזית להוציא את בנותיהן מבית הספר ופתחו עבורן בית ספר פיראטי שלא הוכר על ידי משרד החינוך.

בעקבות עיכוב ביצוע החלטת בג"ץ ועתירה נוספת על ביזיון בית המשפט, החל בג"ץ להפעיל עיצומים על החינוך העצמאי ועל בית הספר. בתחילה הוטל קנס כספי של 5,000 שקלים ליום על החינוך העצמאי עד לקיום החלטת בית המשפט בדבר ביטול ההפרדה. קנס זה הוגדל לאחר מספר חודשים ל-10,000 שקלים ליום, וב-15 ליוני 2010, קבע בג"ץ כי הורה שלא ישלח את ילדיו לבית הספר לאחר איחודו יישלח למאסר למשך שבועיים.

רבבות חרדים מפגינים בירושלים כנגד החלטה לאסור את הורי התלמידות מעמנואל- יוני 2010. עומר מירון
בחלוף שנה מאז הסערה הורי התלמידות האשכנזיות השייכות לחסידות סלונים בעמנואל מסרבים להתייחס לנושא/עומר מירון

ב-17 ביוני 2010, לאחר שההורים לבנות הלומדות במגמה האשכנזית סירבו לקיים את החלטת בג"ץ, הורה בית המשפט לאסור אותם. בהתאם להחלטה זו התייצבו למאסר 35 אבות. מעצרם לווה בעצרות מחאה חרדיות בירושלים ובבני ברק, בהן השתתפו לפי ההערכות כ-150,000 איש, שלובו על ידי חברי הכנסת החרדיים האשכזים. זאת לאחר שפסק הדין של בג"ץ הוצג כפגיעה בסמכויותיהם של הרבנים שניסו להתערב לכל אורך הפרשה ולהציג פשרות שונות.

עשרה ימים מאוחר יותר התקבלה פשרה בנושא לפיה בשלושת הימים האחרונים שנותרו אז עד לסיום שנת הלימודים יתקיימו בעמנואל ימי עיון בכל בתי הספר בדבר חשיבותה של האחדות. במסגרת הפשרה אוחד, לבסוף, בית הספר, וכמו כן, משרד החינוך אישר לחסידות סלונים, שמרבית הבנות שלמדו במגמה האשכנזית השתייכו לשורותיה, לפתוח בית ספר עצמאי.

בחלוף שנה מאז הסערה הורי התלמידות האשכנזיות השייכות לחסידות סלונים בעמנואל מסרבים להתייחס לנושא. לדבריהם, לפי הוראה מרבם, האדמו"ר מסלונים, הם מנועים מלהתייחס לעניין בתקשורת. שעיה אייכלר, אחד ההורים ומי שמשמש גם כחבר המועצה הסביר לוואלה! חדשות את סיבת הסירוב: "פרשת עמנואל מבחינתנו הייתה ואיננה, החיים כאן שבו למסלולם בצורה טובה מאוד ולכן אנחנו לא רוצים לעורר כלום בנוגע למה שהיה, בבסיס נמצא דבר אחד: חבר'ה תנו לנו את השקט, היה, איננו, ונגמר".

עוד על פרשת עמנואל:
שנה אחרי: אפליית הספרדיות בעמנואל צפויה לחזור
הורים ספרדים בעמנואל: "לא היתה כל אפליה"
אושרה הפשרה בעמנואל, האבות שוחררו מהכלא

לפניות לכתב: moti.levi@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully