וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צבא סוריה נלחם בחזיתות רבות מדי, אסד ייפול"

לדברי דיפלומטים מערביים השוהים בסוריה, אסד השתמש ברוב הכוחות שהוצבו בשגרה בפרברי דמשק בניסיון לדכא את המחאה, אך בכל פעם שפשט על מוקד מסוים בעוצמה, ערים אחרות הצטרפו למרד

נשיא סוריה בשאר אסד מאבד את השפעתו במשטר לטובת קרובי משפחתו התומכים בדיכוי אלים של המחאה, בהובלת אחיו מאהר. כוחותיו פרושים מדי ברחבי מוקדי המהומות במדינה, קופת האוצר מתרוקנת והמרד נגדו צובר תמיכה ומימון. כך אמרו אמש (חמישי) דיפלומטים מערביים המוצבים בדמשק לסוכנות הידיעות רויטרס.

"למרות כל מה שעשו בשבועות האחרונים – הרג, עינויים, מעצרים המוניים ופשיטות – המחאה נמשכת", אמר אחד הדיפלומטים. לדבריו, בניסיונו לדכא את המהומות, משטר אסד עשה שימוש ברוב הכוחות שהוצבו בפרברי דמשק, אך בכל פעם שתקף בעוצמה מוקד מסוים של המפגינים, מוקדי מחאה אחרים התעוררו.

עוד על המהומות בסוריה:

ארדואן שוחח עם אסד: "הפסק הדיכוי האלים"
האו"ם: למעלה מ-10,000 אזרחים נמלטו מסוריה

פליטים סורים בטורקיה, יוני 2011. רויטרס
"הם אינם יכולים להמשיך במבצע המתארך לנצח". פליטים סורים שנמלטו מפשיטות הצבא לטורקיה/רויטרס

"הערכתנו היא שהמשטר ייפול", אמר דיפלומט נוסף המוצב בבירת סוריה. "יש להם יכולת צבאית שתאפשר להם להחזיק מעמד לתקופה של בין שלושה לשישה חודשים, אך הם אינם יכולים להמשיך במבצע המתארך לנצח". דיפלומט אחר אמר כי אוצר המדינה בשפל, ובן דודו של אסד, רמי מכלוף, הפקיד לאחרונה מיליארד דולר בבנק המרכזי של המדינה בניסיון לייצב את המשטר. "כשהם לא יהיו מסוגלים עוד לשלם משכורות לצבא, למשטרה ולמיליציה העלאווית, המשבר יתנפח ויבשר את קיצו של המשטר. זהו אסון שממתין לקרות".

"לאחר שלושה חודשים, זה אינו מרד של העניים בסוריה. ישנה תמיכה כלכלית ניכרת למורדים מצד הקהילה העסקית בסוריה, שמממנת טלפונים לווייניים, מצלמות, מזון, שתייה וציוד רפואי", הוסיף הגורם הדיפלומטי. "זו תנועה בעלת בסיס רחב הכוללת נוער, אימאמים במסגדים, אנשי עסקים וחברי מפלגת השלטון לשעבר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אסד יילחם עד המוות"

יחד עם זאת, מעריכים הדיפלומטים כי המשטר יילחם על שרידותו עד המוות. עדות לכך ניתן למצוא לטענתם במאמצי הדיכוי שנמשכו גם אתמול. פעילי זכויות אדם דיווחו לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "עשרות טנקים וכלי רכב משוריינים נפרשו בכניסות לעיירה הצפון מערבית חאן שייחון, סמוך לעיר חמאה". פעיל נוסף דיווח לסוכנות כי בימים האחרונים הצליחו המפגינים לשרוף שני טנקים.

גם המורדים בשלטון מסרבים להיכנע, והם קוראים למפגינים לצאת היום לרחובות בתום התפילות במסגדים במה שהוגדר כ"יום שישי של סאלח אל-עלי", מהפכן סורי שלחם בכיבוש הצרפתי בתחילת המאה שעברה.

על רקע סבב מהומות הדמים, נראה כי מזכ"ל האו"ם באן קי-מון הצליח סוף סוף לשוחח עם הנשיא בשאר אסד, לאחר דיווחים כי השליט הסורי לא ענה לשיחותיו. באן אמר אמש כי הוא דיבר עם אסד, קרא לו "להפסיק להרוג אנשים" ולפתוח במשא ומתן.

(עדכון ראשון: 23:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully