וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכון היה ליירט את פרויקט הגרעין של אסד

ד"ר ליעד פורת

16.6.2011 / 13:34

יכולת גרעינית נועדה לפאר משטרים, בדומה לזה של אסד. ע"פ פרסומים זרים, המפגינים בסוריה צריכים להכיר תודה לישראל. ד"ר ליעד פורת סבור שיירוט המתקן הגרעיני בסוריה היה הצעד הנכון

בשאר אסד מייצג את אחד השרידים האחרונים של משטרי הרוע שנותרו בעולם. כמותו פעל גם אביו חאפז אל-אסד שטבח בעם שלו, וכמותם פעל באותה מתכונת בעירק סדאם חוסיין.

אחת הסיבות שמשטרים אלה מאריכים ימים היא שהם מתבססים על נאמנות שבטית - במקרה של סדאם (כפי שניתח זאת פרופ' אמציה ברעם) - ועל השתייכות עדתית (עלווית), במקרה של משפחת אסד. סיבה נוספת לכך, היא הפחד המשתק שמנגנוני הביטחון של משטרים אלה כופים על נתיניהם.

בשנת 1989 פורסם תחת שם בדוי הספר "רפובליקת הפחד" שמתאר את משטר האימה ששליטים ערביים מחדירים בקרב נתיניהם, על מנת לכבות כל גחלת אופוזיציה ולאפשר את המשך העריצות. שנים אחר כך, כאשר המשטר בעירק הופל, וסדאם נלכד במחבואו על ידי הכוחות האמריקאים, היה זה הודות לסופר, שבינתיים חשף את זהותו, כנעאן מכייה.

לגמרי במקרה, כנעאן, שנולד בעיראק ב-1949 ולימים היה למתנגד תקיף לסדאם חוסיין ותמך בפעולת הצבא האמריקאי בעירק ב-2003, הוא פרופסור במכון המחקר שבו אני עובד בארה"ב. רחוקים מהמזרח התיכון, עדים אנו לחציית חומות הפחד ולהיסדקות קירות "רפובליקות פחד" על ידי אזרחים ערבים.

המפגינים חצו את גבולות הפחד

כפי שלא נחזתה האפשרות לחציית גבול הפחד בקרב ההמונים הערבים, לכל הפחות מבחינת העיתוי שלה, לא נצפתה האפשרות שבשאר יכוון את כלי המלחמה שלו בצורה כה אכזרית לעבר בני עמו. אין המדובר בשימוש בנשק קל בלבד, אלא בשימוש בנגמ"שים, טנקים ומסוקי קרב.

קצינים וחיילים שעורקים משורות הצבא הסורי בימים אלה, תוך הבעת סלידה ממעשי הזוועה שנצטוו לבצע כלפי אזרחים, מנמקים את עריקתם בכך שהם הוכשרו להילחם נגד האויב החיצוני, כלומר ישראל, ולא נגד בני עמם. הודאות אלה מפי חיילים סורים מאשרות את מה שהיה ידוע זה מכבר לחוגים ביטחוניים בישראל בנוגע לאופציות צבאיות מסוימות שבשאר אסד הכין נגד ישראל.

אולם למרבית המזל היה מי שהבין בישראל מבעוד מועד שאסד קורץ מאותו החומר של סדאם חוסיין ושסוריה גרעינית תחת שליטתו, עשויה לבצע בתנאים מסוימים מהלכים קיצוניים. בספטמבר 2007, על פי דיווחים ממקורות זרים, תקפו מטוסי קרב ישראלים מבנה ששימש כור גרעיני בסוריה והרסו אותו כליל.

ישראל סייעה להחלשת משטר אסד

בשאר אסד, קרוב לוודאי, לא יצליח לממש את תוכנית הגרעין שלו וגם בכך הוא דומה לסדאם חוסיין. ההיסטוריה מלמדת שכאשר לסדאם הייתה הזדמנות, הוא עשה שימוש בגזים רעילים נגד צבא אירן ונגד בני עמו, כורדים ושיעים. היה זה בהמשך שנות ה-80', העשור שבתחילתו חיל האוויר הישראלי תקף בעירק ושלל מסדאם נשק גרעיני.

יכולת גרעינית נועדה לפאר משטרים (בפרט משטרים דיקטטוריים), להאדיר את עוצמתם ולחזק את שליטתם. בהיבט זה, המון המפגינים בסוריה צריכים כעת להכיר תודה לישראל. אמנם אין לצפות מהם שיעשו זאת, אך ייתכן שבינם לבין עצמם יכירו בכך שישראל סייעה להחלשת משטר בשאר.

תקיפת כור גרעיני והוצאתו מכלל שימוש היא פעולה מורכבת ביותר, אך ישראל הוכיחה שהיא יכולה לכך. מורכב לא פחות, אולי אף יותר, הוא האתגר שמזדמן לפתחה של ישראל עם החלפת משטרים במדינות ערביות, כלומר לפתח קשרים עם ממשלות חדשות ועם אזרחים שנאבקים להשגת חירויות פוליטיות. ישראל הוכיחה כבר פעמיים שלאתגר הראשון היא יכולה, יש לקוות שגם לאתגר השני היא תוכל.

*ד"ר ליעד פורת, חוקר תנועות "האחים המוסלמים" בעולם הערבי ועמית מחקר "במכון הכתר ללימודי המזרח התיכון" שבאוניברסיטת ברנדייס, ארה"ב.

עוד על המהומות בסוריה:
עושה שריר: אלפים מפגינים תמיכה באסד בדמשק
ארדואן שוחח עם אסד: "הפסק הדיכוי האלים"
צבא סוריה ממשיך לפעול בצפון המדינה: 6 נהרגו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully