וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים בטורקיה: "ללא משט, נוכל לשפר היחסים"

ניר יהב

16.6.2011 / 8:45

אחרי שב-IHH הודיעו כי ייתכן שיבטלו את השתתפות ה"מרמרה" במשט לעזה בסוף החודש, סיפרו דיפלומטים טורקים לעיתון "הורייט" על "מגעים מאחורי הקלעים" לנרמול יחסי אנקרה עם ירושלים

אם ההשתתפות הטורקית במשט לרצועת עזה אכן תתבטל בסופו של דבר, כפי שרמזו אתמול בארגון IHH, ייפתח חלון הזדמנויות לשקם את היחסים בין ישראל לטורקיה – כך אמרו גורמים דיפלומטיים באנקרה לעיתון הטורקי "הורייט", המתפרסם הבוקר (חמישי). לדברי הגורמים, סיומה של מערכת הבחירות בטורקיה יכול לתרום לשיפור היחסים בין המדינות. הדברים מתפרסמים במקביל ליוזמה חדשה של 12 ח"כים ישראלים שפנו במכתב לראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, בו כתבו כי הם "מקווים לפרק חדש ביחסים".

"ביטול המשט לרצועה יכשיר ודאי את הקרקע לנרמל את היחסים בין טורקיה לישראל", אמרו הגורמים. "ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר הראה סימנים חיוביים כששיבח את הדמוקרטיה הטורקית מיד לאחר הבחירות שנערכו ב-12 ביוני. לעיתים צריך לחכות לרגע המתאים, לאווירה המתאימה, וייתכן שזהו הרגע". גורם טורקי המעורה בנושא רמז לעיתון עוד כי אם טורקיה או ארגון ה-IHH אכן יבטלו את המשט המתוכנן לצאת בימים הקרובים לרצועת עזה, צפויה ישראל להעביר מסרים חיוביים נוספים.

המהפך ההדרגתי בעמדה הטורקית כלפי המשט:
21 במאי: טורקיה מאיימת ב”תגובה הולמת” אם ישראל תתקוף המשט
30 במאי: מארגני המשט מזהירים - "ישראל לא תעז לתקוף שוב"
6 ביוני: שר החוץ הטורקי קורא "לחכות עם הפלגת המשט"
אתמול: ב-IHH שוקלים דחייה "בגלל המצב בסוריה"

העיתון דיווח עוד כי שגרירת ישראל באנקרה ומשרד החוץ הטורקי מנהלים מגעים בנוגע ליחסים בין המדינות והמשט הצפוי לצאת. "ההתפתחות הזו מוכיחה שמאחורי הקלעים נעשות פעולות שמטרתן לגשר על הפערים בין בעלי הברית", נכתב.

גם ספינה צרפתית ביטלה, אך מארגני המשט לא מוותרים

אתמול הודיע ארגון הסיוע ההומניטרי הטורקי IHH, שמילא תפקיד מרכזי במשט לפני שנה ותשעת אנשיו הם שנהרגו על סיפון האוניה "מרמרה", כי הוא שוקל לדחות עד להודעה חדשה את השתתפותו במשט הקרוב בגלל המצב המחמיר בסוריה והפליטים הזורמים ממנה לטורקיה, שעשוי לאלץ את הארגון לשנות את מוקד תשומת הלב שלו בתקופה הקרובה.

"אנחנו שוקלים את תוכניותינו", אמר אתמול ל"הורייט" חבר הנהלת הארגון, חוסיין אורוק, המשמש כדובר של המשט, ש-22 הספינות המשתתפות בו אמורות לצאת לדרך בשבוע האחרון של יוני, ולהתכנס באזור קפריסין ב-27 בחודש. "איננו יכולים לעצום את עינינו לנוכח ההתפתחויות על מפתן דלתנו". לדבריו, החלטה סופית בנושא תתקבל "עד סוף השבוע הזה".

כמה שעות אחרי הודעת IHH הודיעו גם מפעיליה של אוניה צרפתית שהייתה אמורה לצאות מנמל מארסיי עם כמה עשרות פעילים ולהשתתף במשט, כי הם מבטלים את השתתפותם, בלחץ ארגונים יהודיים במדינה. הביטולים מהווים מכה קשה למארנים מתנועת "Free Gaza", ובייחוד הביטול הטורקי, שכן כמחצית ממשתתפי המשט היו אמורים להגיע על סיפון ה"מרמרה". עם זאת, בשלב זה מבהירים המארגנים כי המשט ייצא לדרך בכל מקרה, גם ללא ההשתתפות הטורקית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully