וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרפל העצור במצרים שוחח עם אמו: "מרגיש טוב"

אמיר שילה

13.6.2011 / 17:30

איירין, אמו של אילן גרפל החשוד בריגול, אמרה לוואלה! כי בנה סיפר לה מכלאו בקהיר: "מתייחסים אליי יפה". לדברי האם, החשדות כלפיו מופרכים: "הוא ילד טוב, טמנו לו פח. האם מרגל היה מעדכן את הפייסבוק שלו בכל מעשיו?"

אתר רשמי

(צילום: צילומי חובבים שהועלו לאתרים יוטיוב ופייסבוק, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ')

הצעיר הישראלי אילן גרפל השוהה במעצר במצרים בחשד ל"ריגול והמרדה של האוכלוסיה", שוחח אחר הצהריים (שני) בטלפון עם אמו האמריקאית, המתגוררת בניו יורק. לדברי האם, איירין גרפל, שהתראיינה לוואלה! חדשות. השיחה עם בנה, שהתקיימה בתיווכה של השגרירות האמריקאית בקהיר, הייתה "קצרה ביותר", אך הסתיימה בתחושה כי מצבו של בנה סביר. "השגרירות האמריקאית איתרה אותו, והם התקשרו", סיפרה. "דיברנו אתו הבוקר, והוא נשמע טוב. הוא בסדר. זו הייתה הדאגה העיקרית שלי, כי היו לי סיוטים לגבי מה שהם עלולים לעשות לו. אבל הוא אמר שמתייחסים אליו יפה".

ישראלי חשוד בריגול במצרים - כל העדכונים:
ה"מרגל" במצרים: אילן גרפל, עולה ששירת בצה"ל
ישראל לארה"ב: סייעו בהבאת מידע על גרפל
אמש: התקשורת המצרית חשפה את זהותו של גרפל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גרפל בקהיר, בתמונה שהעלה לפייסבוק שעות לפני מעצרו/מערכת וואלה!, צילום מסך

אילן גרפל, יהודי-אמריקאי שעלה לישראל ב-2004 ושירת בצה"ל, שוהה לדברי אמו במצרים מאז תחילת חודש מאי, במסגרת התנדבות בארגון בינלאומי שסייע לפליטים אפריקאים במצרים - העיסוק לו בחר להקדיש את חופשת הקיץ שלו, מלימודיו לתואר שני במשפטים באוניברסיטה באטלנטה, ג'ורג'יה.

"הם מתעסקים בפליטים ממדינות אפריקאיות - סודן, עירק או לוב", הסבירה, "לעזור להם למצוא בית במקום אחר בעולם, אולי ליישב אותם מחדש באירופה או אפילו באמריקה. אני לא יודעת מה התפקיד המדויק שלו, אבל הוא מדבר את השפה, ואני מניחה שזה היה שימושי. יש לו גם ידע משפטי".

"בשגרירות אמרו שאנחנו חייבים למצוא לו עורך דין", הוסיפה. "הוא עצור כאזרח ישראלי, למרות שהוא נכנס (למצרים) עם דרכון אמריקאי".

בתוך כך, ייתכן שלישראל אין כלל מעמד משפטי שיאפשר לה לפרוש את חסותה על גרפל, המחזיק גם באזרחות אמריקאית. לפי הנוהג הקיים בכמה מדינות, רק מדינה יכולה לדאוג לצרכיו החוקיים של אזרח זר - ובמקרה זה, המצרים העדיפו לשתף פעולה עם האמריקאים ולא עם ישראל, ואפשרו לקונסול האמריקאי להיפגש עמו.

"הוא תמיד היה ילד מבריק"

גרפל, לדברי אמו, חי וגדל בניו יורק: "הוא נולד בקווינס, ושם גדל - וכאן בדיוק אנחנו עדיין חיים היום. הוא עשה כאן גם בר-מצווה, אנחנו משפחה יהודית-קונסרבטיבית". הוא תמיד היה ילד מבריק. הוא למד בתיכון טכנולוגי מיוחד, והתקבל לאוניברסיטה מאוד טובה". החלטתו לעלות לישראל לאחר הלימודים במכללה לא הייתה מפתיעה לדבריה, שכן אביו הוא ישראלי: "ביקרנו בישראל מדי שנה, אצל סבא וסבתא".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עוד תמונה מהביקור במצרים, שהועלתה לפייסבוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

את העניין הגדול במזרח התיכון פיתח אילן, לדבריה, כבר בימיו במכללת "ג'ונס הופקינס", וכשסיים את הלימודים - עלה לישראל והתגייס לצנחנים. "הוא היה צנחן, נלחם ונפצע בלבנון", היא נזכרת. "זו הייתה הפעם הקודמת שעברנו דבר כזה - גם אז התקשורת הסתערה עלינו, כי הוא היה חייל בודד ופצוע, זו הייתה תקופה קשה... הוא ילד טוב, זה כל מה שאני יכולה לומר".

את השפה הערבית, לדבריה, רכש במהלך הלימודים במכללה, והקפיד לתרגל אותה בישראל: "הוא למד באולפן בנתניה יחד עם דרוזים, ובכל רגע שהייתה לו הזדמנות דיבר איתם. הוא גם התיידד עם כמה בדואים כשלמד באוניברסיטת בן גוריון. בכל הזדמנות שהייתה לו הוא ניסה לדבר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גרפל בשירותו הצבאי, בתמונה שהעלה לפייסבוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשיחה חזרה האם שוב ושוב והבהירה כי היא משוכנעת שבנה נעצר לשווא. "הוא היה בקהיר כמה פעמים, ואולי הם תהו למה הוא חוזר שוב ושוב. אני לא יודעת... אבל בטוח שהוא לא מרגל של המוסד", היא קובעת בפסקנות. "הוא היה במכללה באטלנטה בשנתיים האחרונות. הוא ילד טוב. איזה מרגל של המוסד יעדכן כל רגע מה הוא עושה בפייסבוק? אני חושבת שמישהו טמן לו פח".


בהכנת הידיעה השתתף פנחס וולף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully