וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"למנוע הענקת תקנים לגופי-שמאל שהעידו נגד צה"ל"

פנחס וולף

12.6.2011 / 6:01

ביקורת חריפה נמתחה בכנסת על זכאותם של ארגוני שמאל שהעבירו חומרים לוועדת גולדסטון, לתקנים של מתנדבי שירות אזרחי. ”הגופים היו מעורבים בקידום מאמצים להעמיד לדין אנשי צבא ישראלים”

זעם בכנסת עקב דבריו של שר המדע והטכנולוגיה, דניאל הרשקוביץ, בנוגע לשאילתא שהגיש ח"כ ישראל חסון (קדימה) על הענקת תקני שירות אזרחי לארגוני שמאל: על פי תשובתו של הרשקוביץ, האחראי על מערך השירות הלאומי והאזרחי (שא"ל), ארגונים ישראלים שהעבירו חומרים לוועדת גולדסטון לאחר מבצע "עופרת יצוקה" זכאים לתקנים של מתנדבי שירות אזרחי. עם זאת, יש לציין כי המדינה רק מפנה את המתנדבים לאותם ארגונים, ולא מממנת אותם.

הרשקוביץ הבהיר בדבריו כי בימים אלו מונחת על שולחן הממשלה הצעת חוק המבקשת להגדיר כי מלבד הכללים הנהוגים כיום, כל גוף יוכל להפעיל מתנדבים במסגרת השירות האזרחי, בתנאי שמטרותיו לא שוללות את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית, לא תומכות במאבק מזוין או מעשי טרור נגד המדינה, ולא מסיתות לגזענות, אלימות או טרור.

הצעת החוק הממשלתית לא סיפקה את ח"כ חסון, שמתח ביקורת חריפה על הענקת התקנים. "חלק מהגופים הזכאים לתקני שירות אזרחי היו מעורבים בקידום מאמצים ליישום סמכות שיפוט אוניברסאלית במדינות שונות, לצורך העמדת אנשי צבא ומנהיגים ישראלים בפועל או לשעבר לדין בבתי משפט של מדינות אחרות או בבית הדין הפלילי הבינלאומי", כתב חסון להרשקוביץ בתגובה להצעת החוק הממשלתית.

ארגוני השמאל: "ההצעה - הדרדרות לביר השופכין של הימין"

לדברי חסון, שלושת הגופים - ארגון זכויות האזרח, עמותת רופאים לזכויות אדם והוועד הציבורי נגד עינויים – הגישו לוועדת גולדסטון דו"ח שמציג "הפרות זכויות אדם להן אחראית מדינת ישראל". בשל כך, חסון הודיע להרשקוביץ כי אומנם ישקול תמיכה בהצעת החוק, אך לטענתו הצעת החוק צרה מדי. "אני סבור כי אין די בקריטריונים אלו על מנת למנוע את פעילות הגופים באופן מלא", הסביר במכתבו. "שהרי בפעילות זו מתואר מתן עדות שפוגעת בעיקר במנהיגים וקצינים ישראלים בפועל ולשעבר, ובלגיטימציה של מדינת ישראל להגן על אזרחיה ולפעול נגד הטרור".

מנכ"ל "הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל", ישי מנוחין, אמר בתגובה כי "ראוי שממשלת ישראל תבין ששירות לאומי מיועד לשרת את אזרחי מדינת ישראל שדעותיהם מגוונות ואינן תואמות תמיד את עמדת הממשלה, כפי ששירות בצה"ל אמור לשרת את כל תושבי המדינה ולאו דווקא את עמדות מפלגות הימין. הצעת החוק הממשלתית היא צעד נוסף בדרדור הדמוקרטיה בישראל אל ביב השופכין של הימין".

מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח חגי אלעד אמר כי ההצעה "מצטרפת לוועדת החקירה של 'ישראל ביתנו' ולהצעות חוק אחרות ברוח דומה. כמה חברי כנסת סימנו לעצמם כמטרה לרדוף את ארגוני זכויות האדם בישראל, רק משום שאלה ממלאים את תפקידם לבקר את מדיניות הממשלה". אלעד אמר כי "נמשיך להיאבק ביוזמות האנטי-דמוקרטיות האלה, תוך כדי המשך פעילותנו לקידום השוויון, הצדק החברתי, וכדי לשים קץ לכיבוש ולקדם זכויות אדם ודמוקרטיה".

חברת הכנסת זהבה גלאון (מרצ) אמרה כי מדובר ב"צעד נוסף במסע הציד נגד ארגוני זכויות האדם בישראל, וזהו ניסיון פסול ומזיק להפוך את מערך השירות הלאומי למכשיר פוליטי לטובת תומכי הממשלה", אמרה. לדברי גלאון, הצעתו של חסון "משתלבת בקמפיין סתימת-הפיות נגד כל מי שמעז למתוח ביקורת כלפי מדיניות הממשלה".

רן כהן, מנכ"ל "רופאים לזכויות אדם", אמר כי "הניסיונות לנגח את ארגוני זכויות האדם באמצעות בני השירות האזרחי הם מהמכוערים ומהמגוחכים שעולים על הדעת, ומבטאים כרסום נוסף בערכים דמוקרטיים". הוא ציין כי "בני השירות האזרחי, מי שבחרו לעשות ולהירתם למאמץ למען חברה צודקת ושוויונית יותר בישראל, ראויים לכל שבח. המסר שמעביר חסון - על פיו בני הנוער בישראל צריכים לשתוק מול הפרות של זכויות אדם, לברוח מאחריות ולהתיישר מול העמדה הפוליטית השלטת - הוא מסוכן. אנו מברכים את בני ובנות השירות שלנו וגאים בהם על בחירתם הלא-פשוטה, הדבקים בעקרונותיהם לפעול למען עתיד טוב יותר".

עוד על הדעות החלוקות בפעילות ארגוני השמאל:
השרים ידונו בהגבלת תרומות מחו”ל לעמותות
קדימה: לא נשתתף בחקירת ארגוני השמאל
נתניהו מנסה לפשר: ייחקר גם מימון עמותות ימין?
ארגוני שמאל לבריטניה: לשפוט ישראלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully