וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום הנכסה": עשרות סורים מתגודדים מול הגבול

פנחס וולף ויהושע בריינר

5.6.2011 / 9:53

כ-30 מפגינים סורים ממוצא פלסטיני נאספו מעברו הסורי של הגבול ברמת הגולן, אך השקט במקום נשמר. כוננות שיא במערכת הביטחון למרות הידיעות על ביטול הצעדות אל הגבול

שי מכלוף

(צילום: יובל בן אבו, שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

כוננות שיא במערכת הביטחון לקראת אירועי "יום הנכסה", לציון יום השנה ה-44 למלחמת ששת הימים. נכון לעכשיו עדיין לא נרשמו תקריות מיוחדות, מלבד כ-30 מפגינים שנאספו מעברו הסורי של הגבול ברמת הגולן, אך השקט במקום נשמר והם אינם מתקרבים לגדר. ראשי הדרוזים ברמת הגולן קראו לתושבים שלא להגיע לאיזור הגבול.

אמש דווח כי הפלסטינים בסוריה ביטלו את הצעדה לעבר הגבול בגולן. ההודעה מצטרפת להודעת מארגני יום הנכסה בלבנון, לפיה גם שם בוטלו התהלוכות שתוכננו אל עבר הגבול. האתר "לבנון עכשיו" דיווח מפי מקורות כי צבא לבנון נערך בכל זאת בכוננות גבוהה לאורך הגבול.

למרות ההצהרות על ביטולי הצעדות בצבא, ובעיקר בפיקוד צפון, לא לוקחים סיכונים מיותרים וממשיכים להיערך בכוחות מתוגברים כשהנחת העבודה נותרה כפי שהייתה והכוחות נערכים גם לניסיונות לפרוץ את הגבול בסוריה ובלבנון, בדומה לאירועי "יום הנכבה". כוחות הביטחון ערוכים גם לאורך הגבול עם רצועת עזה, כשגם שם מודאגים מהסתערות לכיוון גדר המערכת שמסביב לרצועה, תוך הפגנת 'אי פחד' מתגובה ישראלית.

תרחישים נוספים הנלקחים בחשבון הם ירי של רקטות או פצצות מרגמה לעבר הישובים בדרום או כלפי מטרות ישראליות וצבאיות באזור הגבול. יחד עם זאת, ראשי המועצות האזוריות בעוטף עזה סיפרו לוואלה! חדשות כי הם לא קיבלו הוראות מיוחדות.

ההנחיות שהועברו לכוחות על ידי המטה הכללי הן למנוע פריצה של הגבולות, אף במחיר של ירי. נוסף על כך, הכוחות נערכים גם באמצעים לפיזור הפגנות, אולם הכוונה היא להימנע ככל שניתן מהרוגים ובצה"ל מדגישים כי ירי לעבר מרכז הגוף הינו מוצא אחרון.

עיקר ההיערכות היא כאמור בגבול הסורי במקומות המועדים, כדוגמת אזור גבעת הצעקות במג'דל שמס, שם פעלו בשבועות האחרונים כוחות הנדסיים של צה"ל למיקוש ו"עיבוי המכשול". במקביל, יערכו כוחות גם באזור מעבר קוניטרה. גם בפיקוד מרכז עוקבים אחר מספר התארגנויות לצעדות וגם שם הכוחות תוגברו, אולם ההערכות הן שבגדה המערבית ציון היום יהיה סמלי בלבד.

ההיערכות ליום הנכסה מעסיקה גם את הגורמים המדיניים בירושלים, כשהחשש הוא שנשיא סוריה, בשאר אסד, ינסה להסית את תשומת הלב ואת הזעם של עמו לכיוון ישראל, ויאפשר להם לשחזר את פריצת הגבול – כך אמרו אמש גורמים מדיניים בירושלים לוואלה! חדשות.

לדברי הגורמים, הדרג המדיני הנחה את כוחות הביטחון "לפעול בגישה מאופקת אך נחושה" כדי למנוע פריצת גבולות בכל הגזרות – לבנון, סוריה ושטחי הרשות הפלסטינית. למרות ההודעה על ביטול התהלוכות, הסיבה להמשך ההיערכות היא העובדה שישנם קיצונים שמחפשים ליצור פרובוקציה, וקשה לדעת כיצד יבחרו לפעול בסופו של דבר, הסבירו הגורמים. "נקווה שהשפיות תגבר אצלם והם יבינו את ההשלכות הקשות שעשויות להיגרם בשל ניסיון לפרוץ את גבולותיה של ישראל".

שלשום הודיעו גם הפלסטינים בלבנון שתכננו לצעוד היום לעבר הגבול עם ישראל על ביטול האירוע. בסוכנויות הידיעות דווח, כי לדברי מארגני האירוע, הם יקיימו שביתות ב-12 מחנות הפליטים הפלסטיניים ברחבי לבנון, במקום הצעדה שתוכננה לציון מלחמת 67'. שלשום דווח בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המקורב לחיזבאללה, כי הוחלט לדחות למועד אחר את התהלוכות המתוכננות ל"יום הנכסה". לפי הדיווח, צבא לבנון וממשלת ביירות נכנעו ללחצים שהפעילה ארה"ב בתואנה שההפגנות הן הפרה של החלטת מועצת הביטחון 1701.

בהכנת הידיעה השתתף רמי שני.

לפניות לכתבים:
joshjosh@walla.com
pinhas_wolf@walla.co.il

עדכון ראשון: 23:20

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully