וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר במשרד הבריאות: עדיף לא לתת סלולרי לילדים

אריאל נוי

1.6.2011 / 11:00

על רקע הצהרת ארגון הבריאות העולמי לפיה קיים חשד לקשר בין שימוש בטלפון סלולרי וסרטן, אמרו במשרד הבריאות כי ישקלו להפוך את ההמלצה להפחית את השימוש בסלולר בקרב ילדים לאיסור

במשרד הבריאות התייחסו הבוקר (רביעי) להודעת ארגון הבריאות העולמי מאמש, לפיה קיים חשד כי השימוש בטלפונים סלולריים עלול לגרום לסרטן, וקבעו כי אין בה חידוש של ממש. בהתייחסו להוראות בנוגע לשימוש בטלפון סלולרי בקרב ילדים, אמר פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, כי "הודעת ארגון הבריאות העולמי זהה להודעה שהוצאנו לפני שנתיים. משרד הבריאות הישראלי התייחס לכך ונתן הנחיות. בסך הכל, בטלפון נייד אין שום סכנה כשהוא לא בשימוש, אבל עדיף לא לתת אותו לילדים. יש מדינות שאוסרות את השימוש בקרב ילדים עד גיל 8, אצלנו מדובר בהמלצה. אולי בעתיד נשקול לשנות את המצב".

גרוטו אמר עוד לוואלה! חדשות, כי "במידה מסוימת, הקדמנו את ארגון הבריאות העולמי. משרד הבריאות אימץ כבר את הנחיות מרבית הגופים הבינלאומיים, הממליצים לנהוג בהתאם לעיקרון 'הזהירות המונעת' בהקשר לשימוש בטלפונים סלולריים".

גרוטו הוסיף כי הוא "לא רואה צורך בחיזוק ההמלצות הקיימות, אלא רק בעידוד מחקרים נוספים ובתיאום ההתקדמות הטכנולוגית. נתעקש שכל התקדמות טכנולוגית תהיה מתואמת עם משרד הבריאות".

ממצאים סותרים במחקרים

בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים סותרים על הקשר בין שימוש במכשירי טלפון סלולריים לעלייה בסיכון להתפתחות גידולים. בשנת 2007 התפרסמו תוצאות חלקיות ממחקר בינלאומי שנערך גם בישראל, מהן עולה כי נמצא קשר מובהק בין שימוש מתמשך בטלפונים ניידים לעליית הסיכון להתפתחות גידולים בבלוטת הרוק. הסיכון בולט בקרב אנשים שמאריכים בזמן השיחות ובמספרן, ואצל אלה שנמצאים באזורים בהם קיים מיעוט יחסי של אנטנות – שם גוברת הקרינה הנפלטת מהמכשיר.

את המחקר בנושא שנערך בארץ ניהלה פרופ' סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן וקרינה במכון גרטנר לחקר מדיניות בריאות בבית החולים שיבא בתל השומר. "ממצאי המחקר מחזקים את הטענה שיש לנקוט בעקרון הזהירות המונעת בנוגע לשימוש בטלפונים הניידים", קובעת סדצקי.

"לא לתת לילדים אפילו לשחק בסלולרי"

"יש צורך להפחית את האפשרות לפגיעה ולהגביל את השימוש בטלפונים ניידים בקרב ילדים. אני אומרת חד משמעית: לא לתת לילדים אפילו לשחק בטלפון סלולרי. אני עדיין לא יכולה לקבוע עד איזה גיל זה מסוכן, אך ככלל, אין לתת לילדים להשתמש בניידים בשום צורה", אמרה סדצקי. "בהתאם לכך ממליץ משרד הבריאות על שימוש ברמקול, דיבורית אישית או אוזנייה שאינה אלחוטית. כמו כן, הרחקת הטלפון הסלולרי מגוף המשתמש מקטינה את חשיפתו לקרינת הרדיו. לפיכך, יש להקפיד להרחיק את הטלפון מהגוף ולא לשאת אותו על הגוף. באזורים בהם הקליטה חלשה, אזורים בהם קיים מיעוט אנטנות יחסי, יש להמעיט בדיבור", סיכמה פרופ' סדצקי.

מנגד, טען לאחרונה ראש המחלקה האונקולוגית בבית החולים שיבא בתל השומר, פרופ' איתן פרידמן, כי אין שום הוכחה מדעית לקשר בין קרינה סלולרית לסרטן המוח. בכינוס שנערך בחודש פברואר בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב תחת הכותרת "קרינה סלולרית וסרטן - מדע או דמיון?", אמר פרופ' פרידמן כי "הקרינה בטלפונים הסלולריים אינה גורמת לשינויים מולקולריים ברמת ה-DNA ולכן לשיטתי אין היגיון ביולוגי במחקר שמצא שיש קשר".

עוד אמר פרופ' פרידמן, כי "נכון שלא עבר מספיק זמן ונכון שאחרי הפצצה האטומית ואחרי התחלת העישון, התחילו להצטבר עדויות, אבל באותם מקרים יש היגיון ביולוגי. ההיגיון הביולוגי הזה לא קיים בקרינה מהטלפונים הסלולריים. העדויות, למעט העדויות האפידמיולוגית אינן תומכות בנזק כזה. כלל המחקרים לא הכילו הוכחה כזו".

ראש מנהל רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, ד"ר מיכה בר-חנא, הביע תמיכה בפרופ' פרידמן ואמר כי בציבור מורגשת פאניקה בכל הנושא של סלולר וסרטן. לדבריו, "בנושא הזה מעורבים שלושה דברים: פחד מקרינה שמתורגם לפאניקה, הרבה להט ואמוציות".

לפניות לכתב: arielnews@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully