וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיסות לברלין בוטלו בגלל האפר; ההר חדל להתפרץ

בעוד שבריטניה ובסקנדינביה חודשה התעבורה האווירית במלואה, החליטו בגרמניה לנקוט משנה זהירות, וסגרו לכמה שעות את נמלי התעופה של הבירה, המבורג וברמן. טיסות מישראל לא הושפעו

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

לראשונה מאז החל להתפשט בתחילת השבוע, פגע ענן האפר הוולקני הנפלט מהר הגעש גרימסווטן באיסלנד בתעבורה האווירית בעיר אירופית גדולה: רשויות התעופה והמטאורולוגיה בגרמניה הודיעו הבוקר (רביעי) כי שדות התעופה של הבירה ברלין נסגרו למשך שלוש שעות (11:00-14:00) כאמצעי זהירות, לאחר שחלק מהענן הגיע היום לצפון המדינה. במקביל, התברר כי בכל מקרה שיבושי התעופה לא צפויים ככל הנראה להימשך עוד זמן רב, שכן ההר חדל היום להתפרץ.

כבר משעות הלילה, היו שדות התעופה של הערים הצפוניות ברמן, המבורג ולובק סגורים, ובבוקר הוחלט לצרף אליהם גם את שני שדות התעופה של הבירה - "טגל" ו"שונפלד". מוקדם יותר נמסר כי גם שדה התעופה של העיר האנובר מצוי בסכנת סגירה, אולם הוא נותר פתוח בסופו של דבר.

ככל הידוע, לא היו כל הפרעה בטיסות בין ישראל לברלין. דובר נמל התעופה בן גוריון מסר בבוקר לוואלה! חדשות כי "אין עיכובים ואין היערכות מיוחדת, למרות סגירת שדות התעופה בברלין". מחברת אל על נמסר כי שתי הטיסות שהיא מפעילה בקו ברלין-ת"א מתקיימות היום כסדרן: הטיסה מברלין לנתב"ג המריאה כסדרה הבוקר, עוד לפני סגירת המרחב האווירי של העיר, והטיסה בכיוון ההפוך אמורה לפי שעה להמריא כמתוכנן, בשעה 17:40.

התפרצות הר הגעש באיסלנד, ענן אפר, מאי 2011. GettyImages
ענן האפר ממשיך להתקדם/GettyImages

יש לציין כי מומחי המטאורולוגיה ממשיכים להעריך כי בניגוד לענן האפר האיסלנדי שהתפזר מעל אירופה בשנה שעברה והשבית את התעופה למשך שבועות, הפעם מדובר באפר שונה, המורכב מחלקיקים גדולים יותר השוקעים במהירות, ולכן הוא צפוי להפריע הרבה פחות לטיסות. למרות זאת, החליטו רשויות התעופה בגרמניה לנקוט בגישה מחמירה, שהובילה לביטולן של עשרות טיסות היום.

בניגוד לבריטניה ואירלנד, שם התקוממו כמה מחברות התעופה נגד ההחלטה לבטל טיסות, בגרמניה התקבלה ההחלטה בהבנה. עם זאת, על פי דיווח ה-BBC, ברשויות התעופה הגרמניות הצביעו על הצורך לקבוע נהלים כלל-אירופיים ברורים בנושא נהלי הטיסה בסביבת אפר וולקני, ולא להותיר את ההחלטה לרשויות המקומיות בכל מדינה.

בבריטניה נשמו לרווחה

ענן האפר כבר הביא לביטולן של כ-500 טיסות אתמול בצפון-מערב אירופה, רובן המכריע בסקוטלנד, והותיר אלפי נוסעים תקועים בשדות תעופה. בבריטניה, עם זאת, נושמים היום לרווחה (לפחות לעת עתה), לאחר שהענן התפזר משמי המדינה, והתעבורה האווירית התחדשה כסדרה. גם בדנמרק ובדרום נורווגיה ושבדיה חזרו היום שדות התעופה לפעילות סדירה, אם כי עדיין יש חשש משיבושים, היות שחלקים מענן האפר עדיין נמצאים בשמיהן.

במקביל, הודיע בצהריים השירות המטאורולוגי הבריטי כי התפרצותו של גרימסווטן הסתיימה, וכי כעת הוא פולט קיטור בלבד, ולא אפר וולקני. בכיר בשירות אמר לרויטרס כי "החששות לגבי פגיעה עתידית בתעופה מתפוגגים במהירות". בשירות המטאורלוגי האיסלנדי אישרו את הדברים: "מאז השעה 02:10 בלילה לא נפלט מההר עשן או אפר, אלא רק קיטור. גם הרעידות נחלשות, וכל האינדיקציות מצביעות על כך שההתפרצות נמצאת בשלבי סיום".

החזאים באירופה אמנם עדיין מזהירים כי גם בימים הקרובים עוד ימשיכו ענני אפר שכבר נפלטו להתפשט ביבשת, והם עלולים עוד לגרום לשיבושים נוספים, אך אלו לא צפויים להיות משמעותיים. שר התחבורה של האיחוד האירופי, סלים קאלאס, הצטרף אמש למקהלת המרגיעים: "בשלב זה, איננו צופים שיבושים בקנה מידה רחב כמו בשנה שעברה".

עדכון ראשון: 9:32

נוסעים שטיסתם בוטלה בגלל ענן האפר הוולקני, שדה התעופה של העיר אדינבורו, סקוטלנד, 24 במאי 2011. Scott Heppell, AP
יושבים על המזוודות אתמול באדינבורו/AP, Scott Heppell

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully