וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבוכה במערכת הביטחון לאחר גירוש הנספח הצבאי

19.5.2011 / 7:36

במערכת הביטחון נדהמו לגלות כי הנספח הצבאי ברוסיה, ואדים ליידרמן, גורש לאחר שנחשד בריגול והפעלת סוכנים לטובת ישראל. מקרובים מספרים: "הוא אדם קורקטי ומקצועי"

גירושו של הנספח הצבאי ונציג משרד הביטחון ברוסיה, אלוף-משנה ואדים ליידרמן, היכה בתדהמה את מערכת הביטחון ובעיקר עורר מבוכה גדולה במשרדי החוץ והביטחון. גירושו של נציג ישראלי כה בכיר בשל חשד לריגול במדינה זרה מעורר אי נעימות גדולה במערכת הביטחונית והדיפלומטית ומאז הגירוש בשבוע שעבר מנסים ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק, ואנשי משרד החוץ להרגיע את הממשל הרוסי.

עם זאת במערכת הביטחון אומרים באופן חד משמעי כי אל"מ ליידרמן לא היה מעורב בריגול כנגד רוסיה ובטח שלא הפעיל סוכנים מקומיים, וטוענים כי ייתכן והתנהגותו פורשה בצורה לא נכונה על ידי הרוסים. בבדיקת פוליגרף שעבר הוא נמצא דובר אמת. ליידרמן נעצר על ידי הרוסים במהלך פגישה עם נציג רוסי בבית קפה במוסקבה ביום חמישי שעבר וניתנו לו 48 שעות לשוב לישראל. שעות ספורות לאחר מכן כבר היה על מטוס לארץ, ומיד עם נחיתתו החל תחקורו המעמיק.

מי שהוביל את החקירה היה המלמ"ב (הממונה על הביטחון במשרד הביטחון) וכן אנשי שב"כ שבדקו וחקרו את ליידרמן, גם באמצעות בדיקת פוליגרף, עד אשר הפריכו לחלוטין את הטענות שייחסו לו הרוסים. ליידרמן עצמו, כך טענו הרוסים, ניצל את חסינותו הדיפלומטית על מנת להפעיל גורמים שאספו עבורו מידע. כל זאת הוכחש על ידו.

"לנספח הצבאי יש משמעות בכל מדינה"

בשנים האחרונות כיהן אל"מ ליידרמן, מהנדס שצמח במערך הטכני של חיל האוויר, בשגרירות ברוסיה עימה יש לישראל ותעשיות הביטחוניות אינטרסים רבים, שצפו בשנים האחרונות בעיקר לאור העסקאות של רוסיה עם סוריה ואירן למכירת מערכות נ"מ. בראיון שהעניק בעבר ל"במחנה" התייחס אל"מ ליידרמן להתעניינות הרוסית באמצעי לחימה המיוצרים על ידי ישראל.

"יש לרוסים עניין רק באמל"ח ולכן הם מחפשים דרך להתקרב אלינו. החששות שלנו מול רוסיה הם ברורים. בעבר רוסיה הייתה ספקית הנשק הגדולה ביותר של האויבים שלנו לאורך השנים", אמר. "לכל זה מצטרף החשש מזליגת טכנולוגיה ישראלית למדינות שעלולות להפנות אותה חזרה אלינו, וכמובן ישנו נושא היחסים שלנו עם ארה"ב. ישראל לעולם לא תעשה משהו שיסכן את היחסים הללו".

מכריו של ליידרמן בארץ מכחישים כי האיש עסק בריגול. "הוא אדם מאוד קורקטי ומקצועי", סיפר אחד מהם, "איש עבודה מסור שאוהב מאוד את צה"ל אבל מרגל הוא לא". עם זאת, אקט גירושו של הנספח הצבאי תפס את ישראל מופתעת, אולם לאור התנהלות רוסיה בשנים האחרונות, יש מי שרואה בכך סימן נוסף לחזרת הממשל הנוכחי להתנהגות נוסח ימי מסך הברזל החשוכים.

"הממשל הנוכחי ברוסיה הולך ונעשה נוקשה יותר וחוזר לדפוסים עתיקים", אומרת פרופ' עליזה שנהר, מי שכיהנה בעבר כשגרירה ברוסיה ומכהנת כיום כנשיאת מכללת עמק יזרעאל, "יש יותר חשדנות ויותר פיקוח אבל אין ספק שגירוש של נציג כל כך בכיר הוא אירוע חמור וקשה. יש כאן אמירה מצד הרוסים שאומרת שהאיש עשה מעשה שהוא בל ייעשה מבחינתם וחרג מתפקידו באופן חמור. ייתכן מאוד שקשריו של הנספח עם אנשים שונים פורשו כהפעלה של מרגלים בשטח רוסי . כמובן שזו תקרית דיפלומטית ואני מתארת לעצמי שהרוסים יתנו באופן דיסקרטי הסברים לישראל מכיוון שאי אפשר להשאיר כך את הדברים".

לדברי פרופ' שנהר, היחסים הביטחוניים בין ישראל לרוסיה דווקא היו טובים עד לתקרית הנוכחית וייוחסה חשיבות רבה לנספח הצבאי במדינה. "לנספח הצבאי יש משמעות בכל מדינה, וכמובן שגם ברוסיה, שכן הוא אחראי על מכלול האינטרסים הביטחוניים ומייצג גם את התעשיות הביטחוניות. ככל שהיחסים עם המדינה חשובים יותר כך גם גדל חשיבותו של הנספח הצבאי ורוסיה נחשבת לאחת המדינות המרכזיות שיש לישראל עניין בה. אין ספק הגירוש הזה הוא מפתיע מאוד וכורך בתוכו אמירה פומבית קשה מצד הרוסים", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully