וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מונה מחליף זמני לבן לאדן: ראש אגף המבצעים

לדברי גורם המקורב להנהגת אל-קאעדה, סייף אל-עאדל, שבין היתר הקים את מחנות האימונים של ארגון הטרור, מונה זמנית למנהיגו, עד למינוי מנהיג קבוע - שיהיה כנראה איימן א-זוואהירי

ארגון אל-קאעדה מינה מחליף זמני למנהיגו, אוסמה בן לאדן, שחוסל בתחילת החודש בפעולת התנקשות של צבא ארצות הברית בפקיסטן. כך טען הלילה (רביעי) נועמאן בן-עותמן, שהיה מקורב בעבר להנהגת הארגון, מכיר אותה היטב מבפנים וכבר סיפק לאורך השנים מידע רב ואמין אודותיה. בן-עותמן אף נקב בשמו של המחליף: סייף אל-עאדל, מצרי שהיה בעבר קצין קומנדו, שממלא כבר שנים ארוכות תפקידים בכירים בהנהגת ארגון הטרור הבינלאומי, וכיום אחראי ככל הנראה על כל פעילותו המבצעית.

בן-עותמן, שעמד בעבר במשך 20 שנה בראש ארגון טרור איסלמי בלוב שהיה מסונף לאל-קאעדה, עובד היום בעמותת Quillam הבריטית הפועלת נגד ארגונים קיצוניים, לאחר שזנח את אידאולוגיית הג'יהאד. בראיונות שהעניק הלילה לרשת CNN ולסוכנות רויטרס, אמר כי את המידע על התזוזות בהנהגת הארגון אסף ממקורות בחוגי הג'יהאד העולמי ומשיטוט בפורומים ג'יהדיסטיים ברשת.

"הצעד הזה ננקט בתגובה לחוסר הסבלנות שהחלו להפגין פעילי ג'יהאד באינטרנט", הסביר. "הם היו מודאגים מאוד מהעיכוב בהכרזה על היורש". לדבריו, ההחלטה לא התקבלה ב"מועצת השורא", האסיפה הכללית של הארגון (משום שבלתי אפשרי בימים אלו לכנס את כל חבריה במקום אחד), אלא על ידי קבוצה קטנה של 6-8 מבכירי הארגון, שנפגשו באחרונה באזור גבול פקיסטן-אפגניסטן.

הסעודים והתימנים לא רוצים מפקד מצרי

קורות החיים של סייף אל-עאדל שלובים בהיסטוריה של הטרור האיסלמי העולמי בשלושת העשורים האחרונים. הוא לחם נגד הסובייטים באפגניסטן בשנות ה-80 (שם נטועים שורשיו של ארגון אל-קאעדה, בין היתר בסיוע אמריקאי). לאחר מכן המשיך לפעול במדינה והקים בה את מחנות האימונים של אל-קאעדה, בהם הוכשרו פעילי טרור מכל העולם. לפי רשת "אל-ערבייה", הוא היה מופקד גם על הקמת מחנות הארגון בסודן. בתחום המבצעי, הוא היה מעורב בין היתר בתכנון פיגועי התופת בשגרירויות האמריקאיות בקניה ובטנזניה ב-1997.

אוסמה בן לאדן יחד עם סגנו, איימן א-זוואהירי, 2004. AP Photo/Mazhar Ali Khan, File, AP
עדיין המועמד המוביל. א-זוואהירי/AP, AP Photo/Mazhar Ali Khan, File

מרכז פעילותו של אל-עאדל נותר באפגניסטן עד לנפילת שלטון הטליבן ב-2001, אז נמלט ככל הנראה לאירן. בהמשך מונה לאחראי על פעילות אל-קאעדה בערב הסעודית, שם הוביל החל מ-2003 שרשרת של פיגועים שבהם נהרגו עשרות בני אדם. לפי דיווחים שונים מהשנים האחרונות, ייתכן שהוא שב לאירן או לחלופין עבר לפקיסטן. ב"אל-ערבייה" נטען כי הוא שהה זמן מה בכלא באירן, משם שוחרר לפני כשנה ושב לאזור גבול פקיסטן-אפגניסטן.

הסוגייה העיקרית שעמה יצטרך אל-עאדל להתמודד כעת הוא הנזק המבצעי האדיר שנגרם לארגון בפעולה בעיר אבוטאבד ב-1 במאי, לאו דווקא בגלל חיסול מנהיגו, אלא יותר בגלל כמויות המידע העצומות שהיו במקום ונפלו לידי המודיעין האמריקאי, בצורת מסמכים, דיסקים וכוננים קשיחים.

כמו כן, יחל אל-עאדל לאסוף את אמונם של ראשי הקבוצות והתאים השונים, הפועלים במסגרת ההיררכיה הרופפת של הארגון, ויכין את הקרקע למינויו של מנהיג קבוע. עם חיסולו של בן לאדן, הופנו הזרקורים מיידית לעבר סגנו, איימן א-זוואהירי, כיורש המיועד. בן-עותמן סבור כי א-זוואהירי, גם הוא מצרי, הוא עדיין המועמד המוביל, אולם מינויו עשוי להיתקל בהתנגדות מצד פעילים מערב הסעודית ומתימן, משום שמוצאו אינו מחצי האי ערב. המינוי הזמני של אל-עאדל המצרי, לדעתו, נועד בין היתר "לבדוק את השטח" ולרכך תגובות אפשריות למינויו של א-זוואהירי, באמצעות יצירת תקדים.

* בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully