וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצוקת האשפוז הגיעה לשיאים שלא נודעו קודם

אריאל נוי

17.5.2011 / 16:00

על רקע שביתת הרופאים, דו"ח מבקר המדינה מתריע כי מערכת הבריאות נמצאת במצב חמור, ומדגיש כי על הממשלה למקם מיד בראש סדר העדיפויות את הטיפול במצוקת האשפוז ובמחסור בכוח האדם

דו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום (שלישי) מצביע על נתונים מדאיגים במערכת הבריאות, ומתריע כי יש להביא לשינוי בדחיפות. "מאחר שמצוקת האשפוז בישראל נוראה והגיעה לשיאים שלא נודעו בה קודם לכן, אם מדינת ישראל לא תעלה נושא זה לראש סדר העדיפויות שלה, ולא תפעל לאלתר להקלת המצוקה, יידרדר המצב ותגבר התמותה", נכתב בדו"ח.

עומס במסדרונות בית החולים איכילוב בעקבות עיצומי האחיות, ינואר 2011. נמרוד סונדרס
"תנאי האשפוז פוגעים בכבודם ובפרטיותם של החולים, וקיים חשש שבכמה מקרים אף בבריאותם". חולים במסדרונות בחודש ינואר/נמרוד סונדרס

מהממצאים בדו"ח עולה כי הנושאים הדחופים ביותר שדורשים טיפול הינם העומס במחלקות הפנימיות, והתגבור הנדרש של רופאים ואחיות - נושאים המהווים נתח גדול במאבק הרופאים הנמשך בשבועות האחרונים. בדו"ח צוין כי עקב העומס, חולים נאלצו לשהות במסדרונות ובחדרי אוכל מחלקתיים, בהם אין התקנים המאפשרים חיבור למכשירים חיוניים ולמכונות חמצן. כמו כן עולה כי גברים ונשים אושפזו באותו החדר, ובמסדרונות סמוכים אלו לאלו.

"תנאי האשפוז פוגעים בכבודם ובפרטיותם של החולים, וקיים חשש שבכמה מקרים אף בבריאותם. ההערכה היא שכ-300 חולים מאושפזים בכל יום שלא במיטות הפנימיות בתקן", נכתב בדו"ח. עוד צוין כי מצוקת אשפוז קיימת כבר שנים רבות במחלקות הפנימיות בבתי החולים הממשלתיים. "לעתים היה אחוז התפוסה בפועל במחלקות אלה גבוה מ-%150, ואף דווח על אשפוז של 65 חולים במחלקה פנימית שבה 38 מיטות", נכתב בדו"ח.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

משרד הבריאות: "מדיניות הממשלה מנעה תוספת מיטות"

המבקר גם הדגיש את העומס הרב בבתי החולים הכלליים, בהם קיימת מצוקת האשפוז הקשה ביותר על פי הדו"ח, וטוען כי הטיפול שמקבלים החולים במחלקות הפנימיות עלול "להימצא רשלני". יחד עם זאת, משרד המבקר מדגיש ומציין לשבח את תפקוד הצוותים הרפואיים והסיעודיים הפועלים בתנאים קשים במחלקות אלו.

בדו"ח, קבע המבקר כי יש לשנות את יעד המיטות הרצוי ל-1,000 נפש בישראל, ולהתאימה על פי ההגדרות ארגון ה-OECD ולארגון הבריאות העולמי. כמו כן, המבקר ממליץ שעל מנת להביא לשיפור בטיפול בחולים המונשמים, יש לגייס בהקדם את תוספת תקני האחיות שכבר אושרה, וכן יש לשנות את תקינת הרופאים והאחיות.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "מדיניות הממשלה היא שמנעה תוספת מיטות ודחתה את תוכניות משרד הבריאות שהוגשו לממשלות ישראל ב-15 השנים האחרונות. עמדה זו של המשרד הושמעה עוד לפני מאבק האחיות ומאבק הרופאים ודו"ח מבקר המדינה, תוך הבנה שהטיפול העיקרי במצוקה המתוארת בדו"ח היא תוספת מיטות, רופאים ואחיות. גם התוספת שהשיג המשרד תוך תנאי שלא יחתום על התקציב הדו שנתי של 1000 מיטות, 160 לשנה לשש שנים מכל סוגי המיטות לא תספיק לפתור את המצוקה".

עוד נמסר כי "בטרם בדיקת המבקר, הניע משרד הבריאות תהליך של תוספת מיטות ,תקנים לאחיות, תקנים לרופאים בהיקף שלא היה בעבר, ובימים אלה במסגרת המו"מ עם הרופאים, נערכת המדינה למציאת פתרונות תוך שימת הדגש שמירב המשאבים יופנו לפריפריה, למקצועות במצוקה והקלת עומסי העבודה על המתמחים לצורך שיפור רמת השירות לחולים" .

בדו"ח צוין גם כי נמצאו ליקויים בתרומות לבתי החולים הממשלתיים. המבקר המליץ להסדיר את מערכת היחסים בין אגודות הידידים באמצעות נהלים וכריתת הסכמים, אשר יאפשרו שקיפות אודות פעילות האגודות לעיני המשרד. עוד נכתב, כי על אף שמקבלי התרומות מדווחים לשר הבריאות על הסכומים - שאינם עולים בשווי שנתי על 2,500 שקלים - המבקר ממליץ כי ייבדקו בנפרד על מנת למנוע מקרים של ניגוד עיניינים. כמו כן, יש לבדוק האם ישנו קשר גם עם חברות התרופות, הנתונות בקשרים מסחריים עם המרכזים הרפואיים.

בתגובה לנושא התרומות נמסר ממשרד הבריאות כי "נוהל התרומות הוכן כבר ע"י המשרד, ואנו ממתינים לאישור משרד המשפטים. ישנו כאן צורך לאזן בין הצורך לגמישות בכללים שיאפשרו גיוס תרומות ולא יפגעו במלאכה זו, ובין הצורך ההכרחי להסדיר זאת במסגרת עבודת הממשלה, ומתוך תקווה שגופים אחרים במערכת הבריאות יאמצו זאת."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully