וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: מסעות תלמידים לפולין יקרים מדי

17.5.2011 / 16:00

דו"ח מבקר המדינה קובע כי משרד החינוך מתרשל בניהול והפעלת משלחות התלמידים לפולין. תקצוב המשלחות לוקה בחסר, ההורים משלמים יותר ובני נוער רבים אינם לוקחים חלק

משרד החינוך מתרשל בניהול והפעלת משלחות התלמידים לפולין, וכתוצאה מכך, עול התשלומים עבור המסעות נפל בעיר על ההורים; כך קובע דו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום (שלישי) שבדק את טיפול המשרד במסעות תלמידי תיכון לפולין. הדו"ח מגלה כי מאז שהגדירה "ועדת פולין" מטעם המשרד את מטרות המסע לפני שני עשורים לא שב המשרד ובחן אותן. על פי הדו"ח, המשרד לא בדק סוגיות רבות כגון השפעת המסע על משתתפיו, הערך המוסף שלו, מידת ההשגה של המטרות, שינוי עמדות של בני נוער בעקבות המסע והימנעות בני נוער רבים מליטול בו חלק.

המסעות המאורגנים לפולין החלו ב-1988 בהשתתפות 200 תלמידים ובמהלך השנים גדל מספרם ל-25,000 בכל שנה. המשרד מארגן משלחות ממלכתיות מטעמו והן מהוות כ-20% מכלל המשלחות. מן ההתחלה התקיימו המסעות בעיקר לפולין, ומסוף שנת 2004 משרד חינוך אינו מאפשר קיום מסעות ליעדים אחרים. השאלה מדוע המסעות מתקיימים דווקא לפולין ולא ליעדים אחרים הועלתה פעמים רבות אך המשרד לא בחן מעולם אפשרות נסיעה ליעדים אחרים כמו גרמניה.

עוד מגלה הדו"ח כי מנהלת פולין, שתפקידה איסוף המידע על המשלחות וריכוזו, אינה אוספת נתונים בצורה מסודרת על התשלומים הנגבים מהורי התלמידים במשלחות העצמאיות והממלכתיות, לפיכך למשרד החינוך אין מידע מדויק על תשלומי ההורים.

ההוצאה הכספית הכוללת למסע בשנת 2009 הייתה כ-162 מליון שקלים, כ-9% ממנה מימן משרד החינוך מתקציבו. ההוצאה הממוצעת להורה עבור מימון המסע בשנת 2009 נעה בין 1480 ל-1780 דולרים אך מנתוני תקציב המשרד עולה כי במשך שנים תקצב המשרד את המסע בחסר, ולפיכך נדרשו מדי שנה תוספות תקציביות ניכרות שחלקן הגדול נפל על גב ההורים. המבקר מגלה כי התשלומים עבור המסע האמירו מאוד בשנים האחרונות והם אינם שווים לכל נפש.

מבקר המדינה דורש ממשרד החינוך לבדוק מהן הסיבות לאי-השתתפות תלמידים במסע ולדאוג ששיקולים כספיים לא ימנעו את השתתפותם בו.


ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "קרן המלגות לפולין הוגדלה לאחרונה ממיליון ¤ לכ- 5 מיליון ¤ במטרה להגדיל את מספר המשתתפים במסע, תוך מתן עדיפות לתלמידים ממדרג חברתי-כלכלי נמוך".
בנוסף לכך מציינים במשרד כי "מזה כשנתיים עורכת ראמ"ה (הרשות להערכה ולמדידה) מחקר מקיף, אשר נועד לבחון את כלל ההיבטים של המסע לפולין. משרד החינוך ייבחן את הסוגיה בהתאם למסקנות והמלצות המחקר. המחקר נמצא בשלביו הסופיים ועם סיומו יפרסם המשרד את תוצאותיו לציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully