וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: למען השלום - מוכנים לוותר על חלקי מולדת

16.5.2011 / 18:38

יממה לאחר ההפגנות האלימות במסגרת יום הנכבה, נשא רה"מ בנימין נתניהו נאום מדיני בכנסת. רה"מ התייחס לפשרות שישראל מוכנה לעשות והאשים את הפלסטינים: "מנהיגות שלא מוכנה לפשרות"

ערוץ הכנסת

(באדיבות ערוץ הכנסת)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (שני) נאום מדיני בפתח מושב הקיץ של הכנסת. בנאומו בישיבה לציון יום הרצל, התייחס ראש הממשלה נתניהו לפשרות שישראל מוכנה להציע לטובת הסכם עם הפלסטינים. לדבריו, "רוב העם מאוחד סביב עמדותיי בתהליך המדיני מול הפלסטינים. אזרחי ישראל מאוחדים הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב ויותר מהמפלגות שאמורות לייצג אותם. כאן בבית הזה יש הסכמה רחבה סביב עמדות בסיסיות".

נתניהו פירט את עקרונותיו ואמר כי "ראשית, יש הסכמה סביב דרישתי שהפלסטינים יכירו בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. שנית סביב עמדתי שההסכם בינינו חייב להביא לסוף הסכסוך ולקץ התביעות ממדינת ישראל. שלישית, שבעיית הפליטים תיפתר מחוץ לגבולות מדינת ישראל. רביעית, מדינה פלסטינית תוקם רק בהסדר שלום שלא יפגע בביטחון ישראל. אני מאמין שיש הסכמה רחבה עם העמדה שהמדינה חייבת להיות מפורזת עם אמצעי ביטחון חזקים בשטח כולל נוכחות צבאית חזקה לאורך נהר הירדן. חמישית, אנחנו מסכימים שיש לשמור על גושי ההתיישבות. גושי היישובים חייבים להישאר בתוך מדינת ישראל. ושישית, אני עומד על כך ורבים מכם עומדים על כך, שירושלים תישאר בירתה המאוחדת של מדינת ישראל. אלה העקרונות שמתווים את הדרך שלי ושלנו".

עוד אמר נתניהו כי "אני יודע שרוב עצום בעם מבין שאפשר לעשות שלום רק עם אלה שעושים שלום. מי שרוצה להשבית אותנו, איננו שותף לשלום ממשלה פלסטינית שחציה מורכב מאלה שמצהירים יום יום על כוונתם לחסל את מדינת ישראל איננה פרטנר לשלום ומי שאומר ששלום עושים עם אויב חייב תוספת קטנטנה: שלום עושים עם אויב, אבל עם אויב שהחליט לעשות שלום. זה הלקח העיקרי של המאה ה-20, ואני חושב גם של המאה ה-21. אני רוצה לעשות שלום עם מדינה פלסטינית שתסיים את הסכסוך. אני לא מוכן לקבל מדינה שתמשיך אותו אני מוכן לקבל מדינה פלסטינית לצד, ולא במקום מדינת ישראל".

לסיכום חזונו המדיני אמר נתניהו כי "אני יודע שישנם גם אלה שאינם מסכימים עם כמה מהדברים שאמרתי, אבל רוב העם כן מסכים איתם. שלום אמיתי זה מה שאנחנו רוצים להשיג, הפשרות הן כואבות כי מדובר בכל מקרה בחלקי מולדת שלנו. אנחנו נמצאים ברגע היסטורי זה, בו קוראים תיגר על עצם קיומנו ורובנו מסכימים עם העקרונות. זהו הרגע להתאחד לטובת המדינה ואני קורה לכם, לחברים הציוניים באופוזיציה: התעלו מעל שיקולים מפלגתיים, שימו בצד אינטרסים אישיים הצטרפו אלינו על בסיס זה, ביחד נציג חזית אחידה למען הביטחון, למען השלום ולמען המדינה".

האסון של הפלסטינים - היעדר מנהיגות של פשרה

נתניהו התייחס בנאומו לאירועי "יום הנכבה". לדבריו, "אנחנו רואים מה קרה לאורך גבולותיה של ישראל, אלפים התקבצו על הגדרות, הם עשו ניסיון לפלוש לתוך שטחינו, לפגוע בריבונותנו, אני חייב להגיד שמבחינתם של מחוללי המהומות, 63 השנים של עצמאות ישראל, לא שינו מבחינתם שום דבר. הם צעקו בעזה שהם רוצים לחזור ביפו, בסוריה צעקו שרוצים לחזור לגליל, ראש חמאס בעזה אמר אנחנו רוצים לראות סוף למפעל הציוני".

נתניהו הוסיף כי "הדבר המעניין הוא שקרה בבילעין, זה לא קרה רק שם, אבל זה היה מעניין, משום שבהפגנה שלשום בבילעין, יצע המפתח מן השק. בתהלוכה בבילעין, הלכה לה ילדה קטנה, והחזיקה בידיה מפתח גדול וסמלי. כל פלסטיני מבין באיזה מפתח מדובר כאן, זה לא היה המפתח לבתים שלהם בבילעין או בשכם או ברמאללה, זה היה המפתח לבתים שלנו, ביפו, בעכו, בחיפה, ברמלה. שורש הסכסוך היה ונשאר הסירוב להכיר במדינה היהודית ולא הקמתה של מדינה פלסטינית. זהו איננו סכסוך על 1967, זהו סכסוך על 1948, על עצם קיומה של מדינת ישראל. האירועים אתמול לא נערכו בחמישה ביוני, יום פתיחת ששת הימים, הם נערכו ב-15 במאי, יום כינונה של מדינת ישראל".

בעניין אירועי הנכבה סיכם ואמר נתניהו כי "הפלסטינים קוראים ליום הזה, 'יום האסון', אבל האסון האמיתי שפקד אותם, הוא שלא קמה להם מנהיגות שהייתה מוכנה לקבל פשרה עם העם היהודי. ומאז ועד היום הזה, לא קמה להם הנהגה שמכירה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. אסור לנו לטמון את הראש בחול, ועלינו להסתכל, להפסיק להלקות את עצמנו, לקרוא לילד בשמו, הסיבה שאין שלום, הוא שהפלסטינים מסרבים להכיר במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. אני מרגיש שמול המציאות הזאת, באזור בכלל, וסביב גבולותינו בפרט, הולכת ומתחוורת הבנה אצל רוב העם".

"להישאר נאמנים לעקרונות הליכוד"

בישיבת סיעת הליכוד שנערכה מוקדם יותר היום, אמר נתניהו לחברי הכנסת של המפלגה כי הנאום בכנסת לא הולך לשקף במאת האחוזים את מה שייאמר בנאום שיישא בשבוע הבא בפני חברי הקונגרס האמריקאי. מרבית השרים וחברי הכנסת שהתבטאו בישיבת הסיעה, דיברו על הצורך להגיב למציאות. בין היתר דיברו המשנה לראש הממשלה סילבן שלום ושר התחבורה ישראל כץ. את העמדה הנגדית הביע השר מיכאל איתן.

"צריך להישאר נאמנים לעקרונות הליכוד", אמר שלום. "כדאי מאוד להציג את הצעדים שישראל עשתה לטובת הפלסטינים מאוסלו, חברון, הסכם Y, קמפ דיוויד, טאבה וההתנתקות, שבדיעבד התברר שהיו צעדים שגויים. ולעומת זאת הפלסטינים לא עשו צעד אחד. צריך להראות את הפער הזה בינינו לבין הפלסטינים".

השר כץ התייחס להכרזתו לפני מספר ימים על הצורך לספח את ההתנחלויות אם תהיה הכרה חד-צדדית על מדינה פלסטינית. לדבריו, "צריך להתייחס ברצינות לשינויים שיכולים לקרות כאן. ייתכן מצב שתהליך שיתחיל בספטמבר יביא ליצירה של מדינה פלסטינית, וזה יחייב את מדינת ישראל לקבל הכרעות ביטחוניות, מדיניות והתיישבותיות שלא נוכל להתעלם מהן, גם אם דחקנו אותן עד עכשיו. אני לא רואה בזה פעילות יזומה אלא כורח המציאות מול מצב חדש שייווצר".

ואילו השר איתן הביע התנגדות לרעיון סיפוח ההתנחלויות. לדבריו, "הצלחת שליחותו של ראש הממשלה תיבחן לא רק על פי עוצמת מחיאות הכפיים ובמחוות התמיכה שיקבל בנאומיו הפומביים בהופעותיו בארה"ב, אלא גם במידת יכולתו לרתום את הממשל האמריקאי למאבק משותף נגד ההחלטה המסוכנת לישראל בעצרת הכללית של האו"ם בספטמבר הקרוב".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully