וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת שבה למושב הקיץ עם סדקים בקואליציה

16.5.2011 / 6:03

מושב הקיץ של הכנסת ה-18 ייפתח הבוקר עם שורה של הצעות חוק שצפויות לגרום מתיחות בין סיעות הקואליציה. בקדימה מבטיחים למרר את חייו רה"מ, אך האם יספיקו לעשות זאת עד פגרת החורף?

השבוע הראשון של מושב הקיץ של הכנסת שייפתח הבוקר (שני) יעמוד אולי בסימן המתיחות השרויה בין סיעות הקואליציה, שצפויה להעמיק עוד יותר במהלכו.

כבר היום או מחר, ש"ס ויהדות התורה יביאו להצבעה לקריאה ראשונה את חוק הדיור בפריפריה. לפי החוק, המדינה תעניק סיוע של 800 שקלים לחודש - במשך 20 שנה - לרוכשי דירה ראשונה באזור עדיפות א'. ההערכה היא כי בניגוד לעמדת הקואליציה, בה חברות שתי הסיעות, הצעת החוק תאושר בשל תמיכת חברי האופוזיציה.

גורמים פוליטיים מעריכים כי ה"שאלטר" ליציבות הקואליציה נמצא בעיקר בידיה של ישראל ביתנו. אם ירצו, חברי הסיעה יוכלו לנסות לקדם בכנסת חוקי דת ומדינה, שיעוררו את חמתם של חברי הסיעות החרדיות: חוקי ברית הזוגיות, וחוקי הגיור והגיור הצבאי.

הסיעות החרדיות, מצדן, לא יוותרו על הנושאים החשובים להן ביותר, מה שעלול להביא למשבר קואליציוני חריף. עם סיומה של מחצית הקדנציה, מתחילות הסיעות להרגיש את הבחירות נושפות בעורפן. הדבר עשוי להשפיע על אופן קבלת ההחלטות בנושאים השנויים במחלוקת שיעלו במליאה.

מעבר לחוק הדיור של החרדים, ולחוקי הדת והמדינה של ישראל ביתנו, אחד המבחנים הגדולים ליציבות הקואליציה במושב הקיץ יהיה יכולתה לבלום הצעות חוק פרטיות. עד כה הייתה לקואליציה הצלחה מזהירה בנושא זה, אך כעת המבחן יהיה קשה יותר. ככל הנראה, לא יתקיימו בחירות בסוף המושב הנוכחי של הכנסת, אך הוא עשוי להיות מלווה במשברים קואליציוניים, שיהפכו את המושב שאחריו לכנס האחרון של הכנסת ה-18.

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, התייחס בשיחה עם וואלה! חדשות להיערכות הסיעות לפתיחת הכנס. "אמשיך לפעול בשיטה בה פעלתי עד היום, לפתרון בעיות בדיאלוג בין כל מרכיבי הקואליציה", אמר. לדבריו, הוא מקווה ליישם את השיטה גם בכנס הנוכחי. אלקין הביע תקווה כי "המרכיבים של הקואליציה יגלו אחריות וימשיכו לפתור בעיות בהידברות - ולא בכוחנות. אחרת, התוצאה יכולה להיות הרסנית ולסכן את ממשלת הימין".

האופוזיציה, מצדה, משחיזה סכינים כדי להקשות עוד יותר על נתניהו

לא אחת נמתחה ביקורת על קדימה, שאינה מצליחה להוות אופוזיציה אפקטיבית דיה לממשלה. לדברי יו"ר הסיעה, דליה איציק, מצב זה עתיד להשתנות. "נציק לראש הממשלה במהלך הכנס, נחפש אותו ונוציא את פעילי המפלגה לרחובות", היא מבטיחה. "יש המון יוזמות שמגיעות מהציבור. אנשים מרגישים שקורה משהו לא טוב".

גם איציק מעריכה שכנס הקיץ לא יהיה בהכרח המושב האחרון של הכנסת ה-18, אך היא צופה כי זהו קדימון לסיום הקדנציה. "ספטמבר השחור בפתח, שלא לדבר על מה שקורה עכשיו באזור", היא אומרת. "ראש הממשלה הוא לא אדם רע - הוא פשוט אדם חלש. צריך להודות ביושר: ביבי לא אשם במצב המדיני הבעייתי, אבל הוא אשם במראה פניה של ישראל. איפה התחכום שלו? הכל כל כך תקוע", היא מאשימה? "איך הוא נתן פרס כזה לפלסטינים - שהפך אותם לרודפי שלום בעיני העולם?".

איציק גם נזכרת בימיה כיו"ר הכנסת: "אם יש לראש הממשלה תוכנית לגבי חיינו, הוא הולך להציג אותה בפני האמריקאים? תבוא לכנסת, לממשלה, לציבור. איפה השרים? איך לא אומרים לו – 'אנחנו רוצים לשמוע מה התוכנית'? בתקופתי, הכנסת הייתה חזקה".

הנושא המדיני כנראה לא יפיל את הממשלה, אך יהווה חלק נכבד מההווי הפוליטי במשכן במהלך הכנס הנוכחי. הפעילות בנושא תתחיל כבר היום: בבוקר צפוי ח"כ דני דנון (ליכוד) לכנס את "המחנה האידאולוגי" בליכוד, לדיון היערכות לקראת נסיעתו הצפויה של ראש הממשלה לארצות הברית. אחר הצהריים, אמור נתניהו לשאת נאום מדיני במסגרת ישיבה חגיגית לפתיחת הכנס ולרגל "יום הרצל". ייתכן שבדבריו ירמוז ראש הממשלה לרוח הדברים שיביא לקונגרס האמריקאי בתחילת השבוע הבא.

לאחר שובו של ראש הממשלה מארצות הברית, יתפנו חברי הכנסת לעסוק בנושאים מדיניים נוספים: המשט המתוכנן לעזה בחודש הקרוב, וההכרזה הצפויה באו"ם על הקמת מדינה פלסטינית בחודש ספטמבר.

טרם פתיחת המושב כבר הספיקו להיערם על שולחן מזכירות הכנסת כמה הצעות חוק של זאב אלקין, דני דנון ומירי רגב, לסיפוח כזה או אחר של חלקים מיהודה ושומרון. ההערכה היא כי עיקר ההתעסקות סביב ההצעות יידחה לכנס החורף, אלא שכבר במושב הנוכחי צפויות פעולות חימום לקידומן. בנוסף, בעוד ימים ספורים צפויים "חברי שדולת ארץ ישראל" בכנסת לבקר בקבר יוסף, במלאת 30 יום למותו של בן יוסף לבנת. הביקור שם צפוי לגרור תגובות מצד שמאל של המפה הפוליטית.

עד פגרת החורף: מדינה פלסטינית ופריימריז בעבודה

עניין נוסף שיעמוד בעין הזרקורים של הכנס יהיה המשך קידום חקיקה ימנית. בין היתר, תושלם ככל הנראה חקיקת "חוק החרם". החוק, המכונה גם "חוק רוואבי", קובע כי חברה ישראלית שתשתתף בחרם נגד גורם ישראלי תהיה צפויה לסנקציות שונות, בהן איסור על השתתפות במכרזים ממשלתיים, ותשלום קנס על גרימת נזק למי שייזום קמפיין לחרם נגד גורם ישראלי.

בהמשך להבטחתו של ראש הממשלה בנושא פתרון לנושא הדיור, הכנסת תצטרך להכריע לגבי התוכנית להקמת ועדות מהירות (וד"לים), שיחליפו, כהוראת שעה, את ועדות התכנון והבנייה, כדי לבנות כ- 70 אלף יחידות דיור בשנה.

עם זאת, קיים מרווח זמן של פחות משלושה חודשים לכל הפעילויות הרבות המתוכננות לכנס הקיץ: כבר ב-7 באוקטובר ייצאו חברי הכנסת לפגרה, שתימשך עד ל-30 באוקטובר. במהלך תקופה זו ייערכו הפריימריז לראשות מפלגת העבודה. ההיערכות לכך בעבודה התחילה כבר בפגרה שהסתיימה אמש. במהלך הכנס הקרוב - בעוד כשלושה שבועות - יסתיים מפקד החברים, ואז ייכנס המרוץ לראשות המפלגה להילוך גבוה יותר. כנראה שהעיסוק בנושא יגזול מזמנם של לפחות שמונה חברי כנסת, הנלחמים על עתיד מפלגתם. אלה צפויים לנסות לבלוט בכנסת בהתבטאויותיהם במליאה ובוועדות, ובמקביל יהיו עסוקים בגיוס מתפקדים ובגיבוש מחנותיהם לקראת ספטמבר.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully