וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מודה: לא היה מודיעין על הכוונה לפרוץ הגדר

15.5.2011 / 17:58

בצה"ל כבר חוקרים את התקרית החמורה בגבול ישראל-סוריה, במהלכה חדרו מאות סורים אל שטח ישראל. נתניהו: "אנו נחושים להגן על גבולותינו"

יח"צ - חד פעמי

צילום: רויטרס,עריכה: יאיר דניאל, יותם בן-דוד. קריינות: אביב אברמוביץ'

שעות ספורות לאחר תקריות הירי בגבול הסורי בצהריים (ראשון), מודים בצה"ל כי לא היו ברשותם הערכות מודיעיניות על כוונות המפגינים לפרוץ את הגבול באזור מג'דל שאמס במטרה לחדור אל שטח ישראל. בפיקוד צפון עדיין מתחקרים את התקרית הקשה בגבול סמוך לגבעת הצעקות, אולם כבר בשלב הזה משבחים בצבא את פעולתו של מפקד חטיבת הגולן, אל"מ אשכול שוקרון. זאת בשל החלטתו לירות באופן סקלטיבי אל עבר רגלי המפגינים, אך לא לבצע ירי על מנת לעצור את ההמון.

בתום חזרתו של המסתנן הסורי האחרון אל שטחי מדינתו סופרים בצה"ל הרוג סורי אחד ועוד 40 פצועים מצד המסתננים, ועוד 13 פצועים קל לכוחות צה"ל, בהם המח"ט שוקרון וקצין בדרגת סא"ל. עם זאת על פי דיווחים שונים, ביניהם של רשת אל ערבייה, מגיע מספר ההרוגים הסורים לעשרה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב לאירועי האלימות שהתרחשו בגבול הצפון. "הנחיתי את צה"ל לפעול באיפוק, אבל לבלום פריצה לתוך גבולותינו ולפעול לכך שהרגיעה והשקט יחזרו במהרה. אנו נחושים להגן על גבולותינו ועל ריבונותנו. חשוב לציין, שהאירועים הללו מתקיימים ביום שמציין את כינונה של ישראל וכפי שמצהירים מנהיגי ההפגנות האלו, המאבק שלהם אינו על קווי 67' אלא ערעור על עצם קיומה של ישראל אותו הם מכנים 'אסון שיש לתקנו'".

האירועים באזור גבעת הצעקות החלו סמוך לשעה 13:00, כאשר מבין אלפי הפלסטינים והסורים המתכנסים במקום מדי שנה לרגל יום הנכבה, החלו מאות לרוץ אל עבר גדר הגבול ולרמוס אותה. בצה"ל הגדירו את השעטה אל עבר הגדר כ"צעד ספונטני", כאשר קרוב למאה מפגינים הצליחו לחצות את הגבול ולהגיע אל מג'דל שאמס, שם הם התקבלו על ידי התושבים הדרוזים.

כוח צה"ל קטן שהיה במקום במסגרת ההיערכות ליום הנכבה ניסה למנוע מהמפגינים להגיע אל הגדר, ואף ירה לעברם רימוני גז והלם, אולם תנועת המפגינים אל תוך ישראל לא נבלמה. במהלך הריצה אל עבר הגבול עם ישראל ניסו גם כ-30 שוטרים סורים שאבטחו את העצרת לעצור את הצעירים, אולם גם הם לא יכלו להמון. בשלב זה קיבל כאמור אל"מ שוקרון החלטה לבצע ירי לרגלי המפגינים ופצע קרוב ל-40 מהם.

כוחות צה"ל מול חדירת עשרות סורים אל שטח ישראל, מאי 2011. יובל בן אבו, ג'יליס
בצה"ל משבחים את אל"מ שוקרון בשל החלטתו לירות באופן סקלטיבי אל עבר רגלי המפגינים, אך לא לבצע ירי על מנת לעצור את ההמון/ג'יליס, יובל בן אבו

הכוונה אירנית

על אף ההגדרה של צה"ל את האירוע כ"ספונטני", בישראל מכוונים אצבע מאשימה כלפי השלטון הסורי, בו הם רואים כמי שעומד מאחורי ההפגנה וצעדי המחאה. כמו כן מזהים בישראל הכוונה אירנית. לסורים, כך אומרים בצה"ל, אינטרס ברור להסית את תשומת הלב הבינלאומית מהמחאה הפנימית נגד שלטון אסד אל עבר הגבול עם ישראל והסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בצה"ל מודים כי לא היו ערוכים כראוי וכי לא היה בידיהם מידע ספציפי על כוונה לפרוץ את הגבול דווקא בגבעת הצעקות, וכי מרבית הכוחות היו ערוכים דווקא באיזור מעבר קוניטרה. גם בפיקוד צפון מודעים היטב לעובדה כי חדירתם של עשרות סוריים לשטח ישראל הינו אירוע חמור וקשה. אך בצבא מתנחמים בכך שעל אף נתוני הפתיחה הקשים, הצליחו הכוחות למנוע מספר הרוגים גבוה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully