וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

38 שנות שקט בגבול סוריה הופרו: "להגיב בתקיפות"

אמיר שילה

15.5.2011 / 16:21

תא"ל במיל' צבי גנדלמן, שפיקד על הגולן, לא זוכר אירוע כמו שהתרחש היום: "לסורים היה תמיד אינטרס לשמור על השקט. בגלל המצב הפנימי הם משחררים עכשיו לחץ, אבל הם לא רוצים התלקחות"

44 שנים עובר קו הגבול בין ישראל לסוריה בנתיב "הקו הסגול", קו הפסקת האש שסיימה את מלחמת ששת הימים. 38 שנים - מאז מלחמת יום הכיפורים - שרר בגבול הזה שקט מתוח, כמעט ללא תקריות. עד היום (ראשון), עם הסתערותם של כ-200 אזרחים סורים אל תוך שטח ישראל באזור הכפר הדרוזי מג'דל שמס, ומותם של ארבעה מהם מאש כוחות צה"ל.

"משירות של 25 שנים ברמת הגולן, אני יכול להעיד שבמשך עשרות שנים הגבול עם סוריה היה גבול שקט, כי לצד הסורי היה אינטרס לשמור על שקט", אמר היום בשיחה עם וואלה! חדשות תא"ל (מיל') צבי גנדלמן, שכיהן בין היתר כמפקד אוגדת רמת הגולן עד לשנת 2001. "לא זכורים לי אירועים כאלו בעבר. היו הפרות מצומצמות ברמה מקומית, אך לא בסדר גודל הזה".

אז מה השתנה כעת? גנדלמן סבור כי התערערות היציבות הפנימית בסוריה בחודשים האחרונים שינתה את סדרי העדיפויות של השלטונות בדמשק. "אני יכול להעריך שהאירוע הבוקר זוכה לברכת השלטון הסורי, בין אם בעידוד פעיל ובין אם בהסכמה שבשתיקה - אותו שלטון שידע לשמור על שקט באזור הזה לאורך שנים", הוא אומר. "זו הדרך הקלה עבורם להתמודד עם ההתקוממות העממית והתערערות שלטונו של אסד - להסיט את תשומת הלב באמצעות 'חימום' הגבול עם ישראל".

התפרעויות במג'דל שמס, מאי 2011. פאנט
"היו הפרות מצומצמות ברמה מקומית, אך לא בסדר גודל הזה"/פאנט

עם זאת, מוסיף גנדלמן, עדיין מדובר להערכתו באירוע נקודתי ומקומי שלא צפוי להימשך, שכן במבט קדימה, "עדיין אין בצד הסורי עניין, בעת הזאת, לחמם את הגבול עד כדי התלקחות. הם רק רוצים שהאוכלוסיה תשחרר לחץ".

ואיך צריכה ישראל להתמודד עם פרובוקציות כאלו? "בדיוק כפי שצה"ל התמודד הבוקר", הוא אומר בפסקנות. "אסור שיהיה איזשהו פתח להבנה שאפשר לחצות את הגבול הבינלאומי בין המדינות, שלא בהסכמת ישראל. לכן התגובה צריכה להיות החלטית ותקיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully