וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היערכות שיא במערכת הביטחון לקראת יום הנכבה

15.5.2011 / 6:13

צה"ל והמשטרה נערכים בהיקף שיא לקראת אירועי יום הנכבה שיצוינו היום ברחבי הארץ ובשטחים, ועוקבים גם אחרי הפגנות התמיכה הצפויות בלבנון. סגר כללי הוטל על ערי הגדה עד מחר בחצות

במערכת הביטחון נערכים בהיקפי שיא חסרי תקדים לקראת אירועי יום הנכבה שיתקיימו היום (ראשון) ברחבי הגדה המערבית ובמזרח ירושלים. סגר כללי הוטל על השטחים, ויוסר רק הלילה בחצות, בכפוף להערכת מצב שתתקיים במשרד הביטחון ובמטכ"ל.

תשומת הלב העיקרית מופנית לעבר מזרח ירושלים, שם צפויים להמשך העימותים בין התושבים לבין כוחות הביטחון, על רקע מותו של הנער הפלסטיני מילאד עיאש, שנהרג שלשום במהלך ההפגנות.

במקביל, נערכים כוחות צה"ל גם מחוץ לערים הפלסטיניות ובמוקדי החיכוך המוכרים בין הפלסטינים למתנחלים. אירועי מחאה מרכזיים מתוכננים באזור כיכר מנארה ברמאללה וסמוך למחסום קלנדיה, במקביל לתהלוכות בשכם, בטול כרם, בקלקיליה ובחברון. בשעה 11:00 צפויים להיפסק הלימודים בבתי הספר הפלסטיניים, וב-12:00 תישמע צפירה בערי יהודה ושומרון, שתיתן את האות ליציאה לצעדות המחאה.

עיקר החשש בצה"ל הוא מעימותים אלימים בין החיילים למפגינים. בצבא החמירו את נהלי הפתיחה באש, והמפקדים קראו לכוחות לגלות איפוק מרבי ולהשתמש באש חיה רק במקרים חריגים. בצה"ל מודעים היטב לעובדה כי גם מנגנוני הרשות הפלסטינית יבקשו למנוע הפרות סדר נרחבות ואלימות, אך לשני הצדדים ברור כי מספר גדול של נפגעים - או אף הרוג אחד בלבד - יסלימו את המתיחות.

המשטרה "תאפשר מחאה, אך לא הפרות חוק"

במערכת הביטחון רואים באירועי הנכבה מעין הקדמה לקראת ההכרזה הצפויה על הקמת מדינה פלסטינית בחודש ספטמבר. ההערכה היא כי האירועים וההפגנות שילוו את ההכרזה יהיו סוערים בהרבה מאלה של יום הנכבה, ואף יגובו בתמיכה בינלאומית.

עם זאת, ההערכה הגורפת בצה"ל היא שהאירועים היום יסתיימו ללא תקריות חריגות, ולא יובילו לעימותים נרחבים שיגלשו גם לימים הבאים. במקביל, בפיקוד המרכז ובמנהל האזרחי קיימו בימים האחרונים קשר הדוק עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, הנערכים אף הם למנוע הפרות סדר עם צה"ל והמתנחלים. בפיקוד הצפון אין היערכות מיוחדת לקראת יום הנכבה, אך מפקדיו עוקבים מרחוק אחר המתרחש בלבנון, שם צפויות הפגנות תמיכה בפלסטינים במארון א-ראס. גם בפיקוד הדרום בוחנים קריאות מצד פעילים מצרים, המעודדים תהלוכות מחאה באזור רפיח ומעבר ארז.

גם במשטרה נערכים בהיקף מתוגבר לקראת מחר. המפכ"ל, רב ניצב יוחנן דנינו, קיים במהלך השבת הערכות מצב במטה הארצי ובמטה מחוז ירושלים עם קצינים בכירים במשטרה ובמשמר הגבול. דנינו הדגיש בישיבות כי המשטרה תאפשר פעולות מחאה תוך איפוק וריסון, אך מנגד לא תיתן יד להפרות סדר וחוק. עוד נמסר מהמשטרה כי ההיערכות במזרח ירושלים וביישובי עוטף עזה תימשך בכוחות מתוגברים, וכך גם ההיערכות בשאר מחוזות המשטרה בימים הקרובים, כדי לתת מענה לכל תרחיש אפשרי.


לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

(עדכון ראשון: 23:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully