וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופאים זועקים: מצב הפתולוגיה עגום במיוחד

אריאל נוי

8.5.2011 / 18:30

בכנס חירום בביה"ח שיבא הוצגו נתונים לפיהם מספר הפתולוגים בישראל נמוך במיוחד, והם המבצעים מספר כפול של בדיקות בהשוואה לעמיתיהם בעולם. על מאבק הרופאים: "יימשך חודשים"

בכנס חירום שנערך היום (ראשון) בבית החולים שיבא בתל השומר, הוצגו נתונים קשים אודות המצוקה במקצוע הפתולוגיה והעומס ההולך וגובר על הרופאים העוסקים בו. ד"ר יהודית זנדבנק, מנהלת המכון לפתולוגיה במרכז הרפואי אסף הרופא ויו"ר איגוד הפתולוגים, הסבירה כי "הפתולוגיה מהווה כיום בסיס לרפואה המודרנית – וללא הרופא הפתולוג, העומד מאחורי הקלעים – לא יוכל הרופא המקצועי לעבוד".

לדבריה, "מספר הרופאים הפתולוגים בישראל עומד על 1.96 רופאים מומחים ל-100 אלף תושבים, לעומת 4.43 רופאים ל-100 אלף תושבים בארצות הברית. כמו כן, פתולוגים בישראל מבצעים מספר כפול של בדיקות בהשוואה לעמיתיהם בעולם".

הפתולוגיה הינה התמחות רפואית העוסקת באבחון תהליכים ומחלות בהתבסס על שינויים מבניים, כימיים, אימונולוגיים ומולקולאריים של תאים ורקמות וכן בחקר גופות ומקרי מוות. ללא עבודת הפתולוגים לא תהיינה אבחנות של גידולים סרטניים ולא יתאפשר לקבוע ולהעניק טיפולים לחולים עם גידולים סרטניים.

הפתולוגיה מוגדרת הן על ידי האוצר והן על ידי ההסתדרות הרפואית כמקצוע במצוקה, ובהסתדרות הרפואית דורשים הכפלת התוספת למקצוע זה כמו גם למקצועות אחרים בתחום הרפואה, לעומת התוספת המוצעת על ידי האוצר. בסך הכל, עובדים כיום במדינת ישראל 119 רופאים מומחים בפתולוגיה, כאשר 60% מהם בני 50 ומעלה. על פי התחזית, ירד בתוך חמש שנים מספר הפתולוגים המומחים ב-10%, ומגמת הירידה תמשיך ותחריף עוד יותר בחמש השנים הבאות.

"הפתולוגיה - בסיס לרפואה מודרנית"

"התקינה בתחום הפתולוגיה, שהוגדרה עוד בשנת 1976, שוב אינה רלוונטית כיום – משום שהיא מבוססת על כמות מיטות בבית חולים בעוד 75% מהבדיקות הפתולוגיות אינן מתקבלות מבתי חולים, אלא ממכונים ומרפאות חיצוניות", הסביר ד"ר יצחק (צאקי) זיו נר, ממלא מקום יו"ר ההסתדרות הרפואית ויו"ר איגוד רופאי המדינה. לדבריו, "על פי מחקר שנערך בהזמנת ההסתדרות הרפואית, על מנת להבטיח שירות וטיפול איכותי לחולים בארץ, נדרשת הגדלה מידית של 153% במספר הפתולוגים".

"הפתולוגים מהווים מודל לאוכלוסיית רופאים, המוותרים למעשה על כל סיכוי לתעסוקה פרטית לטובת עבודה בבית חולים בלבד", סיפר זיו נר. "ההסתדרות הרפואית דורשת להגדיר מודל תגמול ייחודי לרופאים כאלה, לרבות תקינה ייעודית שתכלול הבטחת מקום עבודה למומחים. בנוסף, מבקשת ההסתדרות במשא ומתן עם האוצר חבילת הטבות שתבטיח את איכות חיי הרופא, ומנגנון לתמרוץ השתלמויות, שימנע את המצב הנוכחי בו סופג הרופא פגיעה מידית בשכרו בעת שהוא יוצא להשתלמות או לחופשה".

"האוצר מתבצר בעמדתו"

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, התייחס במהלך הכנס להמשך מאבק הרופאים באשר לשכרם ותנאי העסקתם, ואמר כי "מאבק הרופאים העלה למודעות הציבורית את חשיבות המקצועות השונים ברפואה ובהם עבודת הפתולוגים, המתבצעת מאחורי הקלעים".

"מאבק הרופאים יימשך עוד שבועות רבים ואף חודשים", הבהיר אידלמן. "האוצר מתבצר בעמדתו. הם לא מאמינים שמצבה של הרפואה הציבורית כה גרוע, שרופאים עוזבים את הארץ, עוברים מהרפואה הציבורית לרפואה פרטית ואף עוזבים את המקצוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully