וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיהום הדלק במטוסים: התקלה התגלתה כבר לפני שבועיים

איילה חננאל

5.5.2011 / 17:14

חומר שומני שהתגלה בתחנות התדלוק, הוא שגרם ככל הנראה לזיהום בדלק והביא בסופו של דבר להשבתת נתב"ג. מנהל נתב"ג: "אין חשש לחבלה מכוונת". עוד דווח כי התקלה נחשפה לפני כשבועיים

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: אמיר קוטיגרו)

בדיקה ראשונית בתחנות תדלוק המטוסים ברחבי הארץ חשפה חומר שומני שהיה בהן וככל הנראה גרם לזיהום בדלק – כך דווח אחר הצהריים (חמישי) בגלי צה"ל. לפי הדיווח, התקלה התגלתה ככל הנראה כבר לפני שבועיים, אבל רק היום הגיעה לרמה שאינה מאפשרת שימוש במשאבות. עוד נמסר, כי לא נבחנת אפשרות של פגיעה מכוונת בפיות-התדלוק. מוקדם יותר היום דווח כי רשות שדות התעופה הודיעה על הפסקה מוחלטת ומידית של כל ההמראות היוצאות מנמל התעופה בן גוריון של מטוסים שתודלקו בנמל, זאת בעקבות זיהום שהתגלה במערכות תדלוק המטוסים.

"הבעיה התגלתה ב-33 מטוסים. בסך הכל 29 מטוסים עוכבו וארבעה מטוסים נוספים תדלקו בלרנקה ובעמאן והמריאו ליעדן", אמר מנהל נתב"ג שמואל קנדל בתדרוך לעיתונאים. לדבריו, "אין חשש לחבלה מכוונת למרות השערות ראשוניות והמשך התהליך הוא שליחת המסננים לבדיקה בגרמניה. רק במהלך הלילה יגיעו תוצאות הבדיקות, מה שאומר שהמטוסים שתודלקו בדלק המזוהם יקורקעו לפחות עד שעות הבוקר - רק אז אולי יוכלו להמריא".

עיכוב טיסות בנתב"ג בעקבות זיהום בדלק, אפריל 2011. אורי לנץ
התורים בנתב"ג בעקבות העיכובים בטיסות היום/אורי לנץ

קנדל הוסיף ואמר כי "הדלק עמד בכל התקנים הבינלאומיים והבעיה התגלתה במסננים המעבירים את הדלק למטוסים ועל כן הוחלט על הפסקת הטיסות". לדבריו, "חברת נכסי תעופה המזרימה את הדלק לצנרת של נמל התעופה, היא שהודיעה לרשות שדות התעופה כי נמצא זיהום בדלק. הסיבה שבגינה התעורר החשש היא סתימה שהתגלתה במתקנים המסננים ומעבירים את הדלק מהצנרת למכלי המטוס. זו היתה הסיבה לכך שחברת נכסי תעופה שלחה את המסננים לבדיקה והגיעה למסקנה שמצד אחד הדלק תקין ומצד שני יש חשש לזיהום".

בתוך כך, שר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו להקים באופן מידי ועדת בדיקה לנושא התקלה בהזרמת הדלק הסילוני בנתב"ג. בראש הוועדה יעמוד מנהל מינהל הדלק במשרד התשתיות הלאומיות, חן בר יוסף.

ברשות הסבירו כי חברת "נכסי תעופה" האמונה על אספקת הדלק למטוסים הממריאים מנמל התעופה בן גוריון גילתה כי הדלק שסיפקה מזוהם. נכון לעכשיו, מעוכבות שלוש טיסות של חברת אל-על לאירופה, וכל 26 הטיסות של חברת ארקיע ליעדים בישראל ובחו"ל. חברות תעופה זרות שפועלות בקו לישראל, קיבלו הוראה לתדלק בדרכן ארצה. עוד נמסר, כי "לאור עובדה זו הורה מנהל נמל התעופה בן גוריון על הפסקת תדלוק המטוסים בנמל ובשדות התעופה הפנים ארציים". בשעה זו הנושא נבחן על ידי חברת "נכסי תעופה" ועל ידי הגורמים המקצועיים בשדה התעופה.

עיכוב טיסות בנתב"ג בעקבות זיהום בדלק, אפריל 2011. אורי לנץ
מיואשים אך לא מאבדים את מצב הרוח. נוסעים בנתב"ג/אורי לנץ

"יש עומס כבד בטרמינל כי כל הנוסעים הורדו מהטיסות. מאוד הומה פה עכשיו אבל הנוסעים יחסית שקטים ואין פאניקה", סיפרה נוי הלפרן, שהיתה כבר על טיסה לוונקובר שבקנדה. הלפרן סיפרה כי לאחר שהנוסעים הועלו למטוס, התברר כי חלה תקלה. "ישבתי שעתיים במטוס ולא יצאנו לדרך כשהצוות כל הזמן אמר שלא ברור מה קורה. פתאום הטייס הודיע בכרוז שיש אזהרה שבגללה מתעכבים ובסוף אמרו לנו שיש בעיה בדלק של כל המטוסים ושיש חשש שזה נעשה במכוון. אנשי הצוות סיפרו כי צריך לדגום הדלק שבכל המטוסים ושהדבר יכול לקחת עוד הרבה זמן". הלפרן מספרת שפספסה את טיסת ההמשך עליה אמורה היתה לעלות.

ברשות הסבירו עוד כי בכדי לעקוף את התקלה, מטוסים של חברות תעופה זרות מבצעים נחיתות ביניים בנמלי תעופה של מדינות שכנות, דוגמת קפריסין ויוון וכי עדיין לא ידוע היקף הפגיעה בתנועה האווירית מישראל ואליה. בחודש פברואר שותקה התעבורה האווירית לישראל, בגלל חצץ שהתגלה במסלול נחיתה בנתב"ג. מטוס נוסעים של חברת התעופה סייפרוס, שהגיע מלרנקה, לא קיבל אישור נחיתה ממגדל הפיקוח ונאלץ לבצע שוב ושוב הקפות בשמי האזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully