וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכבאים שנספו בכרמל לא יוכרו על ידי "יד לבנים"

5.5.2011 / 9:24

"זו בושה, אנחנו נעמוד בצד בזמן שייקראו את השמות ולא שמות הילדים שלנו", כך אמר מרדכי סמנדייב, אביו של אורי שנספה בשריפה בכרמל. יד לבנים: כך מורה החוק. ישי: אפעל לשינוי החוק

שלושת הכבאים שנספו בשריפה בכרמל – אורי סמנדייב, דני חייט והנער המתנדב אלעד ריבן לא יוכרו על ידי ארגון יד לבנים כ"חללי מערכות ישראל" ולכן שמם לא יוקרא בטקס יום הזיכרון ולא יונצח באף אנדרטה – כך נחשף הבוקר (חמישי) בעיתון "מעריב". אלי בן שם, יו"ר ארגון יד לבנים הארצי הסביר כי הדבר נובע מ"חוק בתי קברות הצבאיים" בו לא נכללים מכבי האש ולכן חייט, ריבן וסמנדייב לא יוכרו על ידי הארגון ככאלו. עם זאת, חשוב לציין כי משפחות שלושת הנספים זכאיות לתגמולים.

"כל משפחות הכבאים מרגישות מאוכזבות, כי אנחנו מקבלים את המסר שלא רוצים להכיר בבנים שלנו כחללי מערכות ישראל", אמר אביו של אורי סמנדייב, מרדכי, בשיחה עם וואלה! חדשות, "ארבעה ימים לפני יום הזיכרון ואנחנו לא קיבלנו טלפון מאף גורם, אנחנו נעמוד בצד שייקראו בשמות הנופלים ולא בשמות הילדים שלנו. אין לי מילים, זו בושה וחרפה".

אלי בן שם, יו"ר ארגון יד לבנים מסר כי כאב שכול, לבו עם משפחות הנספים. "אני מבין את כאבם אבל קיים 'חוק בתי קברות צבאיים' שאומר שמי שלא נקבר בחלקה צבאית לא יוכר על ידי ארגון יד לבנים כחלל מערכות ישראל. לפני כחצי שנה קיבלה המועצה הציבורית להנצחה החלטה לפיה כל מי שנקבר עד היום בחלקה צבאית, לרבות מהשב"כ, מהמוסד ומצה"ל ושירות בתי הסוהר הוכרו לצורך הנצחה. עם זאת, מהיום ואילך משרד הביטחון פועל על פי החוק ולא מאפשר למי שלא נקבר בחלקה צבאית להיות מוכר על ידי הארגון. הכבאים לא נקברו בחלקה צבאית ומכאן שאין בסמכותנו לקבוע כי הם חללי מערכות ישראל".

השר ישי: "אטימות ביורוקרטית"

שר הפנים אלי ישי התייחס להחלטה ואמר כי "שלושת הכבאים הם לוחמי אש שמסרו נפשם למען עם ישראל וכל אטימות ביורוקרטית אל לה למנוע הכרתם כחללי מערכות ישראל". לדבריו, "העם מרכין ראש בפני משפחות סמנדייב, חייט וריבן וראוי ששמם ייזכר בחרדת קודש באירועי זיכרון. העברתי מכתב דחוף בנשוא לשר הביטחון אהוד ברק ועם תחילת המושב בכנסת אפעל לשינוי חוק בתי הקברות הצבאיים, כך שחללי הכבאים יוכרו כחללי מערכות ישראל".

במשרד הביטחון אישרו כי המשפחות זכאיות לטיפול "רגשי ורווחתי" כפי שמוענק ליתר משפחות חללי מערכות ישראל. "כידוע, הכבאים, נהג האוטובוס והנער המתנדב נקברו בבתי קברות אזרחיים ובקבורה אזרחית. חוק בתי קברות צבאיים המגדיר מי זכאי לקבורה והנצחה, אינו חל על הכבאים, נהג האוטובוס והנער המתנדב . משרד הביטחון כואב את כאבן של המשפחות וימשיך לתמוך בהם ולסייע להם להתמודד עם האובדן", נמסר מהמשרד.

* בהכנת הידיעה השתתפו פנחס וולף, יהושע בריינר ועידן אבני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully