וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדלשטיין: "האנטישמיות היום - כמו ערב השואה"

2.5.2011 / 0:02

ערב יום השואה ושר ההסברה יולי אדלשטיין מודאג ממצב האנטישמיות בעולם. "השנאה היא אותה שנאה, רק שאת המילה 'יהודי' החליפה המילה 'ישראל", אמר אדלשטיין

"אסור לתת לעולם להרכין ראש לזכר השואה ולעבור לסדר היום על התבטאויות מודרניות שמאוד מזכירות את התבטאויות המנהיגים ערב השואה", כך אמר אמש (ראשון) שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, בראיון לוואלה! חדשות לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

בשנתיים האחרונות, משרד ההסברה פועל למיגור האנטישמיות בעולם. לדברי אדלשטיין, לא מסובך להילחם נגד האנטישמיות הקלאסית, המבטאת שנאה לעם היהודי שכן בחלק גדול מהמדינות המפותחות הדבר נאסר בחוק. השר טוען, כי הבעיה החמורה יותר היא המלחמה באנטישמיות החדשה, זאת שעושה לדבריו דמוניזציה למדינת ישראל. "לא כל התבטאות נגד ישראל נכנסת להגדרה של אנטישמיות", מסייג אדלשטיין, "יש ביקורת לגיטימית. כשאומרים שצה"ל הפעיל כוח לא מידתי, אני לא מסכים עם הקביעה אך זו ביקורת לגיטימית, אבל כשאומרים שחיילי צה"ל יורים בתינוקות בכוונה, זו דמוניזציה של ישראל".

לטענתו, השנאה היא אותה שנאה כמו זו המתבטאת באנטישמיות הקלאסית, רק שאת המילה "יהודי" החליפה המילה "ישראלי". אדלשטיין מוסיף כי "היום כבר לא 'פוליטיקלי קורקט' לומר 'ישראלים שותים דם של נוצרים', אבל לומר 'ישראלים גונבים איברים של פלסטינים', נתפס כלגיטימי".

זירת המאבק - האינטרנט

אנטישמיות קלאסית או חדשה, מה שאדלשטיין בטוח בו, הוא שיש סיבה טובה לדאגה: ב-20 השנים האחרונות, מדד האנטישמיות רק עולה, עד שהוא הגיע לשיא לאחר מבצע עופרת יצוקה בשנת 2009. לדברי אדלשטיין, "יש לא מעט מקרי אלימות ומנהיגי מפלגות, אם כי לא גדולות, שעושים 'סיבוב' על הנושא".

בניסיון להקטין את גילויי האנטישמיות, משרד ההסברה פועל במספר מישורים. אחד מהחשובים שבהם הוא בזירת האינטרנט. אדלשטיין עומד בראש כוח משימה בנושא "אנטישמיות באינטרנט", שההקים במסגרת חברותו בוועדת ההיגוי של "הקואליציה הבין פרלמנטרית למאבק באנטישמיות (ICCA)".

כוח המשימה התחיל לפעול בשבועות האחרונים, וחברים בו מומחי אינטרנט, משפטנים וחברי כנסת, כדי לפעול לעצירת ההסתה נגד ישראל ברשת. "הכוח" קבע פגישות למהלך הקיץ עם בכירים בחברות האינטרנט הגדולות דוגמת גוגל ופייסבוק, במטרה לשכנעם לשים את הגבול במקום הנכון, לדעתו של אדלשטיין.

"האינטרנט הביא דברים נהדרים לעולם, אבל הוא גם כלי מאוד נוח להפצת שנאה ודעות חשוכות", קובע שר ההסברה, "בעלי החברות יודעים שקו דק עובר בין חופש ביטוי לחופש הסתה והם מוכנים לפעול כאן. צריך לפעול בצורה חכמה כי איננו רוצים לפגוע באינטרנט. נחשוב יחד איך מצד אחד האינטרנט יישאר מקום נהדר וחופשי ומצד שני שיהיה מנגנון שלא ייתן במה לגורמים שבינם לבין דמוקרטיה אין דבר".

"מאמין למי שאומר שהוא רוצה להשמיד אותי"

בשבועות הקרובים אמורה הממשלה לאשר את הקמת ועדת השרים לתיאום פעילות ישראל במאבק באנטישמיות, שבראשה יעמוד אדלשטיין. בינתיים, התחיל לפעול פורום ממשלתי שמוביל את הפעילויות נגד האנטישמיות. הפורום, CFCA, מופעל על ידי משרדי ממשלה שונים, והוא אף הקים אתר אינטרנט שמתעדכן בכל האירועים והמאמרים האנטישמים, ומנגד הוא סוקר את הפעילויות הנעשות במסגרת המאבק באנטישמיות.

כך, ניתן למצוא בכותרת הראשית המתחלפת של האתר סקירה של אירועים שהתרחשו לאחרונה בעולם: אלמונים פרצו לבית ספר תיכון בארצות הברית וריססו כתובות נאצה נגד שחורים ויהודים, בית קברות יהודי חולל בטורקיה ושמונה מצבות נותצו, ועלון אנטישמי שעליו מתנוסס צלב קרס בתוך מגן דוד נמצא באתר אינטרנט של מפלגת שמאל בחבל רואר בגרמניה.

מישור פעולה נוסף הוא תחום החקיקה, בתקווה שכמה שיותר מדינות מתוקנות יאסרו בחוק כל ביטוי לאנטישמיות או גזענות. במשרדו של אדלשטיין שוקדים על הכנת קוד ל"חקיקה אידאלית", שתכלול את ביטויי האנטישמיות שהם מצפים מהמדינות בעולם. את אותו קוד השר ינסה לשווק למדינות השונות.

צוותו של אדלשטיין מוטרד מכך שמנהיגי העולם מכירים בזיכרון השואה, אך מנהלים קשרים עם מנהיגי מדינות שקוראים להשמדת ישראל. "אחת המשימות שלנו זה לא לתת לעולם לעשות מידור כזה: בשעה 16:00 נקיים טקס, נקום לדקת התייחדות, נניח זר ונישא נאום נגד המעשים של הנאצים, ובשעה 17:00 כולם מתכנסים עם אחמדינג'ד, כדי לדבר על דברים אחרים לגמרי", מסביר אדלשטיין. "אנחנו מנסים שלנושא השואה יהיו לקחים להיום. אחרי השואה אני מאמין למי שאומר שרוצה להשמיד אותי גם אם הוא נקרא ליצן".

אדלשטיין חושב שאין לשלול את האפשרות כי תקרה שואה נוספת: "אני מקווה שלא, אך איני רוצה להירדם בשמירה", אמר על כך השר, "אסור לתת לעולם להרכין ראש לזכר השואה ולעבור לסדר היום על התבטאויות מודרניות שמאוד מזכירות את התבטאויות המנהיגים ערב השואה".

(עדכון ראשון: 20:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully