וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בגין חימש את ארגנטינה - כדי לנקום בבריטניה"

ספר חדש המתפרסם בארגטינה טוען כי ראש הממשלה מנחם בגין העביר תחמושת ואספקה למדינה במהלך מלחמת פוקלנד - כדי לנקום בבריטים על הוצאתו להורג של חברו, דב גרונר, בתקופת המנדט

ספר חדש טוען כי ישראל סיפקה בחשאי תחמושת לארגנטינה במהלך מלחמת פוקלנד. כך מדווח ה"טלגרף" הבריטי. מחבר הספר, העיתונאי הארגנטיני הרנן דוברי, טוען כי ראש הממשלה מנחם בגין, עשה זאת מתוך תחושת תיעוב כלפי בריטניה - ורצון לנקום בה על מותו של חברו לשורות האצ"ל, דב גרונר, שהוצא להורג בתקופת המנדט.

ארגנטינה פלשה ב-2 באפריל 1982 לאיי פוקלנד שבאוקיינוס האטלנטי. לאחר שלא הסכימה לסגת מהאיים, הכריזה עליה בריטניה מלחמה, שבסופה כבשה מחדש את האיים, בהם היא מחזיקה עד היום. בספר, "מבצע ישראל: חימושה של ארגנטינה במהלך הדיקטטורה (1976/1983), נטען כי ישראל סיפקה לארגנטינה טילי אוויר-אוויר, מערכות מכ"ם והתרעה, מיכלי דלק למטוסי קרב ומסיכות גז, שהועברו אליה במהלך המלחמה דרך פרו.

הבריטים היו מודעים למשלוחי הנשק

בזמן המלחמה, יצר חיל האוויר הארגנטיני קשר עם חברת "ישראקס", יצרנית אמצעי לחימה. נציגי החברה נפגשו עם ראש הממשלה בגין, שלטענת מחבר הספר, שאל אותם: "האם הנשק ישמש כדי להרוג את האנגלים? קדימה!". עוד אמר בגין, כך נטען, כי "דב, שם למעלה, יהיה מרוצה", אך דרש כי העברת הנשק תתבצע בחשאיות, ואמר: "כמובן שהדבר צריך להתבצע בצורה מושלמת".

בספר נטען כי ישראל נאלצה להעביר את הנשק דרך פרו, כדי שהסיוע שהעניקה לארגנטינה לא יתגלה על ידי הבריטים. נשיא פרו דאז, פרננדו בלאונדה טרי, אישר לישראל להעביר את הנשק דרך מדינתו. עם זאת, נטען בספר כי הבריטים היו מודעים בהחלט להעברת התחמושת מישראל, וכי השגריר הבריטי בתל אביב התעמת עם בגין בנושא, והציג בפניו צילום של מטוס שבבטנו משלוח נשק. גורמים ב"ישראקס" אף סיפרו כי כשרצו לבדוק אם הנשק נחת בארגנטינה, הם נהגו לשאול: "אולי פשוט נשאל את הבריטים".

מכלי הדלק למטוסים שסיפקה ישראל, נטען, היו חשובים במיוחד לארגנטינה, שכן הם הגדילו את טווח הטיסה של מטוסיה, ואפשרו להם להגיע אל איי פוקלנד ולטוס חזרה לארגנטינה מבלי לעצור לחניית ביניים. במקביל, נאלצו הכוחות הבריטים לסגת מזרחה, כדי להימנע מטווח ההפצצה של חיל האוויר הארגנטיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully