וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדאפי הסכים ל"מפת דרכים" לסיום מלחמת האזרחים

שליט לוב הסכים לחדול מהתקפותיו - כך לפי המתווך, נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה, שאמר כי "נושא חילופי השלטון עלה". מחר ייפגש זומה עם המורדים - שהבהירו שוב: "קדאפי חייב ללכת"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

קץ ללחימה? שליט לוב, מועמר קדאפי, קיבל את הצעת מנהיגי מדינות אפריקה להפסקת אש מול כוחות המורדים הנאבקים להפילו. כך הודיע הלילה (שני) ג'ייקוב זומה, נשיא דרום-אפריקה, שהוביל את המגעים לכינונה של "מפת הדרכים" לסיום האלימות. הוא ציין כי בשיחה עם קדאפי עלתה האפשרות כי הוא יוותר על השלטון.

זומה, יחד עם כמה מנהיגים אפריקאים נוספים, נועדו במשך שעות עם שליט לוב במתחם הצבאי "באב אל-עזיזייה" בפרברי טריפולי. בסיום הפגישה, מסר זומה הודעה קצרה, לפיה הושגה הסכמה עקרונית מצדו של קדאפי לחדול מהירי לעבר המורדים. רק מאוחר יותר גילה כי גם עלתה האפשרות כי קדאפי יוותר על כסאו, אך לא הרחיב בנושא. מחר תצא משלחת המנהיגים ובראשה זומה לבנגזי, שם ייפגשו עם נציגי המורדים ויעבירו להם את ההצעה שגיבשו. לדברי זומה, הפגישה עם המורדים במעוזם המשמעותי האחרון נועדה "כדי לדבר, וכדי להציג פתרון מדיני לבעיה בלוב".

המורדים הודיעו הבוקר בתגובה כי יעיינו בהצעה, אולם הבהירו שוב כי שום הסכם לסיום מלחמת האזרחים לא יתקבל על ידם אם לא יכלול את סיום שלטונו של קדאפי. "העם הלובי הבהיר בצורה מאוד ברורה שקדאפי חייב ללכת", אמר דובר המורדים, מוסטפה גריאני. "נשקול את ההצעה כשיהיו בידינו יותר פרטים, ואז נגיב".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

נאט"ו: "חיילי קדאפי משתמשים באזרחים כמגן אנושי"

בינתיים, ברקע המגעים, הפצצות מטוסי נאט"ו נמשכות. 11 טנקים של צבא לוב הושמדו באזור אג'דבייה, וככל הנראה נבלמה בינתיים התקדמותם של הכוחות הנאמנים לקדאפי מלהגיע לעיר, ולכבוש בקרבתה יעדים משמעותיים. אם ינחלו שם ניצחון משמעותי, הדבר עלול להביא לכדי הכרעה של ממש בקרב על בנגזי הסמוכה, שם מתבצרים המורדים. 14 טנקים נוספים הושמדו באזור מיסרתה.

שר ההגנה הבריטי, ליאם פוקס, אמר כי בעוד שמתקפות המערב על כוחותיו של שליט לוב עלו יפה עד כה, הרי ש"אין להיות שאננים". לדבריו, "מערכת השלטון של קדאפי אינה דואגת אלא להישרדותה שלה" ואינה בוחלת באמצעים, ולכן הזהיר השר כי המערכה הצבאית עוד רחוקה מסיומה.

גם גנרל שארל בושאר, המפקד האזורי בנאט"ו על מבצע "שחר האודיסאה", שותף להערכה כי המתקפות מן האוויר יימשכו עוד זמן רב. בשיחה עם כתבים בבריסל, אמר בושאר כי "המצב באג'דבייה, ובייחוד במיסרתה, הוא נואש עבור התושבים שמופגזים בצורה קשה על ידי קדאפי". לדבריו, ביממה האחרונה השמידו כוחות נאט"ו "חלק משמעותי" נוסף מכליו המשוריינים של צבא לוב, "אך יש צורך במתקפות עוצמתיות נוספות כדי להגן על האזרחים".

לדברי הגנרל, יש בידי נאט"ו עדויות לפיהן חיילי הצבא הלובי משתמשים באזרחים כמגן אנושי, כדי להרתיע את מטוסי נאט"ו מלירות לעברם, וכי הם מסליקים תחמושת במסגדים. "פעולות כאלה מפרות את החוק הבינלאומי, ולא נסבול זאת", ציין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully