וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העתירה לבג"ץ נדחתה: הצל"שים יוענקו כמתוכנן

5.4.2011 / 18:02

בג"ץ דחה את עתירת משפחות צוערי השב"ס לביטול הענקת הצל"שים לשוטרים שנספו באסון הכרמל. "העתירה לא תשיב את יקיריכם לחיים", אמרה השופטת ביניש, שהמליצה למשפחות למשוך את העתירה

יח"צ - חד פעמי

(צילום: קובי נתן, עריכה: יאיר דניאל)

בג"ץ דחה הערב (שלישי) את העתירה שהגישו קרובי הסוהרים שנספו באסון הכרמל, נגד הכוונה להעניק את עיטור המופת לתת-ניצב ליאור בוקר, תת-ניצב אהובה תומר וסגן-ניצב יצחק מלינה, השוטרים שנספו אף הם בשריפה. "לבנו עם העותרים הזועקים מכאב בשל האסון הכבד שפקד אותם, כמו גם עם המשיבים", כתבו נשיאת בית המשפט העליון דוריש ביניש והשופטים עדנה ארבל ועוזי פוגלמן.

בג"ץ החליט לא לנקוט עמדה בשאלה אם ראוי שהמפכ"ל דודי כהן יתעכב בהענקת עיטורי המופת לשוטרים עד סיום חקירת מבקר המדינה בנושא, אלא רק בשאלת חוקיות הענקת האותות, וקבעו שאין להתערב בה. "למפכ"ל יש סמכות מקצועית וערכית - והוא שיחליט על הענקת". עם זאת, פנו השופטים לבני משפחות הצוערים הנספים והביעו תקווה כי "יימצא מענה לשאלות המציקות שנותרו תלויות באוויר".

קודם להחלטה, ביקשה הנשיאה דורית ביניש, ממשפחות חללי צוערי השב"ס למשוך את עתירתם. הצדדים יצאו להפסקה - ובסיומה החליטו לדחות את הבקשה. עו"ד שקיב עלי המייצג את העותרים אף אמר כי הענקת הצל"שים "תפער פצע בלב המשפחות".

במהלך הדיון אמרה השופטת עדנה ארבל לעותרים: "אתם מזיקים ומענים את עצמכם. הדיון הזה לא קל לנו. אנו כואבים את הכאב של המשפחות". ארבל הציעה למשפחות לקחת פסק זמן: "דברו ביניכם, נצלו את האנרגיות שלכם כדי לכאוב ביחד". היא הביעה הזדהות עם העותרים, אך אמרה כי העתירה "לא תביא לשום דבר. את פסק הדין הזה - אנו לא רוצים לכתוב. אני חושבת שזה יקל על כולכם אם תחליטו לעשות את הוויתור האדיר הזה. אם הטקס יהיה מחר לכם זה לא משנה כלום".

ביניש פנתה אף היא אל בני משפחות הנספים, ואמרה להם כי היא מבינה את רצונם "להבין על מי מוטלת האחריות". עם זאת, היא הוסיפה: יש לי רושם שאתם מכוונים דרככם למקום לא מתאים". לדבריה, "בהחלט יכול להיות שטעו גם אלה שנספו באסון. הרי איש לא חושב שהיה פה זדון. היו פה שלושה אנשים שרצו לאש, ולא הסתובבו והסתלקו. אנו מדברים על הדבר הכי יקר לכל היושבים פה. הדרך היא לא במלחמות האלה".

האוטובוס שהתהפך עם צוערי קורס קצינים של השב"ס שנלכדו היום בשריפת הענק בכרמל, דצמבר 2010. שלומי גבאי
"לא כל יום שוטר קופץ אל האש". נשיאת העליון ביניש/שלומי גבאי

גם לדברי ביניש, אי-הענקת העיטורים לא תסייע לבני משפחות הצוערים, ו"הדבר לא יביא מענה לכאבם". היא העריכה כי "שום החלטה לא תהיה טובה", והציעה למשפחות להמשיך במקביל לנהל את המאבקים "לחקר האמת", אמרה. "זה מגיע לכם, אך אתם במסלול הלא נכון. אם מי שנפל שם לא יקבל אות, זה לא יחזיר את יקיריכם לחיים", הוסיפה.

בתגובה להצעת השופטים למשוך את העתירה, אמר עו"ד שקיב עלי המייצג את קרובי השב"ס כי "המשפחות ישבו וחשבו איך ירגישו מחר ברגע שיתקבלו העיטורים. הם הגיעו למסקנה שהרגשתם תהיה רעה מאוד והם לא מסכימים לחזור בהם מן העתירה". עו"ד עלי פנה למשפחות קציני המשטרה, ואמר להן: "מה זה משנה לכם? זה רק טקס. זה מה שישנה את התמונה? הוקרה וכבוד כבר קיבלתם וזה הולך לפעור פצע בלב ליבם של המשפחות. ציפיתי שמשפחות הקצינים יאמרו - 'את ההוקרה והמעמד כבר קיבלנו'".

נאוה בוקר, אלמנתו של ליאור בוקר, אמרה כי היא "מברכת על המלצת השופטים, ללא ספק הם אמרו את דעתם. גם החקירה וגם העדויות מראות שליאור בוקר היה גיבור, הוא היה הגיבור הפרטי שלי, והפך לגיבור לאומי ולכן הצל"ש שיוענק לו הוא ראוי מעל לכל ספק".

דני רוזן, בן זוגה של תת-ניצב אהובה תומר שנספתה באסון, הגדיר את העתירה כהזויה. "אני לא מאמין שהדברים יכולים להיכתב בצורה בוטה, מטעה ושחצנית כל כך", אמר. "כל העתירה מלאה ניסיונות להטיל דופי בשלושת הקצינים, למרות שמדברים באופן כללי על כשלי המשטרה והמערכת. ברור לכל כי מה שחורה לעותרים הוא שהכבאים קיבלו צל"ש, ושגם אנו בדרך לצל"ש, ואילו הם נשארו בלי כלום".

"תהיה עננה כבדה מעל טקס הענקת הצל"שים"

"באנו לבקש סעד מבית המשפט העליון, אבל לא מצאתי סעד כזה", כך אמר דוד דיין, אביו של יוחאי שמעון דיין שנספה בשריפה, לאחר דחיית העתירה. "איש לא בחן את הרגשתן של 37 משפחות שאיבדו את היקר להן, ןרק התעניינו בכאב של הילדות של קציני המשטרה, שעלול להיגרם להן עוגמת נפש מכך שהאבות שלהן לא יקבלו מחר צל"ש. בסך הכל ביקשנו לדחות את מתן העיטורים עד לסיום חקירת מבקר המדינה".

לדברי דיין, המשפחות הגישו את העתירה "מתוך ידיעה כי ועדת המשטרה לאותות לא מצאה לנכון לחלק את הצל"שים ולא היו ראיות להענקתם. גם מבקר המדינה ביקש לדחות את הענקת האותות, וגם הנשיא ביקש. זאת החלטה תמוהה". עוד הוסיף דיין, כי לו היה במקומם של בני משפחות הקצינים, היה מסרב לקבל את האות. "תהיה עננה כבדה ואפורה מאוד על הטקס. מה יקרה אם יתברר שבגלל קציני המשטרה אנחנו מתאבלים? יקחו להם את הצל"שים? איך הם יחיו אז עם ההרגשה הזאת?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully