וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחמי עופרת יצוקה: "לא צריך התנצלות מגולדסטון"

3.4.2011 / 14:20

לוחמים ששירתו ברצועת עזה במהלך מבצע עופרת יצוקה, הגיבו בביטול למאמר החרטה שפרסם השופט ריצ'ארד גולדסטון. "אנחנו יודעים למה נלחמנו וכמה אנחנו מוסריים"

יח"צ - חד פעמי

(עריכה: יאיר דניאל)

"לא חיכינו להתנצלות או לחרטה מגולדסטון, אנחנו ידענו למה אנחנו נלחמים וכמה אנחנו מוסריים. אנחנו לא צריכים אישור של אף אחד", כך אמרו הבוקר (ראשון) חיילים ומפקדים ששירתו במהלך מבצע עופרת יצוקה, בתגובה למאמר החרטה שכתב השופט ריצ'ארד גולדסטון ב"וושינגטון פוסט", מחבר הדו"ח החריף נגד התנהלות צה"ל ברצועת עזה במהלך המבצע. שמותיהם המלאים של חלק מהחיילים נאסרו לפרסום על ידי הצנזורה, כחלק מהשלכות אותו מבצע.

כוחות צה"ל במהלך מבצע "עופרת יצוקה". דובר צה"ל
"אנחנו, שהיינו בתוך הרצועה יודעים מה היה שם, ואני יכול לומר בוודאות שלא היה שם הרג של חפים מפשע"/דובר צה"ל

"באופן אישי אני לא סולח לו", אומר סגן (במיל') ברי, שהיה מפקד בפלס"ר גולני במהלך המבצע ונפצע במהלך היתקלות באזור ג'בליה, "אנחנו, שהיינו בתוך הרצועה יודעים מה היה שם, ואני יכול לומר בוודאות שלא היה שם הרג של חפים מפשע. הייתה שם התחשבות באוכלוסייה הפלסטינית עד לפרט האחרון". ברי סיפר כי "כשקראתי את הדו"ח של גולדסטון בפעם הראשונה התעצבנתי מאוד. זו הייתה הפעם הראשונה ששאלתי את עצמי, 'למה אתה צריך את זה?', אם אתה נלחם למען המדינה ורואה שככה רואים אותך בעולם, כפושע. זה שובר אותך מנטלית. אבל במחשבה שנייה אתה יודע טוב מאוד למה נלחמת ומה קרה שם. למרות ההתנצלות, אני לא חושב שיש חייל שצוהל משמחה ואומר 'הראנו לעולם', אבל זה בוודאי מעודד את החיילים להמשיך ולהגן על המדינה".

סמ"ר (במיל') ישראל, הביע פקפוק באמינות החרטה של גולדסטון. "זה חשוב מאוד שאמר את הדברים, אבל אני לא יודע עד כמה מדובר בחזרה בתשובה בלב שלם. אינני יודע מה הלחצים שהופעלו עליו ואם אמר זאת על מנת להתחנף למישהו או שמדובר בחרטה אמיתית". ישראל, לוחם גולני שלחם בצפון הרצועה במהלך המבצע, סיפר כי הדו"ח שחיבר גולדסטון השפיע עליו אישית והוא נחקר בעקבות פרסומו. "לפני כשנה וחצי, כשכבר הייתי בתחילת האזרחות שלי ורגע פני חתונה, התקשרה אליי פתאום קצינת מצ"ח וזימנה אותי לחקירה. היא סיפרה לי שערבי אחד התלונן נגדי. זה היה פלסטיני שהסתובב אתנו ארבעה ימים אחרי שעצרנו אותו ולא ידענו אם הוא חשוד או לא. הוא אכל לפנינו, שתה לפנינו, טיפלנו בו מעל ומעבר. אבל הוא טען שנתנו לו לישון בשירותים ושכל פעם שעברנו לידו דרכנו עליו".

ריצ'ארד גולדסטון, יו"ר ועדת האו"ם לחקירת מבצע עופרת יצוקה. AP
"אי אפשר לקרוא לנו פושעי מלחמה ואחרי שנתיים לחזור בך". ריצ'ארד גולדסטון/AP

ישראל סיפר כי "אחרי חקירה בקניון באר שבע לא שמעתי ממצ"ח יותר, אבל לצערי היו לא מעט שניסו לתפוס טרמפ על הדו"ח וחשבו שהצבא שלנו הוא לא מוסרי ושיאמינו להם לכל סיפור. היו לנו המון דילמות ברצועה, כמו למשל האם אחרי שנגמר לנו האוכל מותר לאכול ממכולת שמצאנו. עד לפרטים הקטנים התלבטנו, אבל מבחינה מוסרית היה ברור לכל שאפילו סיכה אנחנו לא לוקחים מהבתים שם. כשהדו"ח של גולדסטון יצא לא נפגעתי כי ידוע שהאו"ם ובאירופה מחפשים תירוצים לשנוא אותנו. אני שמח שהוא חזר בו, אבל לא הייתי צריך אותו כדי שיגיד שפעלנו בצורה מוסרית".

גם אחד מטייסי חיל האוויר שנטל חלק בתקיפות בתחילת המבצע ובמהלכו, דחה את הבעת החרטה של גולדסטון. "אי אפשר לקרוא לנו פושעי מלחמה ואחרי שנתיים לחזור בך", אמר. "היו עשרות פעמים שבהם ביטלנו תקיפות מכיוון שפתאום זיהינו רכב אזרחי או קבוצת ילדים באזור, אפילו לא קרוב למי שרצינו לפגוע. כשאתה שומע שהטילים נופלים בדרום ושאנשים חיים במקלטים כשהחמאס יורה מתוך בתי ספר אתה יודע בדיוק נגד מי אתה נלחם. אף אחד מאתנו לא צריך חותמת כשרות של איזה גולדשטיין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully