וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תהפוכות בעולם הערבי: מה היה לנו השבוע

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

1.4.2011 / 10:30

בסוריה המחאה לא נרגעת, אך בבחריין היא די דעכה. בלוב ממשיכות ערים להחליף ידיים, ובתימן המשטר בפרפורי גסיסה. ומצרים? שם בונים דמוקרטיה. עוד שבוע חלף, והמזרח התיכון כמרקחה

סוריה: לאן עכשיו?

מהומות נגד שלטונו של בשאר אסד בעיר דרעא, דרום סוריה, 25 במרץ 2011. רויטרס
על הבסיס הזה עמד פעם פסלו של אסד האב. דרעא, השבוע/רויטרס

גם השבוע נמשכו הפגנות המחאה נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד, שכבר גבו את חייהם של עשרות בני אדם שנורו על ידי כוחות הביטחון הסורים. אל מוקד המתיחות המרכזי - העיר דרעא שבדרום המדינה והכפרים בסביבתה - נוספה השבוע גם עיר הנמל לאטקייה שבצפון המדינה, שם סערו הרוחות במשך כמה ימים ונרשמו לפחות 16 הרוגים.

הנשיא בשאר אסד התייחס השבוע לראשונה לאירועים במדינה, ובנאום בפרלמנט האשים את "אויביה של סוריה" בגרימת מהומות. בניסיון לפייס את המפגינים, קיבל אסד את התפטרותה של הממשלה, ממש כפי שעשה לפניו - ללא הצלחה יתרה - נשיא מצרים חוסני מובארק. הוא גם הבטיח "רפורמות כלכליות" ערטילאיות ואפילו הקים ועדה שתבחן את אפשרות ביטול חוקי החירום במדינה, וועדה נוספת לבירור נסיבות מותם של המפגינים בדרעא.

אבל עד כה, לא נראה שמהלכיו של אסד מספקים את המפגינים, שממשיכים במחאה, ואת מדינות המערב - שדרשו ממנו לנקוט במעשים במקום דיבורים. אז מה הלאה? לעת עתה, מצליחים כוחות הביטחון הסוריים למנוע את הדבר ממנו חושש אסד יותר מכל - גלישת ההפגנות לערים הגדולות: דמשק, חלב וחומס. אם יגיעו לשם, סוריה עשויה להשתנות ללא היכר.

לוב: הנדנדה נמשכת

כוחות מורדים סמוך לעיר אג'דבייה, מזרח לוב, 31 במרץ 2011. רויטרס
חיילי מורדים סמוך לעיר אג'דבייה במזרח לוב/רויטרס

מועמר קדאפי עדיין לא הרים ידיים: שבועיים אחרי תחילת מתקפת כוחות הקואליציה הבינלאמוית, הצליחו בימים האחרונים הכוחות הנאמנים לשליט להתאושש מהמפלות האחרונות במזרח המדינה, להדוף את המתקפה נגדם בעיר סירת, עיר הולדתו של קדאפי, ולצאת מחדש למתקפה, בה כבשו שוב את הערים ראס לנוף וברגה - שהחליפו ידיים בפעם הרביעית מתחילת מלחמת האזרחים. במערב המדינה, נמשך מרחץ הדמים בעיר מיסרתה, אותה מפגיזים כוחותיו של קדאפי יום אחרי יום.

בעולם, בינתיים, מתמהמהים בתגובה ל"קאמבק" השני של קדאפי. מבצע "שחר האודיסאה" ממשיך להתנהל בעצלתיים, והפיקוד עליו עבר מארה"ב לנאט"ו, שם מבטיחים לבדוק את הטענות הלוביות לגבי אזרחים רבים שנהרגו בהפצצות הקואליציה. בארה"ב "שוקלים ברצינות" להתחיל לספק תחמושת למורדים, אבל עדיין לא עושים כלום בנדון. במקביל, ממשיכים גורמים שונים בועלם להפריח לאוויר הצעות שונות לסיום המשבר באמצעות יציאת קדאפי לגלות. בין היתר, הציעה לו אוגנדה מקלט מדיני - אבל הוא חוזר ומבהיר כי יישאר בלוב "עד הסוף".

תימן: רגע האמת קרב

הפגנה נגד שלטונות תימן מחוץ לאוניברסיטת צנעא, 30 במרץ 2011. רויטרס
המחאה נמשכת מחוץ לאוניברסיטת צנעא, השבוע/רויטרס

יותר מחודשיים אחרי תחילתן, הפגנות המחאה נגד הנשיא, עלי עבדאללה סאלח, אינן פוסקות. עשרות אלפים עדיין יוצאים לרחובות מדי יום כדי לדרוש ממנו לפרוש אחרי 33 שנים, והאופוזיציה מאשימה אותו בהידרדרות החמורה שחלה במצב הביטחוני במדינה (150 בני אדם נהרגו השבוע בפיצוץ במפעל תחמושת, בנוסף לעשרות הרוגים מאש כוחות הביטחון), וקוראת לו להעביר את השלטון "לידי ידיים דמוקרטיות ואזרחיות".

סאלח, שכבר הבטיח רפורמה דמוקרטית אך התעקש לפרוש רק בתום כהונתו ב-2013, מרגיש בימים אלו את הטבעת מתהדקת סביב צווארו, והשבוע כבר הציע כי תוקם ממשלה זמנית בהנהגת האופוזיציה עד לפרישתו, לאחר בחירות שייערכו בסוף 2011. האופוזיציה טרם השיבה, אולם לנוכח המשך המהומות ועריקת קצינים ופקידים בכירים לאופוזיציה, נראה כי כך או אחרת, שלטונו של סאלח נמצא בימיו האחרונים.

בחריין: המחאה דוכאה?

נגמ"ש שומר על הסדר בכניסה למנמה, בירת בחריין, 25 במרץ 2011. רויטרס
נגמ"ש צבאי שומר על הסדר בפאתי מנמה, בירת בחריין/רויטרס

שבועיים אחרי שרבבות המפגינים השיעים פונו באלימות, בפעם השלישית, ממאהל המחאה שהקימו ב"כיכר הפנינה", כשבמדינה שורר שלטון צבאי בעקבות הכרזת "מצב חירום" וכניסת כוחות צבא מערב הסעודית, נראה כי ההפגנות נגד שלטון המיעוט הסוני דעכו. 11 חברי פרלמנט נוספים מטעם מפלגת האופוזיציה הגדולה "אל-וופאק", הצטרפו לשבעה מחבריהם והתפטרו במחאה על האלימות שהפגינו השלטונות נגד המפגינים. מדיווחים מהימים האחרונים עולה כי במהלך הפגנות המחאה בנסיכות נהרגו לפחות 20 בני אדם, ונעצרו מאות.

האירועים במדינה ממשיכים להוות מוקד לעימות בין מדינות המפרץ הסוניות לאירן השיעית, שמעודדת את המפגינים. שר החוץ הבחרייני אף האשים השבוע את "ארגון הטרור חיזבאללה" בכך שאימן שיעים מבחריין בלבנון, כדי להכשירם לבצע הפיכה.

מצרים: מתכוננים לבחירות

סטודנטים באוניברסיטת חילוואן, מצרים, מכינים ציור קיר לכבוד המהפכה, 30 במרץ 2011. Manoocher Deghati, AP
סטודנטים באוניברסיטת אל-חילוואן במצרים מכינים ציור קיר המתעד את אירועי המהפכה/AP, Manoocher Deghati

לאחר שהתיקונים בחוקה אושרו במשאל עם דמוקרטי ברוב גדול על ידי הציבור, נערכת המערכת הפוליטית במדינה לבחירות שצפויות להיערך בתוך כחצי שנה. האישים המרכזיים שהכריזו עד כה על מועמדותם לתפקיד הנשיא הם מזכ"ל הליגה הערבית, עמרו מוסא, ויו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לשעבר, ד"ר מוחמד אל-בראדעי. במקביל מבהירה מצרים כי גם מדיניות החוץ שלה הולכת ומשתנה: שר החוץ הטרי של מצרים, נביל אל-ערבי, אמר השבוע כי ארצו רוצה לפתוח "דף חדש" ביחסים עם אירן, יריבתו משכבר הימים של משטר מובארק, ועורר דאגה רבה בישראל. בינתיים זוכות הממשלה החדשה והמועצה הצבאית העליונה לתמיכת הציבור - והשלטון נראה יציב מאי פעם.

ועוד מהנעשה במזה"ת

הלווייתו של סעד חיירי, שנהרג בהפגנה מאש כוחות הביטחון, עמאן בירת ירדן, 27 במרץ 2011. רויטרס
הלווייתו של סעד חיירי, שנהרג בהפגנה בעמאן/רויטרס

ירדן: הרוחות במדינה נרגעו אחרי שביום שישי שעבר נרשם הרוג ראשון בהפגנות נגד השלטון הנמשכות בעמאן מדי יום שישי כבר למעלה מחודשיים. האם תירשם התחממות מחודשת? נגלה בהמשך היום.

ערב הסעודית: גם כאן מונעים גלי מעצרים את התגברות המחאה. בינתיים ממשיכים השלטונות בצעדי "דמוקרטיזציה", והשבוע הכריזו על קיום בחירות מוניציפליות בחודש הבא. נשים, אגב, לא יורשו להצביע.

כוויית: הממשלה התפטרה השבוע, כדי למנוע חקירה פרלמנטרית של שלושה שרים שהואשמו בשחיתות.

איחוד האמירויות וקטאר: מטוסי קרב שלהן הצטרפו השבוע לכוחות הקואליציה הבינלאומית האוכפים את הסדר האווירי בשמי לוב.

עומן: הפועלים בעיר הנמל סוהאר מנסים להמשיך במחאה שניצתה בתחילת החודש, אך השלטונות מגיבים בגלי מעצרים.

טוניסיה: עדיין ממתינים לבחירות שהוכרזו בעקבות המהפכה בינואר, ובינתיים מהווה מדינה זו בסיס ליציאת זרם של אלפי מהגרים לא חוקיים שמגיעים מדי יום לאי האיטלקי למפדוזה.

עירק: אל-קאעדה חוזרים להקיז דם - לפחות 58 בני אדם נהרגו ביום רביעי במתקפת טרור משולבת על בניין הממשל המחוזי בעיר תיכרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully