וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ הלובי מוסא קוסא התפטר ונחת באנגליה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

30.3.2011 / 2:31

בלונדון אישרו כי קוסא הגיע "מרצונו החופשי", בהמשך לדיווחים לפיהם ערק במחאה על אלימות נאמני קדאפי. דובר ממשלת לוב הכחיש. דיווחים: אובמה חתם על צו סודי, וה-CIA החל לפעול בלוב

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ')

שר החוץ של לוב, מוסא קוסא, התפטר מתפקידו ונחת באנגליה. כך אישר הלילה (חמישי) משרד החוץ הבריטי. בהודעה שפרסם המשרד, נמסר כי "קוסא הגיע מטוניסיה ונחת בשדה התעופה פארנבורו. קוסא בא לאנגליה מרצונו החופשי, ואישר כי הוא התפטר מתפקידו". מנגד, בלוב הכחישו את ההודעה ודובר הממשלה טען כי שר החוץ נמצא במשימה דיפלומטית ולא ערק.

לפי סוכנות הידיעות הטוניסאית, קוסא עזב את לוב במחאה על האלימות שנוקטים בה כוחות הביטחון הנאמנים לשליט מועמר קדאפי נגד המפגינים. על פי הדיווח, קוסא הגיע ביום שני לטוניסיה לביקור שהוגדר "פרטי" ומשם טס באמצעות מטוס שוויצרי ללונדון. בימים האחרונים הועלו סימני שאלה רבים סביב ביקורו של קוסא בטוניסיה וסביב הטענה לפיה מדובר בביקור "פרטי". על פי מספר דיווחים, קוסא נפגש בטוניסיה עם בכירים צרפתים במלון בעיר ג'רבה, אולם לא נמסרו פרטים אודות הפגישות האלה. עוד דווח, כי הממונה על העניינים האירופיים במשרד החוץ הלובי עבד אל-עאטי אל-עבידי, אשר התלווה אל קוסא בביקורו בטוניסיה, שב ללוב.

מדובר במהלומה קשה לקדאפי, שכן קוסא נחשב לאחד מבכירי המשטר ולאחד המקורבים והמשפיעים ביותר על קדאפי. במשך 15 שנים, מ-1994 עד 2009, הוא כיהן כראש המודיעין הלובי ולאחר מכן התמנה לשר החוץ.

כוחות מורדים בעיר אג'דבייה, מזרח לוב, 30 במרץ 2011. רויטרס
מורדים לובים במזרח המדינה, השבוע/רויטרס

בתוך כך, לפי מספר פרסומים מהלילה, נראה כי המעורבות האמריקאית בלוב נרחבת מכפי שפורסם. בין היתר, הדיווח ה"ניו יורק טיימס" כי סוכנים של ה-CIA פועלים כבר שבועות במדינה, אליה נשלחו תחת כיסוי לאחר שמשרד הסוכנות בטריפולי נסגר בחודש שעבר. בין היתר, לפי הדיווחים, איתרו סוכני CIA את שני הטייסים שנטשו מטוס קרב שהתרסק במזרח המדינה בשבוע שעבר.

הגילוי הזה מגיעי על רקע פרסום נוסף, לפיו נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, חתם על צו סודי המתיר לממשל האמריקאי לתמוך באופן פעיל בכוחות המורדים במדינה. לפי פרסום סוכנות רויטרס, המיוחס לגורמי ממשל בכירים, הצו, שנחתם בשבועיים-שלושה האחרונים, הכשיר את פעילות ה-CIA במדינה.

* עדכון ראשון: 21:05

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully