וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעקב פרי: "יורם כהן תמך בעסקה לשחרור שליט"

יהושע בריינר

29.3.2011 / 9:06

ראש השב"כ הבא, יורם כהן, יצא הבוקר מביתו שבירושלים ובירך את הצלמים שהמתינו לו, אך סירב לענות על שאלות. ראש הארגון לשעבר, יעקב פרי: "הוא תמך בעבר בשחרור מחבלים עבור שליט"

ראש השב"כ, יורם כהן. עומר מירון
ראש השב"כ, יורם כהן/עומר מירון

ראש השב"כ הבא, יורם כהן, יצא הבוקר (שלישי) מביתו שבירושלים בליווי מאבטח, ולאחר שנים בהן פעל בעילום שם ובאנונימיות ציבורית, נאלץ כהן להתמודד עם צלמים רבים ועיתונאים שהמתינו לו מחוץ לביתו. כהן סירב להתייחס לשאלות הכתבים והסתפק בברכת "בוקר טוב" לפני שנכנס לרכבו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הכריז אמש על החלטתו למנות את כהן, בן 51, בשידור חי, בכנס קק"ל. כהן יחליף בתפקיד את יובל דיסקין. ראש השב"כ היוצא דיסקין צפוי לסיים את תפקידו בחודש מאי. כהן שימש כסגן ראש השב"כ בין השנים 2005-2008.

ראש הארגון לשעבר, יעקב פרי, שימש בין השנים 1983-1991 כרכז שטח בנפת בנימין וברמאללה, שיבח בראיון לגלי צה"ל את התנהלותו של כהן בתקופה זו. לדבריו, "מדובר במקצוען בעל דעות מאוד מתונות, והעובדה שמדובר באדם דתי לא צריכה להפריע, אף שהוא חובש הכיפה הראשון שנכנס לתפקיד זה". ההתייחסות לאמונתו של כהן באה בעקבות הפרסומים על קמפיין על כך שגורמים בציונות הדתית ניהלו קמפיין נגד המועמד השני לתפקיד, י', שהיה אחראי על החטיבה היהודית בשב"כ.

פרי הוסיף כי כהן תמך בעבר בעסקה לשחרור שליט. "עד כמה שידוע לי עמדתו בתחילת המגעים היתה שצריך לעשות עסקה. אני יכול רק לייחל שייתן לראש הממשלה את התחושה שאפשר לסגור עסקה ושניתן לעמוד גם בשחרור רוצחים מהכלא".

לפרי הצטרפו גורמים ביטחוניים שונים, שאמרו כי היותו חובש כיפה לא תשפיע על הדרך בה יממש את תפקיד הארגון גם במאבק מול פעולות תג המחיר וטרור יהודי.

בימין מרוצים מסיכול מינויו של י'

גם במגזר הדתי ובימין הביעו סיפוק מהבחירה ביורם כהן, אולם מסיבות שונות. כאשר במגזר הדתי היו מרוצים מעצם היותו של ראש השב"כ החדש חובש כיפה, בימין היו בעיקר שמחים מאי היבחרותו של המועמד השני, י', אשר לטענתם אחראי ל'רדיפה אחרי ההתיישובת היהודית ביהודה ושומרון'. י' היה בעברו גם ראש האגף היהודי בשירות ולטענת אנשי ימין הוא הגביר את פעילות השב"כ בתחום.

"עד כמה שידוע לנו הוא הפך אותנו כמעט לאויב של ממש ואת התוצאות של הרדיפה אחרי מה שמנסים להגדיר כטרור יהודי אנו רואים היום", אומר גורם בימין. עם זאת, פעיל בולט אחר דווקא נרתע מעצם היותו של כהן חובש כיפה. "הניסיון מלמד שדווקא אלה שאנחנו חושבים שהם באים מהמחנה שלנו עושים הכל כדי לפגוע בנו, ראה מקרה יאיר נווה ובכירים אחרים בשירות".

שירות צבאי בסיירת גולני

כהן גדל והתחנך בתל אביב והוא בוגר הישיבה התיכונית "מדרשת נעם" בפרדס חנה. את שירותו הצבאי הוא עשה בסיירת גולני. כהן התגייס בשנת 1982 לשירות הביטחון הכללי, כמאבטח רכזי שטח ביהודה ושומרון.

בין השנים 1983-1989 שימש כהן כרכז שטח בנפת בנימין ובין השנים 1989-1991 הוא כיהן כרכז נפת רמאללה. לאחר מכן הוא שירת בתפקידים נוספים, בהם ראש מחלקת הדסק האופרטיבי ביהודה, ראש חטיבת הסיכול ביהודה, סגן ראש האגף לסיכול טרור ערבי-אירני, ראש האגף, ראש מרחב ירושלים ויו"ש וסגן ראש השירות. בתפקידו זה היה מופקד כהן על "גיבוש המדיניות וקבלת ההחלטות בתחומי בניין הכוח והפעלת הכוח הייעודי של השירות" וכן שותף בכיר בקבלת ההחלטות בסוגיות ארגוניות שונות.

בין השנים 2008-2009 שימש כהן כעמית מחקר במכון וושינגטון למדיניות ארצות הברית במזרח הקרוב ואילו בין השנים 2009-2010 הוא עמד בראש צוותים אשר עסקו בגיבוש תפיסת ניהול בארגון וכן בנושאים טכנולוגיים לעשור הקרוב. כהן הוא בעל תואר ראשון ושני במדעי המדינה מאוניברסיטת חיפה ובוגר המכללה לביטחון לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully