וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים מזהירים: אל תיטלו תרופות על דעת עצמכם

אריאל נוי

28.3.2011 / 14:35

שירלי מרדר מר"ג מאושפזת באורח אנוש בשל קריסת כבד, כתוצאה מנטילת "נורופן". הלילה היא תוטס לצרפת לצורך השתלה. מומחים קובעים כי לתרופה ולדומותיה סיכונים חמורים לכליה ולכבד

בעקבות המקרה הטרגי של הצעירה מרמת גן המאושפזת במצב אנוש לאחר שנטלה תרופה מסוג "נורפן", מזהירים רופאים מפני שימוש בלתי אחראי במשככי כאבים ללא מרשם רופא. שירלי מרדר, בת 27, מאושפזת מאז אמש (ראשון) בבית החולים בילינסון בפתח תקווה, לאחר שהכבד שלה קרס בעקבות נטילת תרופות משככות כאבים. אביה, אלי, סיפר לוואלה! חדשות כי בתו החלה ליטול את התרופות לפני כשבוע, בעקבות עקירת שן כירורגית שביצעה, וכי היא נהגה לקחת כדור אחד כל ארבע שעות מאז הניתוח.

הוא הוסיף שאילו ידע מה תהיה השפעת התרופה, היה ממליץ לבתו שלא ליטול אותה. בעקבות מצבה, מרדר זקוקה להשתלת כבד בדחיפות, ולשם כך היא תוטס על ידי קופת חולים לאומית וחברת הביטוח "הראל" לצרפת, שם תמוקם במקום הראשון ברשימת הממתינים להשתלת כבד בבית חולים בפריז.

השימוש בתרופות נוגדות דלקת המשמשות גם כמשככי כאבים הניתנות ללא מרשם רופא, הינו נפוץ מאוד בישראל, על אף שהן טומנות בחובן סיכונים רבים. פרופ' ברוך יעקב, מנהל יחידת הכבד בבית החולים רמב"ם בחיפה, הסביר כי "נורופן היא תרופה שיש לה פגיעות קשות ביותר. היא שייכת לקבוצת תרופות הפוגעת בקיבה, בכליה ובכבד. אצלנו יודעים כל החולים במרפאת הכבד שאין לקחת את התרופה. היא עושה למעשה שתי פעולות – אחת נגד כאבים, והאחרת נגד דלקות. החולה צריך להחליט אם הוא רוצה לטפל בכאב או בדלקת. מרדר הייתה יכולה לקחת פשוט תרופה נגד כאב שהסיכון שלה מופחת".

ד"ר אבו מוך סייף, מנהל מרפאת הכבד בבית החולים הלל יפה בחדרה, הסביר כי "ייתכן והנזק לכבד נגרם בשל רגישות לתרופה, או בשל מינון יתר. אם הנזק נגרם בגלל רגישות לתרופה, אין לנו כרופאים יכולת לדעת את זה, אבל יש לנו יכולת להגביל את החולים במינון".

גם ד"ר נעה ברר ינאי, מנהלת המכון הנפרולוגי בהלל יפה, קובעת כי נטילה בלתי מבוקרת של תרופות עלולה להוביל גם למחלות כליה חריפות, הנפוצות אף יותר מהכשלים בכבד. "זו הבעייתיות הכרוכה בשימוש בתרופות נוגדות דלקת שאינן מכילות סטרואידים כתכשיר נגד כאבים", אמרה ינאי, "חלק מהתרופות האלה ניתנות לרכישה ברשתות הפארם ללא מרשם רופא (כמו אדוויל ו-וולטרן) וחלקן ניתנות רק על ידי מרשם רופא, אך גם הן נפוצות מאוד (דוגמת ארקוקסיה ואתופן). הגם שתכשירים אלו יעילים ובדרך כלל בטוחים לשימוש, חשוב מאוד להבין ששימוש בלתי מבוקר או מתאים בהן עלול להיות כרוך בתופעות לוואי קשות".

אז איך ניתן למזער את הסיכונים לכליות ולכבד, בלי לוותר על התרופות לשיכוך כאבים? ד"ר ינאי מסבירה כי לא מומלץ לקחת את התרופות הללו במינון גבוה או לתקופה ממושכת. "יש להימנע משימוש בהן במצב של התייבשות. בנוסף, לאנשים שנמנים עם קבוצות הסיכון הרלבנטית, מומלץ לשקול היטב ובכובד ראש את השימוש בתכשירים אלה, ולא ליטול אותם ללא הנחייה רפואית מפורשת. במידה שהחליט הרופא כי יש מקום לנטילת תכשירים מקבוצה זו, יש לצמצם את המינון ולבצע מעקב רפואי מסודר. על אנשים הסובלים ממחלת כליה להימנע מנטילת תכשירים מקבוצה זו בכל מקרה".

מנורופן נמסר: "בראש ובראשונה אנחנו מאחלים לשירלי החלמה מהירה ורפואה שלמה. אין לנו מידע נוסף על האירוע וסיבותיו מעבר למה שפורסם בתקשורת. מדובר בסיבוך נדיר ביותר, שלא ניתן לצפייה מראש, החומר הפעיל איבופרופן נבחן באינספור ניסויים קליניים מאז שפותח בשנת 1969 ונמצא כיעיל ובטוח לשימוש על ידי רשויות הבריאות בכל רחבי העולם. תרופות משככי כאבים הן בטוחות ביותר ועשרות מיליוני אנשים משתמשים בהן יום יום. בכל מקרה של ספק, רגישות לתרופות או היסטוריה רפואית מומלץ להתייעץ עם רופא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully