וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווחים סותרים בלוב: מי שולט בעירו של קדאפי?

המורדים טענים שהצליחו לכבוש את סירת בחסות תקיפות המערב, אולם כתב שנלקח לסיור בעיר ע"י הממשלה דיווח כי היא עדיין בידי נאמני קדאפי. ממשלת לוב מאשימה המערב ב"טרור והרג אזרחים"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

הישג נוסף למורדים בלוב: דובר המורדים הודיע הלילה (שני) כי הם הצליחו להשתלט גם על עיר הולדתו של השליט מועמר קדאפי. "העיר סירת רשמית נמצאת בידיים פרו-דמוקרטיות", אמר הדובר לסוכנות הידיעות רויטרס, והוסיף כי לא נתקלו בהתנגדות משמעותית מצד כוחותיו של קדאפי. מוקדם יותר נמסר כי מטוסי המערב הפציצו לראשונה את העיר במסגרת מבצע "שחר האודיסאה".

עם זאת, עדויות מהשטח עדיין אינן תומכות בדיווח. כתב רויטרס הנמצא בעיר, אף דיווח הבוקר כי ככל שידיעתו משגת, נאמני קדאפי עדיין שולטים בעיר. "ממה שראינו, המצב פה די שגרתי", אמר הכתב, שנלקח מטריפולי לסיור בעיר על ידי שלטונות לוב. לדבריו, בעיר נראו כוחות צבא, אולם לא היה זכר ללחימה. לפי דיווחים אחרים, עשרותך כלי רכב של המורדים עושים הבוקר את דרכם לסירת מכיוון העיירה בן ג'וואד.

התקדמות כוחות המורדים במזרח לוב, 28 במרץ 2011. רויטרס
כוחות המורדים מתקדמים מערבה, הבוקר/רויטרס

אתמול דווח כי המורדים השתלטו מחדש על שני מתקני נפט מרכזיים והתקדמו מערבה לעבר טריפולי, הודות לתקיפות אוויריות של כוחות הקואליציה. המתקנים שבחופי ראס לנוף ואל ברגה, הנמצאים על הדרך לסירת, אחראיים לחלק גדול מייצוא הנפט של לוב. "המורדים לא נתקלו בהתנגדות. הכוחות של קדאפי התמוססו", אמר מתנדב בכוחות המורדים.

בנוסף נטען אתמול כי גם העיר מיסרתה במערב המדינה, שבשבועות האחרונים מתנהלים ברחובותיה קרבות בין הצדדים, נמצאת שוב בידיהם הבטוחות המורדים. "הלחימה בין הכוחות הנאמנים לקדאפי לבין כוחות המורדים בעיר נפסקה", טען אמש מוחמד, אחד המורדים, בשיחה עם רויטרס. המורד הוסיף כי כוחותיו של קדאפי שולטים בחלק מאוד קטן של העיר, שאינו עולה על שני רחובות. "99% מהעיר תחת שליטתנו", טען.

ארה"ב תצמצם את חלקה במבצע

בתוך כך, דובר ממשלת לוב, מוסא איברהים, האשים הלילה את קואליצית נאט"ו ב"טרור והרג אזרחים". איברהים טען עוד כי במסגרת ההתקפות האוויריות של מדינות המערב נהרגו יותר מ-100 אזרחים, וכי מדובר ב"מזימה" שמטרתה להשפיל את לוב. לדבריו, "האנשים כאן חיים בפחד מתמיד. אנחנו מאמינים כי מטרת התקיפות המיותרות היא להעמיד את לוב במצב חלש, ומדינות נאט"ו מוכנות להרוג אזרחים חפים מפשע לשם כך".

אמש אמרו שר ההגנה האמריקאי רוברט גייטס ומזכירת המדינה הילרי קלינטון, בראיון משותף שהעניקו לרשת ABC, כי ארה"ב תחל לצמצם את חלקה הצבאי במבצע ההתקפה בלוב במהלך השבוע הקרוב. "החל מהשבוע הקרוב, נתחיל להפחית את המשאבים שהקדשנו לשם כך", אמר גייטס בראיון שהוקלט בסוף השבוע.

לדבריהם, המאמצים האמריקאים יתמקדו כעת במציאת דרכים להעברת השלטון בלוב מידיו של השליט מועמר קדאפי, ולשם כך אף תכונס ביום שלישי ועידה בלונדון. קלינטון, שתיקח חלק בוועידה, אמרה כי "נבחן כיצד נוכל לסייע למעבר השלטוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully