וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפטנים: לבלום החוק שיוסיף מגבלות לעובדים זרים

28.3.2011 / 6:03

כ-50 משפטנים ואקדמאים שלחו מכתב ליו"ר הכנסת ריבלין, בבקשה לעצור הצעת חוק שתוסיף מגבלות לעובדים זרים וצפויה לקבל אישור בוועדת הפנים בכנסת. "מדובר בפגיעה חמורה בזכיות היסוד"

שורה של משפטנים בכירים ואנשי אקדמיה שלחו אתמול מכתב ליו"ר הכנסת ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, בו הם מבקשים ממנו לבלום את ההצעה לתיקון חוק הכניסה לישראל, שצפויה לעבור היום (שני) את אישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה.

החותמים טוענים כי החוק, המקנה לשר הפנים את האפשרות לקבוע מגבלות לעובדים זרים בתחום הסיעוד, יכבול אותם למעסיקיהם, ולמעשה מדובר בחוק עוקף בג"ץ. על פי ההצעה, משרד הפנים יהיה רשאי לקבוע לגבי מהגרי עבודה בתחום הסיעוד את מספר המעסיקים שהם רשאים לעבור ביניהם ואת האזור הגיאוגרפי שבו הם רשאים לעבוד. עוד קובעת ההצעה, כי שר הפנים יהיה רשאי גם לקבוע את תחום עיסוקם של העובדים הזרים.

"אם תתקבל, צפויה ההצעה לפגוע פגיעה אסורה בזכויות יסוד של מהגרות עבודה ושל מהגרי עבודה, וזאת באמצעות העמקתה וביצורה של תלותם במעסיקיהם לצורך שימור מעמדם החוקי, וסיכול יכולתם להיחלץ ממצבים של העסקה פוגענית", נכתב במכתב, עליו חתומים 53 משפטנים, בהם השר לשעבר פרופסור אמנון רובינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מיכאל בן יאיר, והסנגור הציבורי הראשי לשעבר פרופסור קנת מן.

"עבדות בגרסה מודרנית"

החותמים טוענים עוד כי הצעת החוק תאלץ מהגרי עבודה להישאר ולעבוד עבור מעסיקם, גם אם הוא מתעלל בהם או אינו מעניק להם את הזכויות המגיעות להם, בשל חששם שאחרת יגורשו מישראל.

הם מציינים במכתבם, כי הצעת החוק מאיימת להחזיר את הסדר הכבילה למעסיק, אותו ביטל בג"ץ לפני חמש שנים. בית המשפט קבע אז, כי הסדר הכבילה, שהטיל מגבלות על החלפת מעסיקים וקישר בין סיום יחסי העבודה לבין אובדן המעמד בישראל, פוגע בזכויות אדם והינו "עבדות בגרסה מודרנית". המשפטנים מבקשים כעת מיו"ר הכנסת לעכב את הליכי החקיקה של החוק, ו"לקיים דיון מושכל ומעמיק בהשלכותיו".

"הדמוקרטיה הישראלית נבחנת, בין השאר, על פי יחסה לעובדים הזרים, וכבילת עובד למעביד אינה מתיישבת עם אופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", אמר פרופסור רובינשטיין. "ממשלת ישראל רשאית שלא להביא עובדים זרים, ואולם משעה שהובאו הם בחסות החוק הישראלי, וחוק יסוד כבוד האדם וחירותו חל עליהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully