וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוללה ראשונה של "כיפת ברזל" הוצבה בבאר שבע

27.3.2011 / 10:01

לאחר ניסויים מוצלחים, ועל רקע ירי הרקטות ליישובי הדרום בשבוע האחרון, הוצבה הבוקר סוללת "כיפת ברזל" בבירת הנגב. בהמשך היום יוחלט אם להציב סוללה של המערכת גם באשקלון

יח"צ - חד פעמי

(צילום: רויטרס ודובר צה"ל, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

בשורה ליישובי הדרום: סוללה ראשונה של מערכת "כיפת ברזל", שנועדה לספק הגנה מפני ירי טילים בעלי טווח בינוני, הוצבה הבוקר (ראשון) בבאר-שבע, כתגובה לירי הרקטות לעבר הדרום בשבוע האחרון. בהמשך היום תתקבל החלטה האם להציב סוללה נוספת גם באשקלון. הצבתן של הסוללות כעת מוגדרת בחיל האוויר כשלב של "ניסוי מבצעי".

למרות הצבת המערכת, בצה"ל מדגישים כי היא עדיין לא הוכרזה כמבצעית ועל כן לא תיתן הגנה הרמטית מפני ירי של טילים. כמו כן, וכפי שכבר דווח בעבר, המערכת לא מעניקה הגנה מפני ירי של מרבית פצצות המרגמה הנמצאות ברשות הפלסטינים, ברצועת עזה וכן לא נגד רקטות קסאם שנורות ליישובי עוטף עזה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עלות טיל יירוט: 40 אלף דולרים

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר לפריסת המערכת בדרום. במהלך ישיבת הממשלה, אמר נתניהו כי "ישראל נתונה לאיום טילים מזה 20 שנה, מאז מלחמת המפרץ. אינני רוצה ליצור אשליה שמערכת 'כיפת ברזל' שאנו פורסים לראשונה היום תיתן מענה שלם ומקיף. מערכת 'כיפת ברזל' עדיין בשלב ניסיוני ובכל מקרה אין באפשרותנו לפרוס סוללות כך שנוכל להגן על כל בית, על כל בית ספר על כל בסיס ועל כל מתקן. המענה האמיתי לאיום הטילים הוא בשילוב של אמצעי תקיפה עם אמצעי הגנה ובעמידה איתנה של הממשלה ושל הציבור".

גורמים בחיל האוויר ניסו להנמיך ציפיות לקראת הצבת המערכת, אולם ברור שנפילת רקטת גראד שתעבור את הכיפה תגרור ביקורת קשה נגדה. מעבר לכך, המערכת איננה צפויה ליירט כל טיל גראד, אלא רק לאחר שמערכת המכ"ם תזהה כי הוא צפוי לפגוע בשטח מיושב או במתקנים אסטרטגיים הפרוסים בדרום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראוי לציין כי לשימוש במערכת יש השלכות כלכליות: על פי הערכות שונות, עלות טיל יירוט בודד של מערכת כיפת ברזל עומדת על כ-40 אלף דולר, לעומת מחירו של קסאם שהוא עשרות דולרים בלבד.

במקביל להצבת "כיפת ברזל", ביישובי הדרום צפויים לשוב הבוקר ללימודים במוסדות החינוך, בתקווה כי שגרת השקט אליה התרגלו בשנתיים האחרונות תשוב. באר שבע, אשדוד, אשקלון, קריית גת וגם יבנה הודיעו כי היום יתקיימו הלימודים כסדרם, בתום הערכות מצב שהתקיימו עם גורמים ביטחוניים. השבתת הלימודים בערי הדרום החלה ביום שלישי, במהלכו שוגרו אל עבר ישראל רקטות רבות מכיוון הרצועה.

(עדכון ראשון: 04:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully