וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים בלוב השתלטו מחדש על עיר הנפט אג'דבייה

בחסות המתקפה הבינלאומית, השתלטו המורדים על העיר במזרח המדינה ודחקו את נאמני קדאפי מערבה לברגה. דיווח: ארה"ב שוקלת לחמש את המורדים. אובמה: "ההתערבות שלנו הצילה חיי אלפים"

ביום השביעי למבצע "שחר האודיסאה" בלוב, השתלטו המורדים מחדש על העיר האסטרטגית אג'דבייה שבמזרח המדינה, שכבר נכבשה על ידם בתחילת מלחמת האזרחים, אך לפני כשבועיים נכבשה שוב על ידי כוחותיו של השליט מועמר קדאפי. "אין כל ספק לגבי כך, ניתן לשמוע את קולות החגיגה מאחורי. אג'דבייה בידי האופוזיציה", דיווח היום (שבת) כתב רשת אל-ג'זירה בעיר הנפט. עד ראייה בעיר דיווחו כי הבחינו בכ-20 טנקים ומשוריינים שרופים, השייכים לכוחותיו של קדאפי - שנסוגו מערבה, לעיר ברגה.

לדברי חאלד חאים, סגן שר החוץ של לוב, מתקפת הקואליציה הייתה הסיבה העיקרית לנסיגה. "כוחות המערב היו מאוד מעורבים במתקפה, אז כוחות הצבא החליטו לסגת הבוקר", אמר, והאשים את המערב בסיוע ישיר למורדים. גם במערב המדינה, בעיר מיסרתה, דיווחו היום כי כוחות הקואליציה הפציצו את כוחתיו של קדאפי הצרים על העיר, וכתוצאה מכך הם הפחיתו את הפגזת העיר. היום נמסר כי מניין ההרוגים בעיר מהתקפות כוחותיו של קדאפי עומד על 115 בשבוע האחרון בלבד.

גם בטריפולי נמשכת מתקפת הקואליציה. הבוקר דיווחה סוכנות הידיעות הלובית כי "התוקפים הקולוניאליים הצלבנים" הפציצו מטרות אזרחיות וצבאיות בבירה. גורמים במשרד ההגנה האמריקאי מסרו כי ארה"ב אף צפויה לתגבר את כוחותיה באזור ותשלח למדינה מטוסי תדלוק וציוד ביון ומודיעין.

גם מטוסי קטאר משתתפים באכיפת הסגר

העיתון וושינגטון פוסט אף דיווח היום כי ארה"ב ובעלות בריתה שוקלות לחמש את כוחות המורדים בלוב. זאת בשל הקושי להדוף את כוחותיו של קדאפי באמצעות תקיפות אוויריות בלבד. דוברו של הנשיא אובמה התייחס לאפשרות זו, שעשויה לדבריו להתממש במסגרת ההחלטה שהתקבלה במועצת הביטחון של האו"ם: "אם נחשוב שזו הדרך הנכונה, ננקוט בה, זו אפשרות", אמר. שותפתה של ארה"ב למבצע "שחר האודיסאה", צרפת, תומכת בגלוי באימון וחימוש המורדים.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר היום כי "היכולת האווירית של קדאפי הושמדה, כוחותיו אינם מתקדמים עוד והמורדים שולטים בערים כמו בנגזי, שם קדאפי הצהיר שיפעל 'ללא רחמים'". אובמה הוסיף כי "בזכות פעולה מהירה, מנענו אסון הומניטרי והצלנו את חייהם של אלפים". אובמה הדגיש כי התפקיד של ארה"ב במבצע "שחר האודיסאה" מוגבל ומהווה רק חלק "ממאמץ רחב ובינלאומי". הוא חזר והצהיר כי לא יישלחו חיילים אמריקנים ללוב ואמר ש"המשימה שלנו בלוב ממוקדת וברורה". עוד אמר כי ארצו לא יכולה ולא מעוניינת להתערב בכל משבר בעולם, אולם "כאשר ישנה התאכזרות כלפי אנשים תמימים ומישהו כמו קדאפי מאיים בטבח שיכול לערער את האזור כולו, אז זהו האינטרס הלאומי האמריקני להתערב".

בתוך כך, אל כוחות הקואליציה הצטרפו אתמול מטוסי "מיראז' 2000" של חיל האוויר הקטארי שטסו אתמול לראשונה מעל שמי לוב, כדי לאכוף את הסגר האווירי שנכפה עליה. בכך הפכה קטאר למדינה הערבית הראשונה שלוקחת חלק פעיל במבצע הצבאי בלוב. כמו כן, מטוסי קרב ומפציצים בריטים וצרפתים תקפו מטרות וכלי ארטילריה סמוך לאג'דבייה.

כוחות מורדים מחוץ לעיר אג'דבייה, מזרח לוב, 21 במרץ 2011. רויטרס
כוחות המורדים מחוץ לעיר אג'דבייה/רויטרס

מנגד, שליט לוב, מועמר קדאפי, מחלק תחמושת ל"מתנדבים" ברחבי המדינה בניסיון למוטט את מעוזי המורדים. כך אמר אתמול תת-אדמירל וויליאם גורטני, בכיר בכוחות האמריקאים באזור. גורטני אמר לכתבים כי "כוחותיו של קדאפי נפגעו באורח משמעותי. חיל האוויר שלו מנוטרל, ספינותיו רתוקות לנמלים ומחסני התחמושת שלו הושמדו. אמצעי התקשורת שלו שובשו, ומוצבי הפיקוד שלו בלתי-שמישים".

בהתייחסו לדיווח על התחמושת שקדאפי מחלק לאזרחים, אמר גורטני: "איני בטוח אם מדובר ב'מתנדבים' או לאו, ואיני יודע כמה מהם הוא יצליח לגייס". עם זאת, הגדיר הבכיר הצבאי את העובדה שקדאפי מחפש תגבורת אזרחית כ"מעניינת". גורטני גם הכחיש דיווחים לפיהם כוחות הקואליציה משתמשים בלוב באורניום מדולל, והבהיר כי במסגרת הלחימה נעשה, בעיקר, שימוש בנשק מדויק. "אנו משתמשים לרוב בטילי טומהוק ופצצות מונחות לייזר ומונחת GPS", אמר.

גם אתמול תקפו כוחות הקואליציה יעדים ברחבי המדינה, ומטוסי קרב הפציצו טנקים מחוץ למיסרתה. לפי כמה דיווחים, בעיר נהרגו לפחות שישה בני אדם מירי כוחותיו של קדאפי, ועד ראייה אחד טען כי בין המתים שלוש ילדות, אחיות בנות שנתיים, חמש ו-12.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully